WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
یک پاوربانک چند بار می‌تواند یک گوشی را شارژ کند؟

یک پاوربانک چند بار می‌تواند یک گوشی را شارژ کند؟

4/ اسفند/1398

امروزه که بسیاری از نیازهای روزانه‌ و کارهای اداری را با تلفن همراه انجام می‌دهیم، باید همیشه مطمئن باشیم که باتری گوشی‌مان به اندازه کافی شارژ دارد. در مواقع مسافرت، اقامت‌های طبیعتگردی، رفت‌وآمدهای زیاد و حتی هنگام قطعی برق، پاوربانک یک وسیله کاملا ضروری به حساب می‌آید. در چند سال اخیر استفاده از پاوربانک شدیدا فراگیر شده است: یک منبع ذخیره شارژ که نمی‌گذارد باتری گوشی تمام شود. اما برای بسیاری از کاربران پاوربانک همیشه یک نکته مبهم وجود داشته است: ظرفیتی که از پاوربانک خود انتظار دارند با تعداد دفعاتی که می‌توانند باتری گوشی یا تبلت خود را شارژ کنند متفاوت است.


مثلا ما انتظار داریم که باتری گوشی هوشمندی که ظرفیت 2000 mAh (میلی‌آمپر بر ساعت) دارد را بتوانیم با پاوربانک 10000 میلی‌آمپری پنج مرتبه شارژ کنیم، چون 5 × 2000 = 10000. اما در واقعیت باتری موبایلمان فقط سه بار با این پاوربانک شارژ می‌شود!

 

ظرفیت واقعی هر پاور بانک چقدر است؟

 

یک حساب سرانگشتی ساده: ظرفیت واقعی پاوربانک شما در اصل  (دو سوم) ظرفیت پیش‌فرض آن است. بنابراین، یک پاوربانک 10000 میلی‌آمپری که کیفیت خوبی داشته باشد، در حقیقت 6600 میلی‌آمپر ظرفیت واقعی دارد. به بیان دیگر، می‌تواند موبایلی مثل آیفون 8 را سه بار به طور کامل و یک‌بار تا 50% شارژ کند.

 

فهم بهتر ظرفیت پاوربانک: دلیل تضاد بین ظرفیت واقعی و ظرفیت پیش فرض پاوربانک چیست؟

 

ما خوب می‌دانیم که همه تولیدکنندگان پاوربانک از mAh برای نشان دادن قابلیت باتری پاوربانک استفاده می‌کنند. اما واقعیت اینجاست که میلی‌آمپر بر ثانیه واحد دقیق و مناسبی برای اندازه‌گیری ظرفیت باتری پاوربانک نمی‌باشد، چون که ولتاژ باتری و دستگاه شارژ شده با یکدیگر متفاوت‌اند. باتری‌های Li-ion که در پاوربانک‌ها استفاده می‌شوند ولتاژ خروجی حدودا 3.7 دارند، اما باتری گوشی هوشمند معمولا با ولتاژ ورودی 5 شارژ می‌گردد.

 

ظرفیت پاوربانک

ظرفیت واقعی پاوربانک با ظرفیت پیش فرض آن متفاوت است. علت آن تفاوت ولتاژ است

 

 

 

بهترین روش محاسبه ظرفیت پاوربانک

 

استفاده از واحد مگاوات بر ساعت (mWh) یا وات بر ساعت یک روش ایده‌آل برای اندازه‌گیری ظرفیت نیروی ذخیره باتری می‌باشد. چرا که این روش متکی بر ولتاژ بوده و نیروی کامل باتری را نیز در نظر می‌گیرد.

در نتیجه، پاوربانکی با ظرفیت 10000 mAh، در حقیقت 10000 میلی‌آمپر ظرفیت در ولتاژ 3.7 دارد. نیروی کامل در چنین دستگاهی برابر با 10000 × 3.7 = 37000 می‌باشد.

هنگامی که ولتاژ خروجی 5 باشد، ظرفیت میلی‌آمپر باتری کمتر خواهد بود. پس ظرفیت باتری در زمان شارژ خروجی با ولتاژ 5 را باید با تقسیم 37000 بر 5 ولتاژ به دست آورد که برابر است با 7400 میلی‌آمپر.

به علاوه، مقادیری از این انرژی نیز زمانی که ولتاژ 3.7 به 5 تبدیل می‌شود از بین می‌رود؛ گاهی به خاطر مقاومت کابل شارژ و گاهی در مواقعی که شارژ در حال انجام است این اتفاق می‌افتد. ممکن است متوجه این موضوع شده باشید که هنگام شارژ با پاوربانک، گوشی شما کمیداغ می‌شود. به بیان ساده، این حرارت همان نیروی الکتریکی است که هنگام شارژ شدن تلف می‌شود: یک اتلاف انرژی غیرقابل پیش‌گیری که در همه روش‌های شارژ اتفاق می‌افتد.

فاکتورهای مختلف دیگری مانند دمای محیط و مواد شیمیایی پاوربانک و گوشی‌های هوشمند نیز عملکرد شارژ پاوربانک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن 10% اتلاف انرژی (90% بازده)، در نهایت به ظرفیت موثر و واقعی پاوربانک می‌رسیم که برابر است با 7400 ×.90 = 6660 mAh. این عدد تقریبا دو سوم ظرفیت پیش‌فرض یا تئوری است که بر روی دستگاه پاوربانک mAh 10000 تبلیغ می‌شود.

با دانستن این موارد، حالا می‌دانیم که تعداد دفعات شارژ گوشی با پاوربانک چند مرتبه است. از آنجا که عملکرد شارژ برای هر گوشی متفاوت است، می‌توانید به‌طور تقریبی میزان ظرفیت را برای محاسبه تعداد دفعاتی که می‌توانید گوشی هوشمندتان را به‌وسیله پاوربانک شارژ کنید در نظر بگیرید.

مثال: یک پاوربانک باکیفیت که ظرفیت 26800 میلی‌آمپر روی آن نوشته شده باشد، در واقعیت ظرفیتی برابر با 26800/.66 = حدود 18,000  میلی‌آمپر دارد. درنتیجه، می‌تواند یک گوشی آیفون 8 (با باتری 1820 میلی‌آمپر) را حدود 18000/1820 یعنی 10 بار شارژ کند! همین پاوربانک آیفون 11، یا سامسونگ S9 را حدود 18000/3400 یعنی 5 بار شارژ خواهد کرد.

پس محاسبه تعداد دفعات شارژ نه تنها به ظرفیت پاوربانک، بلکه به باتری تلفن همراه شما نیز به‌طور مستقیم بستگی دارد.

 

ترفندهایی برای افزایش ظرفیت پاوربانک

 

برای افزایش نیروی دریافتی از پاوربانک خود، روش‌های زیر را به کار گیرید:

  • فقط در مواقع نیاز از پورت‌های Fast Charging یا QuickCharge (شارژ سریع) استفاده کنید: اکثر گوشی‌های هوشمند جدید دارای تکنولوژی شارژ سریع از طریق USB-C می‌باشند که گوشی را با سرعت بسیار بالاتری شارژ می‌کند. شارژ سریع برای مواقعی که عجله دارید واقعا به‌دردبخور است. اما شارژ سریع از ولتاژهای بالا (9 یا حتی 12) استفاده می‌کند و این گزینه ظرفیت باتری پاوربانک را کاهش می‌دهد و باعث خالی شدن سریع‌تر پاوربانک می‌شود. استفاده از پورت‌های استاندارد 2.0 یا حتی 1 آمپری برای پاوربانک باعث می‌شود که دستگاه 20 تا 30 درصد بیشتر از ظرفیت خود به شما شارژ دهد.
  • از پاوربانک‌های باکیفیت استفاده کنید: پاوربانک‌های مرغوب موجود در بازار به‌کمک مدارهای بهینه‌ای که دارند می‌توانند تا 95% عملکرد بالاتری نسبت به بقیه مدل‌ها داشته باشند.
  • کابل‌های کوتاه و مرغوب را به پاوربانک وصل کنید: کابل‌های کوتاهی که جنس خوبی داشته باشند مقاومت الکتریکی کمتری داشته و درنتیجه نیروی شارژ کمتری را هدر می‌دهند.

 

راهکارهایی برای افزارش ظرفیت پاوربانک

با استفاده از کابل‌های کوتاه و مرغوب، از ظرفیت پاوربانک خود بیشتر استفاده می‌کنید 

 

 

با توجه به توضیحات بالا، امیدواریم هنگام تهیه پاوربانک، به خصوص پاوربانک تبلیغاتی بتوانید بهترین نوع آن را به عنوان هدایای تبلیغاتی برای مخاطبین خود تهیه کنید.


4/ اسفند/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف