WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
خودکار را چه کسی اختراع کرد؟

خودکار را چه کسی اختراع کرد؟

11/ اسفند/1398

نگاهی به داخل کیف، جامدادی روی میز یا داخل کشو بیندازید. چند خودکار می‌بینید؟ از بانک گرفته تا مطب دندانپزشکی، تقریباً در هر شغلی از خودکار استفاده تبلیغی و کاربردی می‌شود. از سال‌های خیلی پیش تاکنون، ما همیشه به یک ابزار نوشتاری خوب برای نوشتن اعتماد کرده‌ایم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این وسیله پرکاربرد از کجا آمده است؟ توسط چه کسی اختراع شده است؟ برخی از اولین خودکارها چه شکلی بود‌اند؟ به محض این که شروع به خواندن مقاله کنید، به تمام سوالات شما پاسخ داده می‌شود!


خودکارهای اولیه

خودکارهای اولیه

 

 

 

چه کسی اولین بار از خودکار استفاده کرده است؟


اولین افرادی که خودکار را به عنوان ابزار اساسی نوشتن ابداع کردند، مصریان باستان بودند. قدیمی‌ترین اثر نوشتاری در مورد پاپیروس به 2000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد. در حقیقت آن‌ها اولین کسانی بودند که ابزاری ایجاد کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد افکار خود را به صورت ملموس درآورند.

برای پاسخ به این سوال، ما یک جدول زمانی از تحول خودکار را جمع آوری کرده‌ایم:

  • 2000 سال قبل از میلاد: خودکار نی شکل مصری
    برای نوشتن بر روی حصیر و پوست حیوانات، مصری ها یک قلم نی شکل ایجاد کردند. این قلم‌های اولیه از ساقه های توخالی و توپی گیاهان باتلاقی به خصوص گیاه بامبو به دست آمده بودند. یک انتهای نی بریده میشد، سپس درون ساقه را با یک مایع مثل جوهر پر می‌کردند که هنگام فشردن آن خارج میشد.

 

قلم نی شکل

قلم نی شکل

 

 

  • 600 میلادی: قلم پَر
    از بین تمام ابزارهای نوشتار، قلم پر برای طولانی ترین مدت، از قرن هفتم تا قرن نوزدهم، مورد استفاده قرار گرفت. اروپایی ها از پرهای پرنده برای تولید این ابزار استفاده می‌کردند. بهترین پرها آن‌هایی بودند که از قوها، بوقلمون و غاز گرفته شده بودند. در مرحله بعد این پرها با حرارت ملایم کاملا خشک می‌شدند تا روغن های درون آن‌ها که ممکن بود با جوهر تداخل ایجاد کنند، از بین برود. سپس انتهای پر باید با چاقو شکل می‌گرفت و تیز میشد. اخرین مرحله این بود که داخل یک مخزن جوهر غوطه ور میشد تا محفظه توخالی آن پر شود.

این نوع قلم‌ها از دوام بالایی برخوردار بودند اما اغلب نیاز به تیز شدن داشتند. برای انجام این کار، نویسنده به چاقوی خاصی احتیاج داشت، که اصطلاحا به آن قلم چاقو گفته میشد.

 

تاریخچه خودکار

تاریخچه خودکار

 

 

 

 این نوع قلم نقش بسیار زیادی در تغییر شیوه نگارش مردم نیز داشت. قبل از آن در نگارش فقط از حروف بزرگ استفاده میشد. اما با روی کار آمدن قلم نرم، نگارش آن دوران قابلیت استفاده از حروف کوچک را نیز پیدا کرد.

  • سال 1822: خودکار فولادی
    دوران فرمانروایی قلم پر هنگامی پایان یافت که شخصی به نام جان میچل از شهر بیرمنگام شروع به ساخت یک قلم فولادی  با استفاده از دستگاه های ویژه کرد.

این نوع قلم در واقع با جوهر کار می‌کرد و در شیوه کارکرد تفاوت آنچنانی با موارد قبلی نداشت، اما محکم‌تر و بسیار ارزان‌تر بود. همین امر باعث شد محبوبیت قلم پر از بین برود. مورخان بر این باورند که تا دهه 1850 نیمی از تمام قلم های موجود در بیرمنگام و با فولاد ساخته شده بودند. با این حساب توسعه آموزش و سواد را می توان به این ابزارهای نوشتاری در دسترس نسبت داد. اگرچه این نقطه محل تولید انبوه خودکار فولادی بود، باستان شناسان نوعی از خودکار های فلزی را در مصر باستان و قلم های برنزی را در ویرانه های پمپئی کشف کرده اند که قدمت آنها به حدود سال 79 باز می گردد.

 

خودکار فولادی

خودکارهای فولادی قدیمی

 

 

 

 

  • سال 1828: قلم مخزن دار
    همه ما این ضرب المثل را شنیده‌ایم که می‌گویند: نیاز مادر اختراع است. دقیقاً همین امر باعث شد که قلم مخزن دار به وجود آمد. راحت نبودن پر کردن مکرر مخزن قلم برای نوشتن هر کلمه، باعث ایجاد قلم مخزن دار شده است. در این نوع از قلم، جوهر که در یک مخزن نگه داشته می‌شود، با هر بار استفاده از آن خارج می‌شود.

نخستین بار Petrache Poenaru، مخترع رومانیایی بود که در سال 1827 اولین قلم مخزن دار را اختراع کرد. با این حال، این طرح اولیه کامل نبود و یک سری نقص های اساسی داشت: میزان خروجی جریان جوهر تنظیم نشده بود و منجر به ریزش زیاد جوهر میشد.

در سال 1884 بود که لوئیس ادسون واترمن برای قلم مخزن دار سه کاناله برای خروج جوهر اختراع ثبت کرد. این طرح جریان صاف خروج جوهر را هنگام نوشتن تضمین می‌کرد و قلم را به یک وسیله قابل حمل متحول کرد. در ادامه و در طول قرن بیستم، این طرح دستخوش نوآوری هایی از جمله استفاده از کارتریج جوهر قابل تعویض و قابل شارژ و طیف قلم های چشمی دار پلاستیکی، فلزی و چوبی شد.

 

قلم مخزن دار

قلم مخزن‌دار

 

 

 

  • سال1888: قلم توپی (BALLPOINT)
    قلم توپی نقطه عطفی در تکامل خودکار بود که ما را به سمت مدرنیزه شدن پیش برد. این یک خودکار با دوام و راحت بود که می توانست روی سطوحی مثل چوب، مقوا و حتی زیر آب بنویسد. در طول قرن نوزدهم، این کشفی بود که قلم را به تکامل رساند. قلم توپی به عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین قلم، با جان ال لود، مخترع آمریکایی، در ارتباط است.

چند دهه بعد در دهه 1930، تلاش دیگری برای بهبود عملکرد قلم توپی توسط لازلو بیرو، یک روزنامه نگار مجارستانی، انجام گرفت. به عنوان یک روزنامه نگار، او دغدغه لکه جوهر روی کاغذ را داشت. او این ایده را داد که به جای جوهر معمولی هندوستان از جوهر سریع خشک شونده استفاده شود و یک توپ فلزی کوچک چرخنده را توصیه کرد. این توپ برای خشک نگه داشتن قلم جین نوشتن کار می‌کرد و جوهر را به صورت هموار توزیع می کرد.

در سال 1943، به لازلو و برادرش جورج، به عنوان شیمیدان گواهی ثبت اختراع جدید اعطا شد، زمانی که آن‌ها اولین مدل‌های پیشنهادی خود را ساختند. قلم های Biro، که مترادف نام قلم توپی است. دولت انگلیس پس از آن به خرید حق این قلم‌ها پرداخت تا بتواند آن را توسط خدمه نیروی هوایی سلطنتی مورد استفاده قرار دهد. ویژگی مهمی که این قلم داشت، می‌توانست بر خلاف قلم مخزن دار که در هواپیما و در ارتفاعات جاری می شد، به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. قلم بیرو چنان موفق بود که بعدا مورد استفاده ارتش قرار گرفت، که برایش محبوبیتی مانند آنچه امروزه دارد، به ارمغان آورد.

 

قلم livescribe

قلم livescribe

 

قلم در عصر دیجیتال


جهان به سرعت غیر قابل پیش بینی پیشرفت می‌کند. با وجود بسیاری از دستاوردهای تکنولوژیکی امروز، شاید به نظر برسد یک قلم دیگر جایی ندارد. با این حال این ابزارهای نوشتاری را نباید دست کم گرفت. آن‌ها وقتی مفید هستند که نیاز به نوشتن افکارمان در دفتر یادداشت داریم، یا زمانی که باید چیز مهمی را بخاطر بسپاریم، یا وقتی می خواهیم پانوشتی برای یک کتاب محبوب بنویسیم.

خوشبختانه دنیای فناوری محور قلم را فراموش نکرده است. لوازم التحریر پیوسته به مدل های مختلف وارد بازار می‌شوند که سبک های سنتی را با مدل های کلاسیک تلفیق می‌کنند. قلم‌های دیجیتالی مانند Smart Quill یا Livescribe در بسیاری از فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند که از ویژگی‌های فانتزی متنوعی برخوردار هستند. آنها با پیروی از یک خط یا الگوی نامرئی روی کاغذ مخصوص کار می‌کنند و هنگام حرکت، می‌توانند داده‌ها را ذخیره کنند. کار نهایی می‌تواند با وصل کردن قلم دیجیتال به کامپیوتر از طریق کابل USB بارگذاری شود. متخصصان، هنرمندان، دانشجویان و روزنامه نگاران می توانند برای صرفه جویی در وقت و بهبود خوانایی متون، به این ابزار نوشتن پیشرفته متوسل شوند.

 

امروزه در زمینه هدایای تبلیغاتی، خودکارهای متفاوتی به عنوان خودکار تبلیغاتی استفاده می‌شود. خودکارهای پلاستیکی، فلزی، ست خودکار و روان نویس و... در صورتی که به دنبال هدیه مناسبی هستید، حتما صفحه خودکارهای ما را ببینید و یا با ما تماس بگیرید.


11/ اسفند/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف