WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
بازاریابی دهان به دهان و تاثیر هدایای تبلیغاتی بر آن

بازاریابی دهان به دهان و تاثیر هدایای تبلیغاتی بر آن

20/ اسفند/1398

بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Marketing) شکلی از برنامه‌های تبلیغی یک شرکت است که بر مشتریان خشنود و هوادارانی که به‌طور خودجوش به معرفی و تبلیغ یک برند می‌پردازند، وابسته است. این کار ممکن است به شیوه‌های مختلفی مثل ارسال عکس، انتشار ویدئو و... انجام شود. بازاریابی دهان‌به‌دهان روشی عالی برای تبلیغ محصول شماست. زیرا در اینجا کسانی که به محصولتان واقعاً علاقه دارند و خود آن را می‌خرند، به تبلیغ آن می‌پردازند. یکی از روش‌هایی که به ایجاد این نوع بازاریابی کمک می‌کند، هدایای تبلیغاتی است.


از آنجا که این شیوه‌ی بازاریابی، رایگان بوده و بدون درگیر کردن پرسنل شرکت، به افزایش قابل‌توجه سطح فروش منجر می‌شود، تولید و عرضه‌ی محصولی که به‌آسانی از سوی خریداران قابل وصف و توضیح برای دیگران باشد، می‌تواند فروش آن محصول را تضمین نماید.

البته باید حواسمان باشد که بازاریابی دهان‌به‌دهان را با تبلیغ دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Advertising) اشتباه نگیریم. در تبلیغ دهان‌به‌دهان، معمولاً شما باید به یک تبلیغ‌کننده مثل یک اینفلوئنسر اینستاگرامی بابت ترفیع محصولتان پول پرداخت کنید. در واقع تبلیغ دهان‌به‌دهان، شکلی از تبلیغات پولی بوده که شرکت‌ها بر آنچه در مورد برندشان گفته می‌شود، کنترل نسبی یا کامل دارند. در تبلیغ دهان‌به‌دهان نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه شود. مثلاً اینکه آیا منبع تبلیغ، نماینده مناسبی برای برند یا محصول است؟ آیا همان‌قدر که شما به برند یا محصولتان باور دارید، به آن باور دارد؟ آیا قصد دارید اعتبار محصولتان را به استفاده آن فرد از محصول گره بزنید؟ می‌بینیم که تبلیغ دهان‌به‌دهان در مقایسه با بازاریابی دهان‌به‌دهان، مستلزم اتخاذ رویکردی حساب‌شده‌تر است.

 

اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها در واقع تبلیغ دهان به دهان انجام می‌دهند نه بازاریابی دهان به دهان

 

 

 

مزایای بازاریابی دهان‌به‌دهان

 

اگر تاکنون به موضوع بازاریابی دهان‌به‌دهان به‌طور جدی فکر نکرده‌اید، مروری بر مزایای این استراتژی بازاریابی احتمالاً مجابتان می‌کند که رویکرد جدی‌تری نسبت به آن داشته باشید. برخی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی دهان‌به‌دهان عبارت‌اند از:

  1. رایگان بودن: بازاریابی دهان‌به‌دهان کاملاً رایگان است و هزینه‌ای روی دستتان نمی‌گذارد! البته برای بهره‌برداری مؤثر از این شکل بازاریابی کماکان لازم است که در جذب مشتریان خشنود و ایجاد یا بهبود ارتباط مؤثر با آن‌ها تلاش کنید. اما به‌هرحال، فعالیت‌های ترفیعی که خود مشتریان به‌صورت داوطلبانه برای محصول یا برندتان انجام می‌دهد، کاملاً رایگان بوده و این یک سرمایه‌ی به‌واقع بزرگ است. اگر بتوانید یک تجربه خرید فوق‌العاده برای مشتریان رقم بزنید، با گذشت زمان خواهید دید که آن‌ها در میان دوستان و آشنایان با چه اشتیاقی در مورد آنچه به آن‌ها عرضه می‌کنید، صحبت می‌کنند.

  2. فروش بیشتر: واضح است که یکی از منافع بازاریابی دهان‌به‌دهان، یافتن خریداران جدید و افزایش سطح فروش است. اما بخشی از این افزایش فروش، از خرید مجدد همان خریداران قبلی ناشی می‌شود. چرا؟ چون وقتی یک مشتری با عشق و علاقه به صحبت و تبلیغ در مورد محصول یا برندتان می‌پردازد، به‌احتمال خیلی زیاد، خودش نیز خرید آن را ادامه خواهد داد.

  3. رشد سریع برند: بازاریابی دهان‌به‌دهان، ماهیت بازاریابی ویروسی را درون خودش دارد. یعنی مشتریان راضی در چنین موقعیتی، درست همانند ناقلین یک ویروس عمل می‌کنند و آن ویروس همان نام برند، پیام یا شعار سازمان یا شرکت شماست. در واقع بازاریابی ویروسی، نوعی اپیدمی یا همه‌گیری را در بین اعضای بازار یا جامعه هدف، فراگیر می‌کند. بنابراین اگر بتوانید در ابتدای راه آن‌قدر که لازم است نام برندتان را سر زبان‌ها بیندازید یا تجارب عالی خرید برای مشتریانتان خلق کنید، آنگاه احتمال ویروسی شدن یا به عبارت بهتر، "شیوع" برندتان افزایش می‌یابد. بازاریابی دهان‌به‌دهان معمولاً در ابتدا به افزایش خریدِ محدود منجر می‌شود. اما هم‌زمان با رشد برندتان، تدریجاً با افزایش تگ شدن کاربران جدید به‌وسیله‌ی کاربران و مشتریان فعلی در صفحات اجتماعی‌تان یا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی از سوی آن‌ها مواجه خواهید شد. کمی که بگذرد، خواهید دید که برندتان سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردید، رشد کرده است و چه‌بسا با یک شیوع تمام‌عیار، فاصله‌ای نداشته باشید!

 

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان باعث رشد سریع برند می‌شود

 

 

 

چرا بازاریابی دهان‌به‌دهان مهم است؟

 

پس از مرور مزایای بازاریابی دهان‌به‌دهان، اجازه دهید به این سؤال پاسخ دهیم که اساساً دلیل اهمیت این نوع بازاریابی چیست؟ بنا بر نتایج پژوهش‌های معتبر، بیش از نیمی از مشتریان (58%) تجارب مثبتشان از تعامل با یک شرکت یا سازمان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. اما این چه معنایی دارد؟ معنایش این است که درصد قابل‌توجهی از مشتریان شما، پس از خرید یا انجام هر شکلی از تعامل با شرکتتان، درگیر فعالیت‌های تبلیغی دهان‌به‌دهان به‌صورت آنلاین می‌شوند. این درگیری می‌تواند در قالب ارسال یک عکس از خودِ محصول یا یک سلفی با آن باشد. حتی ممکن است بابت تشکر از شما یا نمایش اشتیاقشان نسبت به آنچه از شما خریده‌اند، خودتان را هم در پستی که ارسال می‌کنند، تگ کنند.

اما نتایج پژوهش‌های علمی در مورد اهمیت بازاریابی دهان‌به‌دهان به همین‌جا محدود نمی‌شود. مهم‌تر اینکه نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از آن هستند که 84% مشتریان کاملاً یا تا حدی، به پیشنهادهای خرید یک محصول از سوی اطرافیانشان مثل دوستان، همکاران یا اعضای خانواده اعتماد دارند. یعنی آنچه اطرافیانشان در مورد یک محصول یا برند می‌گویند، روی تصمیم خریدشان، تأثیر معنادار و بعضاً قطعی دارد. بنابراین بازاریابی دهان‌به‌دهان، یک استراتژی قدرتمند در خلق و متعاقباً تصویر برند و تقویت پایگاه اجتماعی آن است.

 

هدایای تبلیغاتی چه کمکی به بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌کنند؟

 

اساساً هدایای تبلیغاتی، اقلامی هستند که یک شرکت به مناسبت‌های مختلف، مثل خرید، قدردانی و... به مشتریان بالفعل یا بالقوه تقدیم می‌کند. در واقع هدیه دادن، ابزاری مؤثر برای اِعمال یک استراتژی بازاریابی هوشمندانه با اهدافی مثل گسترش دایره مشتریان، ارتقای تصویر برند، یادآوری و... است که شرکت‌های حرفه‌ای به‌خوبی از آن استفاده می‌کنند. البته بهره‌گیری از این روش نیز مستلزم اخذ تصمیمات هوشمندانه است. مثلاً اینکه هدیه چه باشد؟ طراحی آن به چه صورتی باشد؟ درج نام و نشان شرکت یا برند روی آن چگونه باشد تا بیشترین قابلیت رؤیت پذیری و اثرگذاری را داشته باشد؟

 

هدیه تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی ابزار موثر برای بازاریابی دهان به دهان هستند

 

 

هدایای تبلیغاتی می‌توانند نقش ویژه‌ای در بازاریابی دهان‌به‌دهان داشته باشند. فراموش نکنیم که صحبت در مورد یک محصول یا برند، همواره به زمینه نیاز دارد. در مورد بعضی محصولات، منطقی نیست انتظار داشته باشیم یک مشتری خشنود، بدون هیچ مقدمه‌ای در تماس با دوستان و آشنایان، ناگهان به صحبت درباره محصول یا برند شما بپردازد! این اتفاق، نیازمند بستر و زمینه است. هدایای تبلیغاتی حتی از نوع کوچکشان مثل یک خودکار، تقویم، کلاسور و... جرقه‌ای هستند که احتمال دیده شدن برندتان را افزایش داده و زمینه صحبت و گفت‌وشنود درباره آن را فراهم می‌کنند و این دقیقاً نقطه‌ی آغاز شکل‌گیری یک بازاریابی دهان‌به‌دهان است. در واقع هدایای تبلیغاتی، می‌توانند بعضاً از "هیچ" یک فرصت فروش جدید را برایتان ایجاد کرده و به قول معروف، از یک توپ مُرده، برایتان گُل بسازند! بنابراین اگر قصد اجرای استراتژی‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان را دارید، از نقش اثرگذار هدایای تبلیغاتی غافل نشوید و برای آن برنامه‌ای هوشمندانه داشته باشید.


20/ اسفند/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف