WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
علت سوختن فلش مموری و راه‌های جلوگیری از آن

علت سوختن فلش مموری و راه‌های جلوگیری از آن

25/ فروردین/1399

فلش ‌مموری‌ها برای انتقال فایل‌ها بین رایانه‌های مختلف و اشتراک‌گذاری اطلاعات با همکاران، مناسب هستند. با ‌این‌ حال، درست مانند همه اشکال ذخیره‌سازی دیجیتالی، فلش‌‌ مدیا می‌تواند خراب شود و شما اطلاعات ارزشمندی را از دست بدهید. اگر این اتفاق بیفتد، شما ممکن است به یک خدمات بازیابی داده حرفه‌ای برای بازیابی فلش ‌مدیا خودتان نیاز داشته باشید. در ادامه با علل سوختن فلش مموری‌ها و راه‌های جلوگیری از آن‌ها آشنا شوید.


چند چیز وجود دارد که شما می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به فلش مموری خودتان انجام دهید و از داده‌های خودتان محافظت کنید. به منظور یادگیری اینکه چه مراحلی برای جلوگیری از از دست دادن داده‌ها لازم هستند، مهم است که بفهمید دقیقا فلش مموری چیست، چگونه کار می‌کند و چه چیزی می‌تواند احتمالا به آن آسیب برساند. بازیابی فلش مدیا می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد. بنابراین مراقبت مناسب شما از فلش مموری خودتان، بسیار مهم است. بسیاری از شرکت‌های هدایای تبلیغاتی از فلش‌ها به عنوان فلش مموری تبلیغاتی استفاده می‌کنند. فلش‌ها را در ست مدیریتی تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنند.

 

فلش مموری چیست؟

 

فلش مموری یک حافظه ذخیره‌سازی کامپیوتر است که می‌تواند به صورت الکتریکی پاک و بازنویسی شود. فلش به عنوان ذخیره‌سازی در تعدادی از دستگاه‌ها از جمله تلفن‌های همراه، دوربین‌های دیجیتال و پخش کننده‌های MP3 علاوه بر فلش مموری USB استفاده می‌شود.

 

3 نوع عمده از انواع تراشه فلش وجود دارد:

  1. سلول تک لایه (Single Layer Cell (SLC- می‌تواند در هر سلول فقط یک بیت نگه‌ دارد. گران‌ترین نوع فلش مدیا، فلش SLC از انرژی کمتری استفاده می‌کند، سرعت رایت (نوشتن) سریع‌تری دارد و وسیله‌ای مناسب هم برای کاربردهای صنعتی و هم نگه ‌داشتن داده‌های مهم است.
  2. سلول چند لایه (Multi Layer Cell (MLC)- دو بیت در هر سلول نگه می‌دارد و دو برابر اطلاعات بیشتری را ذخیره می‌کند. فلش MLC معمولاً در محصولات مصرفی استفاده می‌شود. به طور کلی ارزان‌تر از  SLC مدیا است، اما محدوده استقامت پایین‌تر و چرخه‌های نوشتن / پاک کردن در هر سلول کمتری دارد.
  3. سلول سه لایه (Triple Layer Cell (TLC)- سه بیت در هر سلول نگه می‌دارد. TLC ارزانترین نوع فلش مدیا است و چگالی بالاتری دارد. با این حال سرعت خواندن و نوشتن آهسته‌تر و استقامت بسیار پایین‌تری دارد. معمولا فقط محصولات سطح پایین دارای TLC مدیا هستند و برای ذخیره‌سازی داده‌های مهم توصیه نمی‌شود.

 

فلش مدیا چگونه کار می‌کند؟

 

فلش مدیا قطعات متحرک ندارد، بی صدا و به سرعت عمل می‌کند و از نظر اندازه، کوچکتر از انواع بسیار دیگر وسایل ذخیره‌سازی مدیا است. فلش درایوها از بردهای مدار چاپی که با روکش پلاستیکی یا لاستیکی پوشانده شده‌اند، تشکیل شده‌اند. آنها از طریق درگاه‌های USB یا آداپتور مخصوص به کامپیوتر متصل می‌شوند. در سیستم‌های کامپیوتری مدرن، نیازی به نصب درایور یا راه‌اندازی مجدد سیستم (ری بوت) به منظور دسترسی به داده‌های یک فلش درایو نیست. آنها هم‌چنین برای عمل کردن، به منبع تغذیه اضافی نیاز ندارند.

فلش درایوهای USB عموما در زمان انتقال فایل‌ها به علت اندازه کوچک، سرعت سریع و ظرفیت زیاد آنها در مقایسه با دیگر وسایل قابل حمل مدیا، به سایر وسایل ذخیره‌سازی مدیا ترجیح داده می‌شوند.

 

علت سوختن فلش مموری

 

 

چگونه فلش مدیا می تواند خراب شود؟

 

به همان روشی که یک باتری قابل شارژ، شارژ خود را پس از چند صد چرخه از دست می‌دهد، اجزای فلش NAND نیز می‌توانند توانایی خود را در حفظ داده‌ها بعد از هزاران چرخه نوشتن / پاک کردن، از دست بدهند. این موضوع معمولاً توسط فروشندگان اجزا به عنوان استقامت تعیین می‌شود. استقامت فلش SLC ده (10) برابر بیشتر از فلش MLC و بیست (20) برابر بیشتر از فلش TLC است. این دلیل اصلی این است که چرا فلش SLC در رده فلش صنعتی و فلش MLC در رده فلش مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شوند. اساسا، هرچه فلش درایو شما قدیمی‌تر می‌شود، کمتر قابل اطمینان می‌شود. این تخریب تدریجی برای اتفاق افتادن نیازی به شرایط محیطی شدید یا آسیب فیزیکی ندارد. در فلش NAND، فاکتور خرابی نیز به نام " نگهداری" (Retention) وجود دارد." نگهداری"مدت زمانی است که سلول حالت برنامه‌ریزی شده خود را حفظ می‌کند، زمانی که تراشه به سیستم متصل نباشد. این پارامتر بسیار حساس است و نیز بسیار وابسته به محیط خارجی است. درجه حرارت بالا تمایل دارد تا مدت زمان نگهداری را کاهش دهد. تعداد چرخه‌های خواندن انجام شده، می‌تواند نیز این نگهداری را به ویژه در درایوهای TLC تنزل دهد. تراکم ناشی از درجه حرارت بالا یا رطوبت زیاد نیز می‌تواند باعث کوتاه شدن برد مدار شود.

 یکی از مکررترین دلایل از دست‌ دادن داده‌های فلش درایو USB، برداشتن فلش مدیا از کامپیوتر یا دستگاه دیگر به طور نادرست است. رایج‌ترین نتیجه انجام چنین کار، آسیب به سیستم فایل منطقی است. معمولا، در این وضعیت درایو شما واقعا آسیب نمی بینید، حتی اگر داده‌های شما از دست رفته باشند. اما در بعضی  از موارد نادر، برداشتن غیر ایمن می‌تواند به سلول‌هایی که اطلاعات فلش درایو داخلی را حفظ می‌کنند نیز آسیب برساند و توانایی دسترسی یا تعمیر آنها توسط سیستم عامل‌ها وجود ندارد. برای استخراج اطلاعات پس از این نوع خرابی، شما به کمک یک متخصص خدمات بازیابی داده نیاز دارید. به همین دلیل، این بسیار مهم است که دستگاه را به صورت ایمن از سیستم بردارید و هرگز فلش درایو USB را زمانی که در حال خواندن یا نوشتن اطلاعات است از سیستم جدا نکنید.

 

چگونه از از دست دادن داده فلش مموری USB جلوگیری کنیم

 

همانند همه وسایل ذخیره‌سازی مدیا، بهترین راه ممکن برای جلوگیری از فاجعه، گرفتن بک‌آپ (رو نوشتی از اطلاعات) مکرر از همه داده‌های مهم است. بدون یک بک آپ تایید شده، یک نقطه از خرابی می‌تواند منجر به از دست‌ دادن اطلاعات شود. بازیابی اطلاعات ACE اغلب می‌تواند فلش درایوهای USB را بازیابی کند، اما این فرآیند اغلب می‌تواند پرهزینه و وقت‌گیر باشد. یک بک‌آپ مناسب همیشه گزینه ارجح است. به علت محدودیت‌های تکنولوژی فلش، فلش درایوها نباید برای فایل‌هایی که مکررا به روز می‌شوند استفاده شوند. همچنین استفاده از فلش مموری‌های قابل اطمینان مانند فلش SLC برای داده های حیاتی و برنامه‌های مهم، بسیار مهم است. همچنین، شما باید مطمئن شوید که همیشه فلش مدیا را ایمن از سیستم جدا می‌کنید و هرگز درایو را در هنگامی که در حال خواندن یا نوشتن است جدا نمی‌کنید. شما با برداشتن نادرست فلش درایو خودتان، می‌توانید داده‌ها را خراب کنید. بازیابی داده‌های فلش ممکن است تنها گزینه شما باشد اگر شما این مرحله مهم را دنبال نکنید. ذخیره‌ کردن (حفظ) فلش مدیا در شرایط مناسب و در معرض قرار نگرفتن فلش درایو شما در دماهای شدید، رطوبت و فشار؛ حفظ عملکرد درایو شما را طولانی‌تر خواهد کرد.


25/ فروردین/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف