WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟ 5 ایده‌ای که بازاریابان حرفه‌ای باید در مورد برگزاری مسابقات شبکه‌های اجتماعی بدانند

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟

17/ خرداد/1399

حتما به یاد دارید زمانی در داخل جعبه‌های محصولات برخی شرکت‌ها، فرم‌های کوچکی وجود داشت و مشتری‌ها با پر کردن و ارسال آن می‌توانستند جایزه دریافت کنند! این شرکت‌ها هدایایی مانند تیشرت تبلیغاتی، کامپیوتر و حتی سفر برای تعطیلات ارائه می‌کردند. اما این روزها دیگر شرکت‌های زیادی را نمی‌بینیم که از این روش استفاده کنند! با این حال ایده برگزاری مسابقه و جایزه دادن هنوز از بین نرفته است. این روزها مسابقات در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام برگزار می‌گردند.


گفتیم که ایده برگزاری مسابقه و جایزه دادن هنوز از بین نرفته است. در عوض از جعبه‌های محصولات و مجلات به صفحات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام منتقل شده است. هر روز برندهای مختلفی در سراسر دنیا از برگزاری مسابقه اینستاگرامی استفاده می‌کنند. اما به نظرتان همه آن‌ها کار خود را به درستی انجام می‌دهند؟ این روش به سادگی فروش بلیط‌های بخت آزمایی نیست!

در این مطلب 5 تکنیک مفید برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

 

5 نکته بازاریابی که باید درباره برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی بدانید؛ عبارت هستند از:

  1. مسابقه‌ای مناسب کسب‌وکارتان برگزار کنید
  2. درباره قوانین شبکه‌های اجتماعی تحقیق کنید
  3. شرایط و ضوابط خودتان را تنظیم کنید
  4. مسابقه اینستاگرامی خود (یا مسابقه‌تان در سایر رسانه‌های اجتماعی) را تبلیغ کنید
  5. میزان موفقیت مسابقه‌تان را اندازه‌گیری کنید

 

1. مسابقه‌ای مناسب کسب‌وکارتان برگزار کنید

 مسابقه اینستاگرامی مناسب کسب و کار شما

شاید به نظرتان همه مسابقه‌ها همراه با قرعه‌کشی باشند. ولی در حقیقت روند اجرای هر مسابقه متفاوت است. هر نوع تبلیغاتی یک سری قوانین و انتظارات خاص خود را به همراه دارد. قبل از اینکه کمپین خودتان را راه بیاندازید باید بدانید دقیقا به دنبال چه کسانی در کسب‌وکارتان هستید. سه نوع مختلف از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد:

  • مسابقه
  • لاتاری
  • قرعه‌کشی

مسابقه: تبلیغی است که برنده بر اساس یک سری شایستگی‌ها انتخاب میشود. به عنوان مثال؛ مسابقه بهترین نقاشی، جالب‌ترین عکس و...

لاتاری: در لاتاری شرکت‌کنندگان شانسِ برابری برای برد دارند و به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

قرعه‌کشی: قرعه‌کشی تبلیغی است که برای ورود به آن باید در ابتدا یک محصول را خریداری کنید.

نوع هدیه انتخابی شما یک سری قوانین پایه‌ای را برای مخاطبین مشخص می‌کند. بنابراین آن‌ها متوجه می‌شوند که؛ چطور می‌توانند در مسابقه شرکت کرده و در آن برنده شوند. زمانی که نوع تبلیغ‌تان را انتخاب کردید می‌توانید جزئیات بیشتر آن را برنامه‌ریزی کنید.

 

2. درباره قوانین شبکه‌های اجتماعی تحقیق کنید

 قوانین شبکه های اجتماعی

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد هنگام سازماندهی مسابقه یا قرعه‌کشی در رسانه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند، مربوط به عدم آشنایی و بررسی قوانین است. هر پلت‌فرمی در رسانه‌های اجتماعی، دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. همچنین باید به قوانین بازرگانی فدرال (FTC) هم آشنایی داشته باشید.

 

راهنمای  FTC برای رسانه‌های اجتماعی:

اگر با برند دیگری در برگزاری مسابقه اینستاگرامی و... مشارکت دارید که هدایای تبلیغاتی را تأمین می‌کند، باید نام آن را در پست خود بیان کنید. به این ترتیب مخاطبین می‌توانند ارتباط و همکاری شما با آن برند را متوجه شوند. این موضوع در زمینه ارائه شفافیت بسیار اهمیت دارد.

پیروی از دستورالعمل‌های FTC برای مشارکت در شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. اگر این قوانین را نقض کنید با جریمه‌های سنگین و مجازات مواجه می‌شوید. شاید در نگاه اول راه‌اندازی کمپین برای جذب مخاطبین جدید وسوسه‌انگیز باشد. اما بهتر است کمی وقت بگذارید و از مطابقت و هماهنگی آن از قوانین هم مطمئن شوید.

 

قوانین مسابقه در شبکه‌های اجتماعی:

پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی مشابه همدیگر نیستند. به عنوان مثال؛ راهنما و دستورالعمل‌های اینستاگرام با توییتر فرق دارد. پس نمی‌توانید از یک روش تبلیغی یا یک مسابقه اینستاگرامی در توییتر، فیس بوک و... هم استفاده کنید. باید مطمئن شوید که روش تبلیغی‌تان با پلت‌فرم مورد نظر هماهنگ باشد.

قبل از شروع کمپین‌تان خوب است که نگاهی به راهنمای هر یک از پلت‌فرم‌های زیر بیاندازید:

  • توییتر
  • فیس‌بوک
  • اینستاگرام
  • پینترست

عدم رعایت قوانین پلت‌فرم می‌تواند باعث حذف شدن پست‌تان شود. شاید هم پروفایل‌تان را در رسانه اجتماعی غیرفعال کرده و شرکت‌تان را جریمه کنند.

 

3.شرایط و ضوابط خودتان را تنظیم کنید

 شرایط و ضوابط

احتمالا شما هم دوست ندارید در میانه‌های مسابقه اینستاگرامی و کمیپین‌تان با انبوهی از سوالات درباره شرایط و ضوابط مواجه شوید. پس قبل از اینکه مسابقه اینستاگرامی و کمپین خودتان را به اشتراک بگذارید، شرایط آن را مشخص کنید. این کار از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

هر چه هدیه‌ای که برای مسابقه یا کمپین‌تان انتخاب کردید، گران قیمت‌تر باشد، باید از شرایط و قوانین سختگیرانه‌تری استفاده کنید. به ویژه زمانی که جایزه برنده یک پکیج سفر یا کالایی نفیس است. برخی از شرایطی که باید برای مسابقه‌تان در نظر بگیرید عبارت هستند از:

  • سن لازم برای ورود به مسابقه اینستاگرامی یا کمپین
  • موقعیت جغرافیایی مانند ایجاد محدودیت برای کشور یا شهرهای خاص
  • زمان دقیق شروع و پایان مسابقه اینستاگرامی و کمپین‌تان
  • زمان معرفی برنده
  • نحوه برقراری ارتباط با برنده
  • آیا برنده را به صورت عمومی معرفی می‌کنید؟
  • افراد برای شرکت در کمپین باید چه اطلاعاتی در اختیارتان بگذارند. (مانند: نام و...)
  • آیا برای شرکت در مسابقه اینستاگرامی یا کمپین باید از محصولات‌تان خریداری کنند؟

 

ایجاد شرایط و ضوابط مسابقه یکی از مهم‌ترین مراحل برگزاری کمپین در رسانه‌های اجتماعی است. شاید به نظرتان این قوانین کمی دست و پاگیر باشند. اما شرایط را برای اجرای یک مسابقه منصفانه و عادلانه در کسب‌وکارتان فراهم می‌کنند. بنابراین ارزش صرف زمان را دارند.

 

4. مسابقه اینستاگرامی‌تان را تبلیغ کنید

 تبلیغ مسابقه اینستاگرامی

اگر نمی‌خواهید برای تبلیغ مسابقه یا کمپین‌تان زمان صرف کنید؛ اصلا چرا آن را شروع می‌کنید؟ مخاطبین‌تان باید بدانند که چه اتفاق بزرگی در کسب‌وکار شما اتفاق افتاده است و در حال از دست دادن چه فرصت خوبی هستند. حتی اگر مسابقه یا کمپین‌تان فقط در یک پلت فرم مثل اینستاگرام در حال اجرا است. باید در سایر رسانه‌ها و صفحات اجتماعی‌تان هم آن را تبلیغ کنید. به عنوان مثال؛ مسابقه اینستاگرامی یا کمپین‌تان را در وب سایت همینطور از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.

اگر یک دوچرخه پلایتون در حساب اینستاگرام‌تان جایزه می‌دهید. کمی وقت بگذارید و یک پست مناسب برای حساب فیس‌بوک خود بنویسید و این موضوع  را به مخاطبین اطلاع دهید. در ادامه لینک حساب اینستاگرام‌تان را هم درج کنید. همچنین درباره قوانین شرکت در کمپین یا شرایط ورود به مسابقه اینستاگرامی صحبت کنید.

 

5. میزان موفقیت مسابقه‌تان را اندازه‌گیری کنید

 ارزیابی میزان موفقیت مسابقه اینستاگرامی

اگر می‌خواهید برای یک مسابقه اینستاگرامی یا کمپین در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنید؛ خوب است که کمی نگاه تحلیلی به این موضوع داشته باشید. به عنوان مثال؛ بدانید که پس از اجرای تبلیغ چه تعداد فالوور به حساب‌تان اضافه شده است. همچنین مهم است که نرخ اینگیجمت را قبل و بعد از کمیپین بررسی کنید.

حتما اطلاعات زیر را قبل و بعد از شروع مسابقه اینستاگرامی ثبت کنید:

  • تعداد دنبال کننده‌ها
  • ویو صفحه
  • تعداد لایک‌ها
  • نرخ اینگیجمت پست
  • ریچ‌ (Reach) پست

 

برندهای مختلف کسب‌وکار فقط برای نمایش احساس سخاوتمندی‌ خود، مسابقه اینستاگرامی و کمیپین راه‌اندازی نمی‌کنند. آن‌ها با این تکنیک به دنبال رشد شبکه‌های اجتماعی هستند. از آنجایی که برگزاری و اجرای مسابقه و کمیپین نیازمند صرف زمان، انرژی و هزینه زیادی است؛ باید میزان موفقیت و اثرگذاری آن در کسب‌وکار را ارزیابی کرد. اگر مشخص شود که اجرای آن تاثیری روی عملکرد بهتر کسب‌وکارتان ندارد، بهتر است روی بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنید.

 

 

 

 

چطور یک مسابقه اینستاگرامی و کمپین را اجرا کنیم؟ 

 

مسابقه اینستاگرام

اجرای یک مسابقه یا کمپین، قانونی علمی ثابتی ندارد. برخی قالب‌های پیچیده برای اجرا وجود دارد که می‌توانید با چاشنی خلاقیت یک مسابقه موفق را برنامه‌ریزی کنید. برخی از نکات برای برگزاری مسابقه در رسانه‌های اجتماعی عبارت هستند از:

  • درباره پلت‌فرم شبکه اجتماعی مدنظرتان (برای میزبانی مسابقه یا کمپین) تصمیم بگیرید.
  • قوانین و مقررات مربوط به آن پلت‌فرم را بررسی کنید.
  • نحوه ورود افراد به مسابقه یا شرکت در کمپین را تعیین کنید.
  • دستورالعمل‌های لازم برای شرکت مخاطبین و همکاری در کمپین را در یک تصویر با کیفیت بنویسید و به اشتراک بگذارید.
  • جزئیات مربوط به مسابقه اینستاگرامی یا کمیپین را در تمامی رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
  • پس از پایان مسابقه، افراد برنده را در رسانه‌های اجتماعی خود معرفی کنید.
  • با بررسی و ارزیابی صفحه‌تان، میزان موفقیت مسابقه اینستاگرامی را اندازه‌گیری کنید.

حتما برای مسابقه اینستاگرامی و کمپین خود چند عکس جالب یا طراحی گرافیکی تهیه کنید. اکثر افراد در شبکه‌های اجتماعی تصاویر را بهتر درک می‌کنند. به همین خاطر می‌توانید از این فرصت برای معرفی و ارائه برندتان استفاده کرده و توجه مخاطبین را جلب کنید. تصویری از جایزه مسابقه‌تان را به اشتراک بگذارید یا از یک تصویر متنی با رنگ‌های روشن و شاد برای تبلیغ کمپین کمک بگیرید.

 

 

بهترین مسابقات رسانه‌های اجتماعی کدامند؟

 بهترین مسابقات اینستاگرامی

بهترین مسابقه اینستاگرامی خلاق، ارزشمند و مطابق با برند شما هستند. مخاطبین باید احساس کنند که معنا و مفهوم خاصی پشت جایزه انتخابی‌تان وجود دارد. بنابراین فقط برای اینکه خانم‌های خانه‌دار شما را در پیج اینستاگرام دنبال کنند، از لوازم منزل و پوشاک در هدیه‌تان استفاده نکنید. یادتان باشد کسی به یک بسته جوراب به عنوان هدیه پیشنهادی، علاقه‌ای ندارد.

موفق‌ترین مسابقات اینستاگرامی از ویژگی‌های مرتبط با مخاطبین خود استفاده می‌کنند. مثلا اگر شما لیوان‌های کریستال خاص می‌فروشید. می‌توانید یک ظرف کریستال ارزشمند یا ست مکمل برای هدیه انتخاب کنید. در این صورت مخاطبین هم از این حرکت‌تان حمایت و قدردانی می‌کنند. بنابراین همیشه متفکر باشید. همچنین سعی کنید با طوفات فکری، ایده‌های خوب و خلاق برای مسابقه اینستاگرامی و طراحی کمپین در رسانه‌های اجتماعی را جمع‌آوری کنید.

در ادامه برخی از برترین مسابقات رسانه‌های اجتماعی آورده شده‌اند:

  • مسابقه طرفداران دومینو
  • مسابقه داستان سرایی ایرلاین Southwest
  • مسابقه مک قیمتیِ مک دونالد
  • لاتاری «من می‌خوامش، می‌برمش» شرکت Sephora

 

مسابقه طرفداران دومینو

در سال 2017، دومینو در هر یک از صفحات رسانه اجتماعی خود مسابقه‌ای را برگزار کرد. مخاطبین می‌توانستند با دنبال کردن اکانت دومینو وارد رقابت شوند و سپس یک تصویر با هشتگ PieceofthePieContest# را به اشتراک بگذارند. دومینو این رقابت را هر دو سال یکبار اجرا کرده و از این طریق نرخ اینگیجمنت (تعامل) و فالوورهایش را افزایش می‌دهد.

 

مسابقه دومینو

 

مسابقه داستان سرایی ایرلاین Southwest

در سال 2019 شرکت هواپیمایی Southwest یک مسابقه اینستاگرامی را اجرا کرد که در آن پروازهای رایگان، کارت هدیه مسافرتی و ایرمایل (امتیازی که بر اساس مسافت هواییِ سفر به مشتریان داده می‌شود) هدیه می‌داد. برای شرکت در این مسابقه، افراد باید تصویر سفر محبوب خود را با تیتری جالب و هشتگ #SouthwestStorytellers به اشتراک می‌گذاشتند. در انتها شرکت هواپیمایی 100 مورد از برنامه‌های ایده‌آل سفر را انتخاب کرد و 10 نفر جزو برنده‌های خوش شانس این مسابقه بودند.

 

داستان سرایی ایرلاین

 

مسابقه مک قیمتیِ مک دونالد

بازی‌های تبلیغاتی مک دونالد در حال پیشرفت است و جای تعجب ندارد که در سال 2018 با مکِ قیمتی توانست بار دیگر به موفقیت برسد. مک دونالد در این مسابقه از مخاطبین خواست تا میزان عشق و علاقه‌ خود به ساندویچ‌های Grand Big Mac (یکی از ساندویچ‌های جدید منوی مک دونالد) را بنویسند. شرکت مک دونالد برای یک برنده خوش شانس یک حلقه همبرگی به ارزش 10 هزار دلار هدیه کرد.

 

مسابقه مک دونالد

 

لاتاری «من می‌خوامش، می‌برمش» شرکت Sephora

سفورا در سال 2016 مسابقه لاتاری «من می‌خوامش، می‌برمش» را در صفحه اینستاگرام خود اجرا کرد. شرکت یک اکانت اختصاصی برای مجموعه لوازم آرایشی خود ایجاد کرد. سپس هر روز یک پست جدید برای تبلیغ خط تولیدش را با مخاطبین به اشتراک گذاشت. برای ورود به لاتاری طرفداران باید صفحه را دنبال کرده و هر روز یکی از دوستان‌ خود را زیر پست‌ها تگ می‌کردند. به این ترتیب سفورا توانست علاوه بر افزایش فالوورهایش، طرفدارانی اختصاصی برای مجموعه جدیدش پیدا کند.

 

مسابقه شرکت sephora

 

هزاران ایده برای اجرای مسابقه ایسنتاگرامی وجود دارد. کافی است نگاهی به فید اینستاگرام خود بیاندازید و محدوده‌تان را مشخص کنید. تا زمانی که در اجرای مسابقه خلاق بوده و به فکر طرفداران خود باشید؛ آن‌ها هم شما را درک کرده و قدردان‌تان هستند.

 

آیا مسابقات اینستاگرامی برای  کسب‌وکارها مناسب هستند؟

 قطعا مسابقه اینستاگرامی تکنیک خوبی برای تبلیغ در کسب‌وکارها است. مسابقات کمک می‌کنند تا طرفداران بیشتری در کسب‌وکارتان پیدا کنید و پیام برندتان را به آن‌ها منتقل نمایید. در بیشتر مسابقات از مخاطبین خواسته می‌شود تا دوستان یا اعضای خانواده را در زیر پست‌ها تگ کنند. با این روش افراد بیشتری شرکت و کسب‌وکارتان را پیدا می‌کنند و از وجود آن با خبر می‌شوند.

اگر تازه کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید و نمی‌توانید هزینه‌های یک جایزه را به تنهایی متحمل شوید با سایر برندها یا اینفلوئنسرها مشارکت کنید تا هزینه‌ها بین شما تقسیم شوند. این یک تکنیک اقتصادی برای جایزه دادن است. ضمن اینکه همکاری با برندهای دیگر همیشه ایده خوبی برای بازاریابی است.

 

مسابقه اینستاگرامی

 

برگزاری مسابقه در رسانه‌های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

برگزاری مسابقه اینستاگرامی باعث می‌شود تا فالوورهایتان زیاد شود. همچنین میزان تعامل مخاطبین را بهبود داده و حس وفاداری طرفداران به برندتان را تقویت می‌کند. در این صورت با افزایش ارگانیک مخاطبین مواجه خواهید شد. در حقیقت حساب‌های کاربری که در اینستاگرام رشد ندارند می‌توانند با استفاده از مسابقه اینستاگرامی تا 70 درصد رشد مخاطب را تجربه کنند.

همه، چیزهای رایگان را دوست دارند. به همین دلیل برگزاری مسابقه در رسانه‌های اجتماعی بسیار موفق است. ایده برنده شدن یک سفر یا لپ‌تاپ جدید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، جذاب و وسوسه‌انگیز است. زمانی که برندتان از این روش تبلیغاتی استفاده می‎‎کند، فالوورها به سمت شما می‌آیند. حتی اگر محصول یا خدماتی را عرضه می‌کنید، احتمالا شاهد افزایش نرخ تبدیل‌هایتان خواهید بود. مسابقات می‌توانند نرخ تبدیل (Conversion Rate) را تا 34 درصد افزایش دهند.

 

برگزاری مسابقه در رسانه های اجتماعی

 

اگر اجرای مسابقات در رسانه‌های اجتماعی به درستی مدیریت شود می‌تواند نتایج موفقیت آمیزی به دنبال داشته باشد. انتخاب نوع مسابقه تا اندازه‌گیری نتایج، مراحلی ساده هستند که اجرای و پیاده‌سازی آن پیچیده است و به پیگیری شما نیاز دارد. کافی است مخاطبین خود را بشناسید، برای آن‌ها ارزش قائل شوید و قوانین را دنبال کنید تا نتیجه‌ای درخشان نصیب‌تان شود.


17/ خرداد/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف