WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
توهمات دیداری چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها در تبلیغات استفاده کرد؟

توهمات دیداری چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها در تبلیغات استفاده کرد؟

28/ شهریور/1399

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که با یک تصویر دارای توهم دیداری روبه رو شوید و مدت زمانی را به آن خبره بمانید؟ بسیاری از موزه‌ها از این تصاویر در راهروهای خود استفاده می‌کنند؛ همچنین این تصاویر در کلاس‌های روانشناسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در مورد میزان توانایی ادراک و تشخیص مغز توضیحاتی ارائه شود. حتی بسیاری از افراد عاشق این نوع از تصاویر هستند و پوستر یا تابلوهایی از این دست را بر دیوارهای خانه خود آویزان می‌کنند.


حتماً شما هم تا به حال به این فکر نکرده‌اید که استفاده از این توهمات دیداری در دنیای تبلیغات، چقدر می‌تواند قدرتمند باشد. همه برندها تلاش می‌کنند تا توجه افراد را به تبلیغات خود جلب نمایند و چه بهتر که بتوانند از روشی استفاده کنند که ذهن مشتریان و عامه افراد را در مورد تبلیغ خود درگیر کنند که مدت زمانی را به آن خیره مانده و در مورد آن بیاندیشند.

 

توهمات دیداری نوری چیست؟

 

توهمات دیداری نوری، تصاویری هستند که مغز شما را فریب می‌دهند تا چیزهایی را که وجود ندارد، ببینید یا به آن‌ها از دو منظر متفاوت بنگرید. گاهی اوقات، چشم و مغز در دو جهت مخالف یکدیگر عمل می‌کنند و نتیجه آن یک معمای دیداری است که بیشتر به نام "توهم دیداری نوری" شناخته می‌شود.

انواع گوناگونی از این نوع تصاویر را در تبلیغات مختلف مشاهده کرده‌اید. یک مثال بسیار خوب، علامت پیکان مخفی شده بین حرف "E" و "X" در لوگو FedEx است. در واقع، ممکن است بسیاری از این نوع توهمات معروف را در تبلیغات بی‌شماری دیده باشید.

تکنولوژی به هنرمندان گرافیکی کمک کرده است تا بیش از پیش، به راحتی بتوانند از توهمات دیداری نوری استفاده کنند. در نتیجه، برندهای بیشتری روز به روز به سمت استفاده از این تصاویر در تبلیغات مختلف خود از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا طراحی بسته بندی محصولات و نیز محصولات تبلیغاتی می‌روند. کافی است که نگاهی به این تصویر رنگین کمانی و مارپیچ بیاندازید تا برای مدتی مغز شما گمراه شود.

تبلیغات تجاری

نمونه‌ای از اشکال معروف به توهمات دیداری

 

 

چه شرکت‌هایی از توهمات دیداری نوری استفاده می‌کنند؟

 

تبلیغات را می‌توان از جهات مختلفی مورد تفسیر قرار داد اما فرقی نمی‌کند که شما دقیقاً از چه روشی و به چه طریقی می‌خواهید تبلیغ کنید؛ چون تنها هدف شما، جلب توجه مردم است. به همین دلیل استفاده از توهمات دیداری نوری در تبلیغات، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای می‌باشد.

برخی از برندهای برجسته و اسم و رسم دار دنیا، موفق شده‌اند که از این توهمات دیداری در بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات بر روی کامیون‌ها و نیز پیام‌های بازرگانی استفاده کنند و به خوبی ذهن ما را به بازی بگیرند.

 

در ادامه، 10 شرکتی را که از این روش برای تبلیغات خود استفاده کرده‌اند، می‌بینیم:

  •  برند لبنیاتی آنادا
  • برند محصولات مراقبت دندانی Formula Toothcare
  •  برند دیور
  • برند Snooty Peacock
  • باشگاه گلف Spartan
  •  برند  World for All
  • برند کیت کت
  • برند کوکاکولا
  • برند مک‌دونالد
  • برند هوندا

تبلیغات تجاری

تبلیغ خلاقانه مرغ سوخاری KFC

 

 

شماره 1- برند لبنیاتی آنادا

 

شرکت آنادا میلک، یکی از تأمین‌کنندگان لبنیات در هند است. این برند قصد داشت تا با نشان دادن یک مرد قوی که با عضله‌های شیری خود، ساختمانی را جابه‌جا می‌کند، توجه بچه‌ها را به خود جلب نماید.

توهم‌های دیداری در مقیاس بزرگ، جوابگو و کارآمد هستند. افرادی که این ساختمان را در شهر بمبئی هند می‌بینند، چه افراد ساکن در شهر باشند و چه توریست‌هایی که به دیدن این شهر آمده‌اند، همگی بلافاصله در مورد این ساختمان کنجکاو می‌شوند و شروع به کسب اطلاعات بیشتر درباره این شرکت می‌نمایند.

 

شماره 2- برند محصولات مراقبت دندانیFormula Toothcare

 

حتماً شما هم دلتان می‌خواهد که از درخشندگی و محکم شدن دندان‌های خود پس از استفاده از خمیردندان مطمئن شوید. شرکت Formula Toothcare به فرمول جالبی برای تبلیغات خود دست یافته است و آن هم استفاده از یک توهم بصری در بیلبوردهای تبلیغاتی خود است که به نظر می‌رسد یک مرد با قدرت تمام، در حال گاز گرفتن بیلبورد می‌باشد.

اشکالی ندارد که به تبلیغات خود از زاویه دیگری نگاه کنید. شرکت Formula Toothcare نیز این کار را انجام داده و با این روش، با یک گاز بزرگ، رقبای خود را از دور خارج کرده است!

 

شماره 3- برند دیور

 

صنعت مد و فشن همیشه تلاش می‌کند تا جسورانه و بی پروا حرکت کند. برند دیور نیز که از دل همین صنعت بیرون آمده است، از توهمات دیداری در تبلیغات کمپین عطر جدید خود به نام Poison (زهر) استفاده کرد. در این تبلیغ، از تصویری استفاده شده است که به صورت هم‌زمان در آن هم یک جمجمه و هم یک زن که در حال نگاه کردن به آیینه است، دیده می‌شود.

این آگهی تبلیغاتی، از بازآفرینی اثر هنری معروفی به نام "همه چیز پوچ است" از چارلز آلن گیلبرت، الهام گرفته شده است. این تبلیغ، در حقیقت، نمونه‌ای دقیق و کپی شده از این نقاشی می‌باشد و باعث می‌شود تا بینندگان دوباره به آن نگاه کنند تا درباره هر دو مفهوم نهفته در آن، بیشتر فکر نمایند.

 

شماره 4- برند Snooty Peacock

 

برند Snooty Peacock، یک بوتیک جواهر فروشی کوچک در شهر تگزاس آمریکا است. این برند از فضای منفی (یعنی فضای بین اشکال و موضوعات یک تصویر که در حقیقت وجود ندارد ولی در ذهن مخاطب تشکیل می‌شود) برای ایجاد تصویری که به صورت هم‌زمان دربرگیرنده یک زن و یک طاووس است، بهره برد. این برند با این لوگو طراحی شده، شبکه‌های اجتماعی، ویترین فروشگاه‌ها و حتی برخی از محصولات خود را تزیین کرده‌اند.

این لوگو، راهی هوشمندانه برای بازتاب و نشان دادن هم‌زمان نام شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌باشد. این لوگو، لوگویی پیچیده و گمراه کننده نیست و تنها با استفاده از دو رنگ بنفش و سفید، توانسته‌اند تصویری زیبا و به یاد ماندنی را خلق کنند.

 

شماره 5- باشگاه گلف Spartan

 

باشگاه گلف Spartan، یک سازمان دانشجویی در دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا است. لوگوی طراحی شده این باشگاه، به خوبی توانسته است که با توهمات دیداری، نام باشگاه را با جنگجویان گلف باز منعکس کند. با وجود نام جنگجویانه این باشگاه، این سازمان به محلی برای آموزش گلف بازان عادی اختصاص داده شده است. بسیاری از دانشجویان تمایل دارند که از پوشاکی که این آرم چشم‌نواز و دیدنی بر روی آن قرار دارد، مانند ژاکت و تی شرت استفاده کنند.

 

شماره 6- برند World for All

 

برند دنیایی برای همه، یک سازمان غیر دولتی مختص به سرپرست گیری حیوانات خانگی و حقوق حیوانات است که با استفاده از روش توهم دیداری، اهمیت حیوانات خانگی را با این تبلیغ، در ذهن تمام افراد ماندگار می‌کند. همه ما از صمیم قلب، عاشق حیوانات خانگی خود هستیم و حتی بعضی افراد به این حیوانات به عنوان عضوی از خانواده خود می‌نگرند و زمان‌های زیادی از وقت خود را صرف آن‌ها می‌کنند. این موضوع به خوبی در توهمات دیداری این کمپین دیده می‌شود.

 

شماره 7- برند کیت کت

 

کمی استراحت کنید و کیت کت بخورید. شاید اولین باری که به این تبلیغ می‌نگرید، کمی گیج شوید. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که راننده ماشین به جای اینکه پشت فرمان کامیون باشد، در قسمت کانتینر ماشین، یک هماویز (ننو) آویزان کرده است و در حال استراحت بر روی آن می‌باشد. اگر در ساعات اوج ترافیک از کنار این کامیون عبور کنید، بلافاصله نظر شما به آن جلب می‌شود و می‌خواهید که از نزدیک به آن نگاه کنید. در نتیجه، شاید شما هم دلتان بخواهد که یک کیت کت بخرید و همانند آن تصویر، بر روی یک هماویز دراز بکشید و استراحت کنید.

 

شماره 8- برند کوکاکولا

 

در سال 2015، برند کوکاکولا از یک سری توهمات بصری نوری استفاده کرد که فعالیت‌های محیط زیستی آن‌ها را برجسته‌تر می‌کرد. این شرکت تولید نوشابه‌های گازدار به استفاده از گیاهان برای تولید بطری‌های خود، افتخار می‌کند. برند کوکاکولا، یکی از شاخص‌ترین نام‌های تجاری جهان است اما هنوز هم مایل به ابتکار عمل در تبلیغات خود می‌باشد. این تبلیغ، از سبک‌های رایج و معمول دور شده است و باعث شده است که قدرت آن‌ها در انتشار پیام سبز و دوست دار محیط زیستی آن‌ها، بیشتر شود.

هیچ‌وقت برای امتحان کردن روش‌های جدید دیر نشده است! مطمئن باشید برند کوکاکولا برای تصویر خرس‌های قطبی‌اش، رنگ‌های لوگوی آن و سانتا کلاوس شناخته شده است اما هنوز هم آن‌ها از قدرت ادراک برای تبلیغات استفاده می‌کنند و برای بازاریابی‌های هوشمندانه خود سرمایه‌گذاری می‌نمایند.

 

شماره 9- برند مک‌دونالد

 

این مجموعه رستوران‌های فست فودی همیشه به عشقش برای ایجاد لبخند بر لب مشتریان خود، معروف است. مردم با دیدن این تیرهای چراغ‌برق که شبیه یک قوری قهوه معلق در هوا به نظر می‌رسد، شروع به لبخند زدن می‌کنند.  مک‌دونالد با استفاده هوشمندانه از تیرهای چراغ‌برق به جای تبلیغ‌های تجاری رایج، بازاریابی خود را بسیار بهبود داده و آن را بزرگ‌تر از پیش کرده است. این تبلیغ، چیزی از یک اثر هنری بزرگ کم ندارد!

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که هر روش و هر وسیله‌ای می‌تواند به شما برای تبلیغ نام تجاری‌تان کمک کند. پس خلاق باشید و به فراتر از چارچوب‌های همیشگی فکر کنید و هر زمان که امکان داشت از این توهمات بصری در جای درست خود استفاده نمایید. فقط کافی است که با خود فکر کنید چنین تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی، چه مقدار بازدید خواهد داشت و چقدر این تبلیغ به اشتراک گذاشته خواهد شد. این به معنای توجه بی‌اندازه به برند شما خواهد بود!

تبلیغات تجاری

تبلیغ جالب شرکت مک دونالد

 

 

شماره 10- برند هوندا

 

CR7 (کریستیانو رونالدو) یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های برند هوندا می‌باشد. این آگهی ادعا می‌کند که این ماشین‌ها "غیرممکن را ممکن می‌سازند". آن‌ها این احساس را با نادیده گرفتن جاذبه زمین در یکی از تبلیغات به یادماندنی خود، نشان داده‌اند.

به این "غیرممکن" در عمل نگاه کنید! هوندا تنها یک شرکت اتومبیل سازی است اما با این تبلیغ خود نشان داده‌اند که آن‌ها مایل به استفاده از خلاقیت و کمی هم خارق‌العاده بودن دارند. این کار، یک روش به یادماندنی برای جلب توجه بیشتر به کریستیانو رونالدو بود.

 

تمام این‌ها، فقط خطای دید و توهم دیداری هستند!

 

مغز شما بدون هیچ جهت‌گیری، نحوه تفکر خاص خود را دارد. مغز شما قصد دارد آن را امتحان کند و با تکیه بر نشانه‌های بصری، دنیای اطراف شما را درک کند. توهمات دیداری نوری، قدرت ادراک را مختل می‌کنند و باعث ایجاد سؤالاتی در ذهن  شما می‌شوند و در نتیجه بحث‌برانگیز می‌گردند. زمانی که می‌خواهید نام تجاری خود را بر سر زبان‌ها بیاندازید، چه چیزی می‌تواند تأثیرگذارتر از این روش باشد؟


28/ شهریور/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف