WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
17 نکته ساده بازاریابی که به بودجه کلان تبلیغاتی نیازی ندارد

17 نکته ساده بازاریابی که به بودجه کلان تبلیغاتی نیازی ندارد

12/ اسفند/1399

به‌عنوان شرکتی که به سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر کمک می‌کند تا بازاریابی و تبلیغات خود را به‌گونه‌ای مؤثر انجام دهند، همیشه مطالب بسیاری را در خصوص بهترین کارها و ایده‌ها برای تبلیغات مطالعه می‌کنیم. اگر نگاهی به مطالب قبلی وب‌سایت ما بی اندازید، این مطلب را به‌خوبی خواهید دید.


در برخی از مطالب منتشر شده ما ایده‌هایی را برای خرید هدایای تبلیغاتی به شما معرفی کرده‌ایم؛ اما در بعضی از این مطالب نکات کلیدی و طلایی برای تبلیغات کلان را بیان نکرده‌ایم. از همین رو، در این مطلب تلاش می‌کنیم تا در این زمینه شما را راهنمایی کنیم. همان‌طور که می‌دانید بودجه بازاریابی کم می‌تواند یک نگرانی و دغدغه برای صاحبان کسب‌وکارها باشد. هدف اصلی این مطلب این است که نکات طلایی را که از تجربه صاحبان مشاغل گردآوری‌شده است در اختیار شما قرار دهیم تا بتواند در امر تبلیغات به شما کمک کند.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که این مطلب مخصوص شرکت‌هایی است که مشتریان ایده­‌آل خود را به‌خوبی می‌شناسند و وب‌سایت دارند.

اگر هنوز هم اکانتی برای کسب‌وکار خود در توئیتر و فیس‌بوک نساخته‌اید، اکنون زمان آن رسیده است که پیش از هر کاری اقدام به ساخت یک صفحه کنید. رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای جلب نظر افراد به‌صورت رایگان است. اگرچه، شاید در ابتدا ورود به فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی وقت‌گیر و سخت باشد، اما در نهایت مطمئن باشید نتیجه مطلوبی برای شما در بر خواهد داشت.

 

 

 

شماره 1- تبلیغات فیس‌بوک

 

بیایید کار را با یک موضوع سخت آغاز کنیم: فیس‌بوک.

متاسفأنه برای کسب‌وکارهایی که بودجه کمی دارند، سخت‌تر است که بخواهند در فیس‌بوک دیده شوند. خوشبختانه، شما می‌توانید تبلیغات فیس‌بوک را بدون اینکه بودجه کلانی را به آن اختصاص دهید، دنبال کنید.

طبق نظر یکی از صاحبان کسب‌وکار که دارای صفحه‌ای در تبلیغات فیس‌بوک است، میزان بازگشت سرمایه از طریق تبلیغات فیس‌بوک خیلی بهتر از کمپین‌های ppc گوگل و برخی از پیشنهادهای تبلیغاتی در رسانه‌های دیگر است. درصورتی‌که مشتریان ایده­آل خود را بشناسید، این شیوه بسیار مؤثر است. این شیوه تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا پارامترهای ویژه‌ای را به‌منظور تمرکز بر مخاطبان هدف تبیین کنید. در نتیجه شما بودجه کمتری را برای افرادی که مشتری شما نیستند خرج می‌کنید.

 

تبلیغات فیسبوک

فیسبوک مکانی بسیار مناسب برای تبلیغات برندها است

 

 

 

 

شماره 2- مشارکت در گروه‌های فیس‌بوک

 

زمانی که صحبت از فیس‌بوک می‌شود، می‌توانید بازدیدی از دیگر صفحات موجود در فیس‌بوک داشته باشید. می‌توانید یک گروه فیس‌بوکی که مربوط به کسب‌وکارهای کوچک یا خرید و فروش در منطقه شما می‌شود را پیدا کنید. معمولاً افراد بسیاری عضو این گروه‌ها هستند؛ در نتیجه پست شما توسط افراد زیادی دیده می‌شود بدون اینکه نیاز باشد با آن‌ها دوست شوید.

 

 

 

شماره 3- ویژگی‌های پیشرفته توئیتر

 

آیا می‌خواهید پا را فراتر از فیس‌بوک بگذارید؟ یکی از متخصصان راهبردهای seo پیشنهاد داده است تا از ویژگی‌های پیشرفته توئیتر استفاده کنید. در توئیتر شما می‌توانید طرح‌های رایگانی را اجرا کنید که به شما کمک می‌کند آدرس‌های ایمیل افراد را برای ارسال پیام جمع‌آوری کنید. فراموش نکنید که این قابلیت نیاز به داشتن یک صفحه فعال و موردقبول در توئیتر است؛ که اگر چنین صفحه‌ای دارید، فرصت را از دست ندهید و از آن بهره ببرید.

آیا دیگر زمان تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک به پایان رسیده است؟ این نوع تبلیغ می‌تواند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد. اما اگر قبل‌تر آن را امتحان کرده‌اید و از آن نتیجه گرفته‌اید، این نیز می‌تواند نقش خوبی در امر بازاریابی شما داشته باشد تا با مشتریان جدید آشنا شوید.

 

 

 

شماره 4- تبلیغات PPC

 

استفاده از این شیوه تبلیغاتی به بسیاری از شرکت‌ها کمک شایانی کرده است. نکته بسیار مهم که از سوی برخی استفاده‌کنندگان این شیوه تبلیغاتی بیان‌شده است این است که با این روش، بودجه شما به‌سرعت رو به کم شدن می‌رود. بنابراین بهترین کار این است که پیش از شروع به خوبی تحقیق کرده و با علم کامل بر کاری که می‌خواهید انجام دهید، شروع کنید.

حتماً کار خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا متوجه شوید چه‌ کارهایی جواب می‌دهند و چه کارهایی با شکست مواجه می‌شوند. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود کلیدواژه‌های خود را تعیین کنید. همچنین تعداد مناسبی از کارمندان را برای پاسخگویی به تماس‌ها و پیام‌ها در طول مدت انجام تبلیغات قرار دهید.

 

 

 

شماره 5- از سایت‌های خرید روزانه استفاده کنید

 

آیا به دنبال گزینه‌ای برای فروش بیشتر بدون صرف هزینه اولیه هستید؟ سایت‌های خرید روزانه مانند آمازون را فراموش نکنید. سایت‌هایی مانند این‌ها، هر روز توسط کاربران بسیاری مورد بررسی و بازدید قرار می‌گیرند و ترافیک سایت‌هایشان بالا است. احتمالاً شما هم در مورد تأثیر پذیرفتن بسیاری از کسب‌وکارها در پی رونق گرفتن آمازون شنیده‌اید.

بااین‌حال، کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از این موضوع سود ببرند و به حاشیه رانده نشوند. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند به‌منظور کمک به بهینه‌سازی فروش خود از این دسته از سایت‌ها کمک بگیرند. به این طریق از میزان فروش شما به مقدار زیاد کاسته نخواهد شد. فروش از طریق سایت‌های خرید گزینه مناسبی برای همه افراد نیست؛ اما می‌تواند راهی عالی برای جذب تبلیغات به نفع برند شما باشد.

این روزها تبلیغات آنلاین ممکن است به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار تبلیغ شرکت شما باشد؛ اما مطمئن باشید این تنها راه‌حل نیست. تبلیغات آفلاین هنوز هم می‌تواند مشتریان بسیاری را به خود جذب کند.

 

شماره 6- بازاریابی از طریق آگهی تبلیغاتی

 

اگر به دنبال تبلیغ به شیوه اطلاعیه هستید باید به شما این نوید را بدهیم که هنوز هم این روش کارایی خود را از دست نداده است. طراحی، چاپ و پخش کردن اطلاعیه ارزان است. برخلاف ایمیل‌های تبلیغاتی که برای افراد فرستاده می‌شود و شاید هیچ‌گاه آن را باز نکنند، اطلاعیه‌ها به‌صورت کامل از جلوی چشمان آن‌ها می‌گذرد. علاوه بر این، انبوهی از گزینه‌های چاپی عالی در مقابل شما قرار دارد که می‌تواند آن‌ها را به یک شیوه بازاریابی خارق‌العاده تبدیل کند. حتی استفاده از جوهر سیاه بر روی کاغذ رنگی نیز به طرز خارق‌العاده‌ای چشمگیر است.

اصلی‌ترین ویژگی این شیوه تبلیغاتی این است که استفاده از عکس در اطلاعیه به‌خوبی گویای خدمتی که ارائه می‌شود، است. این روش به‌ویژه برای شرکت‌های تازه تأسیس که نیاز به یک روش سریع برای نشان دادن خود هستند، یک روش منحصربه‌فرد و خوب است.

اگر دوست ندارید بودجه زیادی را خرج پخش کردن این اطلاعیه‌ها بکنید؛ از سالن‌های زیبایی، خشک‌شویی، فروشگاه‌های مواد غذایی و خواروبار بخواهید این اطلاعیه‌ها را در بسته خرید افراد قرار دهند.

 

 

 

شماره 7- هدایای تبلیغاتی

 

هدایای تبلیغاتی طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارند. شاید جالب باشد که بدانید برخی از افراد عاشق داشتن کلکسیونی از وسایل تبلیغاتی هستند. هدایای تبلیغاتی دنیای بزرگی دارد و شامل هر نوع وسیله‌ای که دوست داشته باشید، می‌شود. از تی‌شرت تبلیغاتی گرفته تا لوازم آبخوری و زیرلیوانی تبلیغاتی؛ همه افراد عاشق این وسایل هستند و تا زمانی که بتوانند از آن‌ها استفاده می‌کنند. یک شیوه عالی برای تبلیغات نیز این است که از افرادی بخواهید تا تی‌شرت‌های تبلیغاتی را بپوشند و به مکان‌های مختلف بروند تا نام تجاری شما شناخته شود.

 

هدایای تبلیغاتی

نمونه‌ای از ماگ تبلیغاتی

 

 

 

شماره 8- کارت بازرگانی (بیزینس کارت)

 

هیچ‌گاه ارزش کارت ویزیت را دست کم نگیرید. بهترین هزینه بازاریابی شرکت‌ها صرف بیزینس کارت می‌شود. چه فروشنده کالایی باشید، چه ارائه‌دهنده خدمتی هستید، در نهایت برند شما درباره خودتان است. بیزینس کارت خود را همیشه به همراه داشته باشید و آن را به افراد مختلف ارائه دهید تا بدانند شما می‌توانید محصولات باکیفیتی را تولید کنید.

یکی از راهکارهای استفاده از بیزینس کارت این است که این کارت‌ها را در محل‌های پر رفت‌وآمد قرار دهید؛ مثلاً می‌توانید از یک رستوران بخواهید تا با دریافت مبلغی از شما، این کارت‌ها را روی پیشخوان خود قرار دهد. به خاطر داشته باشید که از هر دو سمت کارت استفاده کنید؛ با وجودی که این کارت‌ها کوچک هستند اما می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه و مؤثر باشند.

 

 

 

شماره 9- تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات

 

اگر مایل هستید که تبلیغات خود را در یک روزنامه یا مجله چاپ کنید، باید بدانید که بهتر است یک تبلیغ کوچک را به‌صورت مکرر چاپ کنید. اگر این تبلیغ شبیه یک کارت تخفیف (کوپن) باشد حتی بیشتر هم موردتوجه قرار می‌گیرد. در نزدیکی رویدادهای موردتوجه جامعه می‌توانید تبلیغات خود را در مجلات و روزنامه‌ها چاپ کنید تا بیشترین بازخورد را داشته باشد.

 

 

 

شماره 10- اسپانسر شدن در موضوعات کوچک/ محلی

 

با توجه به تعداد زیاد باشگاه‌ها و سازمان‌ها، یافتن مکانی برای صرف وقت، محصولات، خدمات یا کالا شما، کار سختی نیست.

می‌توانید گروه یا رویداد خاصی را پیدا کنید و در مقابل بودجه کمی که برای اسپانسر شدن خود هزینه می‌کنید، دستاورد بسیار ارزشمندی را به دست آورید. حتی قرض دادن پروژکتور شرکت برای یک جلسه عمومی می‌تواند حسن نیت شما را نشان دهد و به شما کمک کند تا آرم و نشان شرکت شما در برابر دیدگان مشتریان بالقوه قرار بگیرد.

یکی از ایده‌های عالی برای شرکت‌های کوچک با این شیوه بازاریابی، حمایت مالی خرد از هنرمندان یا سخنرانان است. به‌عنوان‌مثال، یک سخنران فرصتی برای صحبت در مقابل کسب‌وکارهای کوچک که بازار هدف هستند، پیدا می‌کند. این کسب‌وکارهای کوچک به سخنران مبلغ کمی پرداخت می‌کنند و سپس هر دو طرف از اطلاعیه‌های مطبوعاتی، کوپن‌های تخفیف، محصولات تبلیغاتی و محصولات نشان‌دار شده و غیره بهره می‌برند.

 

 

 

 

شماره 11- به سازمان‌های محلی بپیوندید

 

مزایا و معایب مختلفی در پیوستن به اتاق بازرگانی وجود دارد؛ اما نکته مثبت این است که می‌توانید با صاحبان مشاغل دیگر ملاقات داشته باشید. صاحبان مشاغلی که  می‌توانند مشتریان بالقوه‌ای که به دنبال آن بودید، باشند.

پیوستن به سازمان‌های محلی کمک ارزشمندی است تا شرکای استراتژیک خود را پیدا کنید و از نزدیک با آن‌ها مراوده داشته باشید.

 

 

 

 

شماره 12- همایش‌ها، نمایشگاه‌های تجاری، جشنواره‌ها

 

آماده کردن میز یا غرفه خود در جشنواره‌های محلی برای کسب‌وکارهای کوچک فرصت با ارزشی است تا تجربه جدیدی را بدون پرداخت هزینه زیاد به دست آورند.

بسیاری از متخصصان امر بازاریابی و تبلیغات به شرکت‌های کوچک توصیه می‌کنند تا در جشنواره‌ها شرکت داشته باشند؛ زیرا این نوع رویدادها در مقابل نمایشگاه‌ها معمولاً مقرون‌به‌صرفه تر هستند. زیرا معمولاً توسط انجمن‌ها یا سازمان‌های محلی حمایت می‌شوند.

آیا دوست دارید در یک نمایشگاه تجاری بزرگ شرکت کنید؟ شاید بهتر باشد پیش از آن مشارکت با سایر مشاغل محلی خود را که در بازاری مشابه بازار کاری شما هستند را در نظر بگیرید تا بتوانید غرفه را با هم به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

شماره 13- گروه‌های آنلاین

 

"فروش، نکته کلیدی نیست. مردم می‌توانند به‌صورت آنلاین نیز حضور فروشنده را حس کنند."

اگر صحبت در جمع کاملاً مناسب شما یا بازار هدفتان نیست، فرصت مناسبی است تا وقت خود را در اینترنت بگذرانید. ممکن است بخواهید تا ارتباط خود را در تالارهای گفت‌وگو آنلاین تقویت کنید. افراد پرشور بسیاری در این تالارهای گفت‌وگو حضور دارند.

تالارهای گفت‌وگوی آنلاین مکانی عالی برای افزایش علاقه افراد و ایجاد ترافیک به وب‌سایت شما به‌صورت رایگان است. اما باید مراقب باشید. زیرا باوجوداینکه این شیوه بازاریابی کاملاً رایگان است اما ممکن است باعث شناخت غلط برند شما شود. بنابراین بهتر است پیش از اقدام شناخت کافی از این شیوه بازاریابی داشته باشید.

اگر بودجه بازاریابی یا تبلیغات شما بسیار کم است یا اصلاً بودجه برای آن در نظر نگرفته‌اید، هنوز هم راه‌حلی برای شما وجود دارد: مشتریان فعلی شما.

 

 

گروه‌های آنلاین

گروه‌های آنلاین راهی مناسب برای فروش و معرفی برند است

 

 

 

 

 

شماره 14- به‌صورت مستقیم از مشتریانتان بخواهید شما را معرفی کنند

 

آیا با مشتریان خوشحال و خوش‌اخلاق تابه‌حال کارکرده‌اید؟ در این صورت تنها کاری که باید بکنید این است که از آن‌ها بخواهید شما را به دیگران نیز معرفی کنند. شاید این کار به‌ظاهر ساده باشد اما بسیاری از کسب‌وکارها در این کار مهارت چندانی ندارند و یا این کار را به روش اشتباهی انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال به‌جای این‌که از مشتریانتان بپرسید آیا کسب‌وکاری را می‌شناسند که به بازاریابی نیاز دارد، می‌توانید از آن‌ها بپرسید آیا شرکت‌های کوچکی را می‌شناسند که علاقه‌مند به حمایت مشترک از یک کارگاه بازاریابی هستند. مطمئن باشید این نوع سؤال پرسیدن، پاسخ بهتری را به دنبال دارد.

سرمایه‌گذاری در کسب تکراری یا معرفی یک کسب‌وکار می‌تواند نتیجه خوبی را در پی داشته باشد. همیشه تلاش کنید تا چیزهای ویژه‌ای به مشتریانتان ارائه کنید تا آن‌ها را تشویق به ادامه استفاده از خدمات خود کنید. همچنین می‌توانید یک اعتبار خاص مثلاً کوپن تخفیف برای مشتریانی قائل شوید که مشتریان جدیدی را به شما معرفی می‌کنند.

 

 

 

 

شماره 15- تقاضا برای معرفی در رسانه‌های اجتماعی

 

علاوه بر ارتباط مستقیم با مشتریان، می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود نیز وارد کنید. بدین ترتیب می‌توانید مراجعه‌کننده و دنبال کننده‌های بیشتری در وب‌سایت و صفحات اجتماعی خود داشته باشید. علاوه بر درخواست مستقیم، می‌توانید از به‌روزرسانی وضعیت در فیس‌بوک نیز استفاده کنید. این کار رایگان است و قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد.

 

 

 

 

شماره 16- همکاری با سایر شرکت‌ها برای معرفی و مراجعه متقابل

 

شما می‌توانید با بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط با خود همکاری کنید و برای معرفی با یکدیگر شریک شوید. به‌عنوان‌مثال، یک عکاس مراسم عروسی، قنادی و ارائه‌دهندگان خدمات پذیرایی ممکن است دوست داشته باشند با هم همکاری کنند و مشاغل یکدیگر را به افراد مختلف توصیه و معرفی نمایند. این نوع معرفی نه‌تنها دو طرفه خواهد بود، بلکه به تلاش برای ارتباط برقرار کردن شما نیز کمک می‌کند.

ممکن است بعضی‌اوقات روابط خیلی واضح نباشد! اما اگر به‌خوبی به دنبال ارتباط شغل خود با سایر مشاغل باشید مطمئن باشید می‌توانید گزینه‌های مشترک بسیاری را پیدا کنید. این یک روش برد برد برای همه طرفین خواهد بود.

 

 

 

 

شماره 17- با مشتریان خود همچون طلا برخورد کنید

 

این موضوع نیازی به بیان ندارد اما ارزش یادآوری دارد. بهترین راه جلب نظر مشتریان این است که با مشتریان فعلی خود خیلی خوب رفتار کنید تا آن‌ها همیشه در مورد شما صحبت کنند. چیزی بهتر از این وجود ندارد و این روش کاملاً رایگان است!

برای مشاغل خدمت گرا بسیار مهم است که شما خدمات خود را با تعهد کامل و به‌صورت ایده­آل ارائه دهید و خود را وقف مشتریان خود کنید. بهترین راه برای به دست آوردن مشتری بیشتر این است که مشتریان فعلی خود را به طرز باورنکردنی خوشحال و راضی نگه‌دارید. بنابراین مطمئن باشید آن‌ها در مورد خدمات و رفتار شایسته شما برای دیگران نیز تعریف خواهند کرد.

اگر دوست دارید عمق تشکر خود را بهتر بیان کنید، می‌توانید با ارسال پیام تشکر و یا کوپن تخفیف برای آن‌ها، ارزش و اهمیت مشتریان خود را به آن‌ها ابراز کنید. این نوع تقدیر، به‌سوی شما نیز بازمی‌گردد.

 

در نهایت می‌توان گفت که شما با عمل به این 17 نکته کلیدی می‌توانید در بازاریابی و تبلیغات خود بدون صرف هزینه تبلیغاتی هنگفت موفق باشید.


12/ اسفند/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف