WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
فلش مموری چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

فلش مموری چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

3/ مرداد/1400

همه ما دوست داریم تمام فایل‌ها، عکس‌ها و اطلاعاتی که به زحمت آن‌ها را تهیه کرده‌ایم، همیشه در دسترس باشند و نگرانی برای از دست دادن آن‌ها نداشته باشیم. با دیجیتالی شدن تمام اطلاعات، داشتن یک نسخه پشتیبان از تمامی اطلاعات، کاری ضروری به نظر می‌رسد. در همین زمان است که اهمیت و کارایی فلش مموری‌ها آشکار می‌شود.


با پیشرفت و توسعه برنامه‌های کامپیوتری همچون گوگل درایو، فضای ابری و مواردی از این دست، شاید فکر کنید که دیگر فلش مموری‌ها ارزش و کارایی خود را از دست داده‌اند. با این وجود، مطمئن باشید همچنان این وسایل بسیار با ارزش و کارا هستند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه کارکرد فلش مموری و چرایی داشتن فلش مموری، آشنا شویم.

 

آیا می‌دانید فلش مموری چیست؟


فلش USB یک وسیله کوچک است که به لپ‌تاپ، دوربین، گوشی موبایل یا هرگونه وسایل الکترونیکی دارای درگاه USB متصل می‌شود و می‌تواند اطلاعات را منتقل یا ذخیره‌سازی کند. فلش مموری‌های پر تقاضا دارای حافظه‌ای بین 2 گیگابایت تا 64 گیگابایت هستند و بسته به میزان حافظه موردنیاز و قیمت انتخاب می‌شوند.

هرکسی که برای یک‌بار هم که شده، اطلاعات و عکس‌های خود را از دست داده باشد، می‌داند که ذخیره اطلاعات بر روی یک حافظه خارجی همچون فلش مموری چقدر می‌تواند باارزش باشد. به این طریق شما می‌توانید همیشه به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، چون این وسایل بسیار کوچک و سبک هستند، می‌توان آن را به دسته کلید خود اضافه کرد و با خود به هر مکانی برد.

یک نکته قابل‌توجه در مورد فلش مموری‌ها این است که فلش مموری‌ها در انواع گوناگونی با درگاه‌های متفاوت تولید می‌شوند؛ از پورت A گرفته تا C. به همین دلیل هر فلش مموری را نمی‌توان به راحتی به هر درگاهی متصل کرد.

 

فلش مموری چه اطلاعاتی را می‌تواند درون خود نگه دارد؟


اولین سؤالی که ممکن است به ذهن افراد خطور کند، این است که چه اطلاعاتی را می‌توان داخل فلش مموری ریخت؟ پاسخ این سؤال ساده است؛ هرگونه اطلاعاتی را که بخواهید می‌توانید داخل آن منتقل کنید. تنها کافی است اطلاعات موردنظر خود را انتخاب کرده و بعد آن‌ها را به داخل فلش مموری بکشید و رها کنید.

به صورت کلی اطلاعاتی همچون:

  •    فایل‌های word و Excel
  •      عکس
  •     اطلاعات شخصی
  •        آهنگ
  •     فیلم
  •     بازی
  •    کتاب‌های صوتی
  •   پادکست
  •      برنامه‌های دیجیتالی
  •     لینک‌های اینترنتی را می‌توان از طریق آن منتقل کرد

فلش مموری

فلش مموری بستگی به نوع کارایی آن انواع گوناگونی دارد

 

 

نحوه کار فلش مموری چگونه است؟


فلش مموری یک وسیله کوچک است اما به طرز شگفت‌انگیزی بسیار قدرتمند می‌باشد. توانایی فلش‌های USB از طریق یک فرآیند ذخیره‌سازی الکترونیکی به نام حافظه فلش عمل می‌کند که طبق آن، داده‌ها به صورت بسته‌هایی ذخیره می‌شوند و اطلاعات را به صورت بایت بازنویسی می‌کند.

فلش مموری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که همه آن‌ها درنهایت بر روی عملکرد فلش تأثیر می‌گذارند. مهم‌ترین قسمت‌های فلش‌های USB، عبارت‌اند از صفحه مدار چاپی (PCB) که در قسمت زیرین محفظه ساخته شده از پلاستیک یا آلومینیوم قرار می‌گیرد و تراشه حافظه که به عنوان مغز اصلی فلش عمل می‌کند و تمامی داده‌ها در آن ذخیره می‌شود. زمانی که فلش مموری را به یک درگاه مناسب متصل کنید، سیستم عامل می‌تواند اتصال را تشخیص دهد و عمل انتقال اطلاعات صورت گیرد.

برای ذخیره سای اطلاعات، فلش مموری از منبع الکتریکی سیگنالی استفاده می‌کند که به عنوان یک ترانزیستور نیمه هادی شناخته می‌شود. این بخش شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:

 

 منبع

 

منبع، کانالی بین صفحه مدار و وسیله‌ای است که فلش usb به آن متصل می‌شود. اطلاعات از طریق این کانال به شیوه بار الکتریکی منتقل می‌شود و سپس از طریق گیت-شناور هل داده می‌شود.

 

 گیت-شناور

 

گیت-شناور قسمتی است که تمامی اطلاعات در آن جمع‌آوری می‌شود

 

   گیت-کنترل

 

گیت-کنترل از بازگشت اطلاعات به منبع جلوگیری می‌کند

 

  تخلیه

 

هرگونه انرژی اضافی باید تخلیه شود که انرژی را از طریق سایر وسایل متصل هل می‌دهد تا انرژی لازم را برای انتقالات بعدی داشته باشد.

توضیحات گفته شده ممکن است کمی گیج‌کننده  باشد، اما این ساده‌ترین توضیح درباره این نوع انتقال اطلاعات است. بدین ترتیب، اطلاعات درون فلش مموری ذخیره می‌شود و هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. به همین سادگی.

آیا می‌دانستید که اولین فلش مموری توسط مهندسی ژاپنی به نام فوجیو ماسواکا برای برند توشیبا در دهه 80 میلادی ساخته شد؟

فلش تبلیغاتی

اجزای درونی یک فلش مموری

 

 

چگونه از فلش مموری باید استفاده کرد؟


هنوز هم افرادی هستند که تجربه کافی برای کار کردن با وسایل الکترونیکی و فناوری‌های پیشرفته را ندارند. اما جایی برای نگرانی نیست. کار کردن با فلش مموری بسیار آسان است. تنها کافی است که فلش usb را به یک درگاه مناسب وصل کنید و اطلاعات موردنظر خود را کپی کرده و درون فلش مموری بارگذاری نمایید. علاوه بر این، می‌توان با یک روش دیگر نیز اطلاعات را به درون فلش مموری منتقل کرد. برای این کار می‌توانید اطلاعات موردنظر را انتخاب کرده و با نگه‌داشتن ماوس، آن‌ها را درون پوشه فلش مموری کشیده و رها کنید.

 

برای انتقال اطلاعات به داخل فلش مموری به صورت خلاصه می‌توان گفت:

شماره 1- ابتدا فلش مموری را به درگاه مناسب دستگاه خود متصل کنید

شماره 2- پوشه مرتبط با فلش مموری را در دستگاه خود بیابید و آن را باز کنید. اگر پس از اتصال دستگاه، صفحه مرتبط با فلش مموری باز نشد، می‌توانید به بخش:کامپیوتر من: رفته و به دنبال پوشه‌ای به نام "فلش مموری" یا نام کارخانه سازنده فلش بگردید.

شماره 3- اطلاعات موردنظر خود را کپی کرده و آن‌ها را به پوشه فلش منتقل کنید. با نگه‌داشتن ماوس نیز می‌توانید اطلاعات را در درون فایل فلش مموری رها کنید.

شماره 4- بر روی فلش مموری کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه "جداسازی"، با خیالی آسوده و بدون نگرانی از خراب شدن فلش، آن را از دستگاه جدا کنید.

 

چرا باید فلش مموری را از دستگاه جدا کرد؟


پیش از خاموش کردن دستگاه، باید فلش مموری را از آن جدا کرد. این موضوع بدین علت است که فرآیندی به نام "نوشتن اطلاعات پنهان" وجود دارد. در این فرآیند داده‌هایی که در حافظه دسترسی تصادفی یا رم دستگاه ذخیره شده‌اند، به حالت معلق وجود دارند. زمانی که سرعت رم از هارد بیشتر شود، برنامه‌ها مجبور به منتظر ماندن برای نوشته شدن بر روی هارد نمی‌شوند.

با جداسازی فلش مموری از دستگاه، به دستگاه اطلاع می‌دهید که عمل انتقال داده‌ها پایان‌یافته است و از خرابی آن جلوگیری می‌کنید (با توجه به اینکه ذخیره اطلاعات در رم به صورت موقتی انجام می‌شود، قطعی برق می‌تواند باعث شود اطلاعات از بین برود).

یو اس بی

برای آنکه فلش شما طول عمر بالایی داشته باشد، حتما آن را از سیستم جدا کنید

 

 

آیا می‌توان اجازه داد فلش مموری همیشه به دستگاه متصل بماند؟


برخی از افراد حوصله جدا کردن فلش USB را از کامپیوتر یا ماشین خود ندارند. به همین دلیل، همیشه این فلش‌ها به درگاه‌های آن‌ها متصل می‌ماند. با این حال، بهتر است که این نکته را به شما یادآور شویم که این کار شما می‌تواند باعث از بین رفتن فلش مموری شما در طولانی مدت شود و اگر از یک فلش بی‌کیفیت استفاده کنید، می‌تواند آن را به سرعت خراب کند. به همین دلیل، بهتر است همیشه بعد از استفاده، فلش مموری خود را از دستگاه‌های مورد استفاده جدا کنید.

 

 

تا چه زمانی اطلاعات بر روی فلش مموری باقی می‌ماند؟


اطلاعات درون فلش مموری می‌تواند تا حدود 10 سال سالم باقی بماند. به صورت کلی، فلش مموری‌ها برای استفاده‌های طولانی مدت طراحی نشده‌اند. به همین دلیل است که باید اطلاعات خود را بر روی وسایل دیگر یا از طریق فضای ابری در سایت‌هایی همچون Dropbox پشتیبان گیری کرده و ذخیره نمود.

فناوری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است؛ اما این به معنی بی‌خطر بودن و ایمن بودن آن نیست. با توجه به وزن اندک و کوچکی فلش مموری، می‌توان آن را با خود همیشه به همراه داشت اما بسته به کیفیت فلش مموری، آن‌ها تنها قادر به انجام حدود 10 هزار تا 100 هزار چرخه نوشتن و پاک‌سازی هستند. این یعنی هرچه بیشتر از فلش USB استفاده کنید، زودتر فرسوده و خراب می‌شود.

نکته جالب در مورد فلش مموری این است که با خودداری از ویرایش اطلاعات درون فلش مموری می‌توان طول عمر آن را افزایش داد.

 

آیا می‌توان فلش مموری را به تبلت نیز متصل کرد؟


اگر درگاه اتصال فلش مموری با درگاه تبلت یکسان باشد، می‌توان فلش USB را به تبلت نیز متصل کرد. خبر خوب در این خصوص این است که اکثر تبلت‌های موجود در بازار، دارای یک درگاه مینی USB هستند و حتی برخی از تبلت‌های اندرویدی از درگاه‌های یو اس بی پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه با خیالی آسوده می‌توانید ماوس کامپیوتر و کیبورد را نیز به آن‌ها متصل کنید. البته بهتر است در مورد درگاه‌های تبلت خود و نیز سازگاری آن با فلش مموری تحقیق کنید و از همگام بودن آن‌ها با یکدیگر اطمینان حاصل نمایید.

فلش سان دیسک

پورت مخصوص اتصال به تبلت و گوشی موبایل

 

 

آیا استفاده از فلش مموری مزایای مثبتی نیز دارد؟


در کنار کوچک بودن فلش مموری‌ها که امکان جا گذاشتن و گم کردن آن‌ها را زیاد می‌کند، مطمئن باشید که فلش مموری یک وسیله بسیار با ارزش و کارآمد است. این وسایل ذخیره‌سازی اطلاعات را به راحتی می‌توانید با خود حمل کنید و برای تهیه نسخه‌های پشتیبانی از فایل‌های مهم خود استفاده نمایید. این موضوع به‌خصوص در زمان سفر و قرارهای کاری به‌وضوح قابل درک است.

 

ازجمله مزایای فلش مموری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 قابلیت حمل

 

زمان‌هایی که نیاز به جابه‌جایی وسایل زیادی داریم، یک فلش مموری می‌تواند یک وسیله عالی برای حمل مقدار زیادی اطلاعات باشد. این وسیله کوچک و سبک به راحتی در کیف یا جیب جا می‌شود. بدین ترتیب دیگر نیازی به حمل لپ‌تاپ‌های سنگین یا پوشه‌های زیاد کاغذی نخواهد بود.

 

  مقرون‌به‌صرفه

 

فلش مموری‌ها از قیمت معقولانه‌ای برخوردار هستند. در نتیجه روشی مناسب برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات به شمار می‌آیند. قیمت فلش مموری با افزایش میزان حافظه ذخیره‌سازی آن‌ها، افزایش می‌یابد و هرچقدر این فضا بیشتر باشد، هزینه بیشتری برای آن باید پرداخت شود. با این حال، قیمت فلش مموری‌ها بسیار مناسب است و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد.

 

  استفاده آسان

 

استفاده از فلش مموری حتی برای افراد ناآشنا به فناوری نیز آسان است. تمام کاری که باید انجام شود این است که فلش مموری را به یک درگاه مناسب از دستگاه خود متصل کنید، اطلاعات را کپی کرده و درون آن جایگذاری نمایید و در آخر آن را از دستگاه جداسازی کنید.

 

سرعت بالا

 

همیشه انتقال اطلاعات کاری خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اما سرعت انتقال اطلاعات با فلش مموری‌ها بسیار بالا است و گاهی اوقات به 4.8 گیگابایت در ثانیه نیز می‌رسد. به این ترتیب در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان حجم زیادی از اطلاعات را انتقال داد.

فلش اچ بی

نمونه جالبی از فلش مموری

 

 

سخن آخر


فلش مموری وسیله‌ای کارآمد است که تا آن را گم نکنید، مدت‌های طولانی برای انتقال اطلاعات به شما کمک می‌کند. طیف گسترده‌ای از افراد می‌توانند از این وسیله با ارزش برای انتقال اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های خود استفاده کنند. فلش مموری در شکل‌ها و با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوتی در بازار وجود دارد. اگر به دنبال هدیه‌ای مناسب هستید فلش تبلیغاتی را حتما مد نظر داشته باشید.

 


3/ مرداد/1400



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف