WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
معرفی محبوب‌ترین صنایع دستی دنیا

معرفی محبوب‌ترین صنایع دستی دنیا

12/ مرداد/1400

صنایع دستی را باید خاص‌ترین هنر دست مردمان هر کشوری دانست که بیانگر تاریخ و فرهنگ گذشته هر سرزمینی است. مانند کشور عزیزمان ایران که به‌واسطه فرهنگ و هنر غنی خود دارای کارهای دستی متعددی است که جهانیان ایران را با آن می‌شناسند. هر کشوری بسته به فرهنگ خود هنرهای دستی خاصی دارد که در این مطلب نگاهی به این هنرها می‌اندازیم.


صنایع دستی بخشی از فرهنگ و تاریخ هر سرزمینی تلقی می‌شود زیرا این هنر نسل به نسل چرخیده و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. هنرهای دستی از آن جهت اهمیت دارند که اغلب بدون دخالت تکنولوژی و به صورت دستی توسط افراد هنرمند ساخته می‌شوند. ظرافت و سختی موجود در ساخت این صنایع، سبب خاص شدن آن‌ها شده است.

صنایع دستی تبلیغاتی همچنین در لیست هدایای بسیار ارزشمند و گاهی اوقات گران‌قیمت قرار می‌گیرد. زیرا همان‌طور که اشاره شد این آثار توسط دست فرد یا افرادی هنرمند ساخته می‌شوند و گاها در تعدادی محدود تولید می‌گردد. به همین خاطر هدیه دادن هنرهای دستی هر کشور یک هدیه ارزشمند محسوب می‌شود.

همراه این مطلب باشید تا با هنرهای دستی که در دنیا محبوب هستند، آشنا شویم.

 

شال پشمینه

 

پشمینه یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نوع پشم در جهان است که از کرک کشمیر ساخته می‌شود. قصه پشمینه به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد که یک ایرانی به نام سید علی همدانی آن را از ایران به کشمیر در هندوستان برد و بعدها بازرگانان انگلیسی آن را به دنیای غرب صادر کردند.

جالب است بدانید که تمامی مراحل ریسندگی تا بافت شال کشمیر توسط زنان هنرمند و متخصص انجام می‌شود که بافتن آن 180 ساعت زمان می‌برد! این نوع شال بسیار گرم و لطیف بوده و معمولاً در رنگ‌بندی‌های بسیار جذاب به همراه گلدوزی دوخته می‌شود.  شال پشمینه یا شال کشمیر از صنایع دستی معروف پاکستان و هندوستان می‌باشد.

 

نجاری یا کنده کاری روی چوب

 

صنایع دستی چوبی تقریباً محصول مشترک تمامی کشورهایی است که از نعمت بی‌کران درختان سرسبز بهره‌مند بوده‌اند. در گذشته‌های دور افراد از چوب درختان گوناگون ابزارهای متعددی برای شکار خلق می‌کردند که بعدها با منبت کاری روی همین چوب‌ها آثار بسیار زیبایی را پدید آوردند.

ازجمله صنایع دستی با چوب می‌توان به هنر ایرانیان مانند خاتم کاری، منبت کاری، معرق کاری و نجاری اشاره کرد که این آثار در دنیا زبانزد هستند.

صنایع دستی

نمونه‌ای از هنر خارق‌العاده منبت کاری

 

 

هنر سفالگری

 

هنر سفالگری قدمت بسیار دیرینه‌ای دارد و جز اولین هنرهایی است که بشر آن را آموخت و نیازهای خود را برطرف ساخت. سفالگری یعنی هنر تبدیل خاک رس به ظروف گوناگون. انسان‌های اولیه برای ذخیره‌سازی آب یا غذا نیازمند ظروفی بودند که به سراغ ابداع سفالگری رفتند.

ظروف سفالی هنر دست هنرمندان کشورهای بی‌شماری از جمله کشورهایی با تاریخ چند هزار ساله مانند ایران، مصر، هند و... است.

 

ابزارآلات موسیقی

 

برخی از سرزمین‌ها را تنها باید با ساز و دهلشان شناخت که در طول تاریخ زبان‌زد هستند. مردمان این سرزمین‌ها از گذشته‌های دور تا به امروز در ساخت برخی از ابزارآلات موسیقی دستی بر آتش دارند و ساز موسیقی جز مهم‌ترین صنایع دستی آن‌ها به شمار می‌آید.

به طور مثال بهترین گیتارهای دست‌ساز در کشور اسپانیا وجود دارد که بدنه آن‌ها اغلب از چوب گل رز، درخت سرو، چنار و صنوبر ساخته می‌شود. همچنین بهترین نوع ساز سه‌تار در ایران وجود دارد که به نوعی جز سازهای اصیل ایران‌زمین به حساب می‌آید.

هدایای تبلیغاتی

سه تار ساز اصیل ایرانی

 

 

ابریشم دوزی

 

ابریشم از قدیمی‌ترین پارچه‌های جهان است که زمانی تنها پادشاهان و اشراف اجازه استفاده از آن را داشتند. پارچه ابریشم در دوخت وسایل زیادی به کار گرفته می‌شود. چین را باید مهد این پارچه خاص دانست که امروز همچنین جز مهم‌ترین صادرکنندگان ابریشم به جهان تلقی می‌شود.

ابریشم در ساخت صنایع دستی گوناگونی به کار گرفته می‌شود. مانند چین که از ابریشم لباس‌های سنتی می‌دوزد یا کشورمان ایران که ابریشم دوزی جز هنرهای اصیل ایران محسوب می‌شود. علاوه بر این هند، ترکیه، قزاقستان، تایلند، برزیل و ویتنام جز صادرکنندگان این پارچه در جهان تلقی می‌شوند.

 

هنر سرامیک

 

اشیای سرامیکی یکی از صنایع دستی بسیار محبوب و بسیار خاص هستند که برخی از کشورهای جهان این هنر را از گذشته‌های دور تا به الان حفظ کرده‌اند. سرامیک به موادی سخت، شکننده که در برابر حرارت مقاوم است، می‌گویند که اشیا را با گل مربوطه می‌سازند و سپس آن‌ها را در کوره می‌پزند. ماده اشیای سرامیکی از مواد غیرفلزی مانند خاک رس است که باید در دمای بالایی ساخته شود.

گژل معروف‌ترین سرامیک کشور روسیه است که به رنگ سفید و آبی می‌باشد. سرامیک‌های ساخت چین معمولاً دارای نقاشی‌هایی با طرح‌های باستانی است تا سنت‌های گذشته را حفظ کند.

 

گلدوزی

 

به‌جرئت می‌توان گفت گلدوزی هنر دست تمامی بانوان جهان از انسان‌های اولیه تا انسان‌های مدرن فعلی است. گلدوزی یک صنایع دستی جهانی است که تمامی کشورها نمونه‌های بسیار زیبایی از این هنر را دارا می‌باشند.

گلدوزی به دوختن نخ‌های رنگی و طرح دار روی انواع پارچه‌ها اطلاق می‌گردد. مجارستانی‌ها این هنر سنتی و اصیل را همچنان با خود حفظ کرده‌اند و بهترین کارهای دستی را از گلدوزی دمی‌کنند. همچنین در بازارهای ایران می‌توان نمونه‌های بسیار دیدنی این هنر را که بسیار ماهرانه دوخته‌شده است را پیدا کرد.

گلدوزی

هنر گلدوزی یک بانوی فلسطینی

 

 

سخن آخر

 

صنایع دستی یک هدیه بسیار ارزشمند است که از آن می‌توان برای هدیه دادن به افراد گوناگون استفاده کرد. مجموعه‌های بسیاری که مشتریان یا شرکای تجاری خارجی دارند، از هنرهای دستی به‌عنوان یکی از بهترین هدایای تبلیغاتی خود نام می‌برند.

هنر مردم ایران‌زمین فراوان است که به این واسطه شما می‌توانید از صنایع دستی بی‌شماری که متعلق به یک خطه در کشورمان است، استفاده کنید و با هدیه دادن آن خود را در نزد مشتریانتان محبوب و فراموش‌نشدنی نمایید.


12/ مرداد/1400



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف