WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
تمام نکاتی که در مورد حکاکی با لیزر باید بدانید

تمام نکاتی که در مورد حکاکی با لیزر باید بدانید

19/ مهر/1400

یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای خلق یک هدیه به‌یادماندنی، نوشتن نام هدیه دهنده بر روی آن هدیه است تا همیشه یادآور احساس شادی پس از دریافت هدیه و نام هدیه دهنده باشد. به جرئت می‌توان گفت حکاکی با لیزر یکی از بهترین روش‌های چاپ نام بر روی هدایای تبلیغاتی است. از همین رو، تمام نکاتی که در مورد حکاکی با لیزر باید بدانید را در این مطلب برای شما گردآوری کرده‌ایم.


روش‌های چاپی متفاوتی برای درج کردن نام تجاری یا علامت‌گذاری بر روی محصولات تبلیغاتی متنوع وجود دارد. روش‌هایی همچون حکاکی با لیزر، گلدوزی، سابلیمیشن، چاپ سیلک اسکرین، چاپ دیجیتالی، چاپ تامپو، پرس حرارتی، برجسته‌سازی و کنده‌کاری از رایج‌ترین روش‌های چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی به شمار می‌روند.

استفاده از هر روش چاپی به جنس محصولاتی که عمل چاپ بر روی آن‌ها انجام خواهد شد، بستگی دارد. در نهایت هزینه تمام‌شده برای هر کدام از روش‌های چاپی نیز یکی از عوامل دخیل در انتخاب روش چاپی است.

حکاکی با لیزر یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین روش‌های چاپی به‌حساب می‌آید که بسیاری از برندها  و شرکت‌ها برای سفارشی‌سازی هدایای تبلیغاتی خود به سراغ آن می‌روند. ازاین‌رو، آشنایی با نکات طلایی حک با لیزر موضوع مهمی است. به همین دلیل در ادامه این مطلب به بیان تمامی نکاتی که در مورد حکاکی لیزر باید بدانید، می‌پردازیم.

 

حکاکی با لیزر چیست؟


کلمه لیزر برگرفته از واژه انگلیسی Laser به معنای "تقویت نور به روش گسیل القایی تابش" است. به معنای ساده‌تر باید گفت که در حک کردن با لیزر، ابتدا لوگو، طرح یا آرم مورد نظر در دستگاه برنامه‌ریزی می‌شود. سپس، لیزر با تبدیل انرژی نور به گرما و هدایت مستقیم این جریان به سطح محصول مورد نظر، طرح برنامه‌ریزی‌شده را حک می‌کند. این روش از متداول‌ترین روش‌های حکاکی است که با ایجاد اثر بر روی محصولات، عمل سفارشی‌سازی را میسر می‌سازد.

نحوه ایجاد اثر بر روی محصولات تبلیغاتی با استفاده از حک لیزری، تغییر شیمایی/ مولکولی، سوزاندن، کف سازی، ذوب کردن، فرسایش یا غیره است. این موضوع بدین معنی است که در این روش نمی‌توان از جوهرهای رنگی یا هر وسیله دیگری که در اثر تماس یا سطح حکاکی از بین می‌روند، استفاده کرد.

 

تاریخچه حکاکی با لیزر


شاید نام حک کردن با لیزر بیشتر در دهه‌های اخیر به گوش شما رسیده باشد؛ بااین‌حال، این شیوه چاپی محبوب، قدمتی دیرینه دارد که سرمنشأ پیدایش آن به ایده آلبرت انیشتین بزرگ می‌رسد. در حدود اوایل دهه 1900 آلبرت انیشتین ایده ساخت لیزر را مطرح کرد. بااین‌وجود، استفاده از آن برای حکاکی به دهه 1970 میلادی برمی‌گردد. در حقیقت، طراحی و تولید ماشین‌های طراحی لیزری به شکل کامپیوتری که امر حکاکی را تسهیل می‌کنند، از ابداعات ویل دالگرین بود. در این ماشین‌های لیزری، نور با عبور از یک لنز، پرتوهایی به‌صورت متمرکز و دقیق را ایجاد می‌کند که به ایجاد علامت و حک کردن بر روی سطح مواد مختلف کمک می‌کند.

 

حکاکی با لیزر بر روی کدام نوع از سطوح امکان‌پذیر است؟


همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، لیزر با متمرکز ساختن پرتوهای نور و ایجاد تغییر در سطح کالای موردنظر، اثرگذاری خود را نشان می‌دهد. از همین رو، تنها می‌توان از موادی که اصطلاحاً "لیزر پذیر" هستند برای علامت‌گذاری و چاپ با لیزر استفاده کرد. به‌صورت کلی می‌توان گفت، تمامی مواد طبیعی همچون چوب، کاغذ سخت و چرم، پلاستیک، فلزات، سنگ، شیشه، فلزات روکش‌دار، مواد پلیمری و برخی از انواع ترکیبات لاتکسی را می‌توان با حکاکی لیزری سفارشی‌سازی نمود.

حکاکی روی فلز

نمونه‌ای از حکاکی روی فلز

 

 

انواع دستگاه‌های چاپ لیزری


رایج‌ترین دستگاه‌های چاپی بر پایه دی اکسید کربن کار می‌کنند که کاملاً مناسب حکاکی بر روی ترکیباتی با هدایتگری گرمایی ضعیف است؛ ازجمله چوب، پلاستیک و سرامیک.

نوع دیگر دستگاه‌های چاپ لیزری، لیزرهای YAG هستند. این نوع دستگاه‌های چاپی از نوعی بلور سنتزی به نام گارنت آلومینیوم ایتریوم بهره می‌برند که برای حک کردن بر روی فلزات عالی هستند.

یکی از جدیدترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های لیزری برای حکاکی با لیزر، دستگاه لیزر فایبر مارکینگ هستند که در ادامه به معرفی کوتاهی از آن می‌پردازیم.

 

حکاکی لیزری با دستگاه لیزر فایبر مارکینگ


یکی از مؤثرترین شیوه‌های حکاکی بر روی هدایای تبلیغاتی که طرحی بسیار زیبا و دقیق را ایجاد می‌کند، استفاده از دستگاه لیزر فایبر مارکینگ برای حکاکی لیزری است. با استفاده از این دستگاه می‌توان هر نوع هدیه تبلیغاتی را به یک هدیه منحصربه‌فرد تبدیل کرد که تا مدت‌ها همراه دریافت‌کننده هدیه باقی می‌ماند.

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ با ایجاد حکاکی لیزری ظریف و مارک زنی دقیق بر روی سطح تمامی فلزات (البته این دستگاه قادر به حکاکی لیزری بر روی مس نمی‌باشد) طرح‌های خارق‌العاده و زیبایی را بر روی محصولات تبلیغاتی پدید می‌آورد.

 

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ چیست؟


دستگاه لیزر فایبر مارکینگ قادر به حک کردن انواع طرح و لوگو بسیار ظریف با سرعت بسیار بالا است که از دقت بی‌نظیری برخوردار می‌باشد. این دستگاه صنعتی روشی عالی برای علامت‌گذاری/ حکاکی/ بارکد گذاری/ مهرزنی بر روی انواع هدایای تبلیغاتی فلزی، چوبی و پلاستیکی است. علاوه بر این، ویژگی‌های خاص این دستگاه (همچون اتصال به روتاری و مکنده) امکان حکاکی بر روی فلزات گران‌بها همچون طلا و نقره و نیز جواهرات را فراهم  می‌کند تا ضایعات آن‌ها جمع‌آوری شود.

 

از دستگاه فایبر مارکینگ برای چاپ بر روی کدام مواد می‌توان استفاده کرد؟


دستگاه لیزر فایبر مارکینگ امکان حکاکی لیزری بر روی مواد زیر را فراهم  می‌کند:

 انواع مواد پلاستیکی مانند PP, ABS, PVC, PBT, PE و غیره

  •     بطری پلاستیکی
  •        فلزات پوشش داده‌شده، شیشه‌های پوشش داده‌شده، فایبرگلس، لمینت و غیره
  •       آکریلیک
  •        چوب
  •        فوم
  •        چرم
  •       فلزات به‌جز مس

هدایای تبلیغاتی

در قدیم حکاکی به وسیله دست صورت می‌گرفت

 

 

کدام هدایای تبلیغاتی با دستگاه لیزر فایبر مارکینگ قابل سفارشی‌سازی هستند؟


انواع هدایای تبلیغاتی را می‌توان با این دستگاه به شیوه‌ای ایده آل و با طراحی ظریف و شکیل سفارشی‌سازی کرد. ازجمله این هدایای تبلیغاتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •        حکاکی لیزری پاوربانک
  •        حکاکی لیزری روی فلش مموری 
  •       حکاکی روی سررسیدهای تبلیغاتی چرمی
  •        حکاکی لیزری بر روی کیف پول چرمی
  •        حکاکی روی فندک
  •        حکاکی لیزری روی خودکار تبلیغاتی
  •        حکاکی لیزری فلاسک تبلیغاتی
  •        حکاکی روی جاکلیدی
  •         حکاکی لیزری روی اسپیکر تبلیغاتی

 

از حکاکی لیزری در کجا می‌توان استفاده کرد؟


اهمیت و کاربرد حکاکی لیزری در خصوص شیوه‌های چاپی بر کسی پوشیده نیست. از رایج‌ترین کاربردهای حکاکی لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •      حکاکی لیزری بر روی پلاک سررسید تبلیغاتی
  •       حکاکی اسم روی چرم همچون سررسیدهای تبلیغاتی چرمی، کیف پول چرمی
  • حکاکی اسم روی فندک
  •       حکاکی لیزری بارکد و شماره سریال بر روی انواع هدایای تبلیغاتی
  •        حک لیزری تصویر بر روی هدایای خاص همچون آیینه، فلزات،...
  •       حک لیزری بر روی جواهرات همچون حلقه و ساعت

حکاکی

نمونه‌از دستگاه حکاکی ساده

 

 

نکات طلایی حک کردن با لیزر


چاپ طرح بر روی انواع هدایای تبلیغاتی با روش‌های گوناگونی می‌تواند صورت بگیرد. بااین‌حال، شیوه حکاکی لیزری از دوست‌داشتنی‌ترین و متداول‌ترین شیوه‌های چاپی است.

ازجمله مزیت‌های این شیوه چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •      ایجاد طرح‌های پایدار و بادوام
  •       ایجاد ظاهری شکیل و خاص
  •       هزینه چاپ و سفارشی‌سازی مناسب
  •      امکان چاپ طرح‌های پیچیده

در کنار ویژگی‌های مثبتی که از این شیوه چاپی بیان شد، حک کردن با لیزر از معایبی نیز برخوردار می‌باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •        امکان پاک شدن برخی از طرح‌ها بعد از چندین مرتبه شست‌وشو
  •        زمان‌بر بودن عمل چاپ

 

سخن آخر


بسته به جنس هدایای تبلیغاتی، روش‌های متنوعی برای سفارشی‌سازی آن‌ها وجود دارد. بااین‌وجود یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفارشی در سراسر دنیا، روش حکاکی با لیزر است. در این شیوه چاپی می‌توان هدایای تبلیغاتی را به نحوی منحصربه‌فرد و گیرا آماده ساخت تا دریافت‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد و برای مدت‌های طولانی نام شما را ماندگار سازد. ناگفته نماند دستگاه لیزر فایبر مارکینگ از بهترین دستگاه‌های لیزری برای ایجاد طرح‌های ظریف و خاص در کوتاه‌ترین زمان ممکن است که در زمان سفارشی‌سازی محصولات تبلیغاتی باید به آن توجه کرد.


19/ مهر/1400



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف