WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
فلاسک یا فلاکس کدام درست است؟

فلاسک یا فلاکس کدام درست است؟

13/ شهریور/1401

کلمات بسیاری را در مکالمات روزمره می‌توانیم پیدا کنیم که منشأ اختلاف نظر هستند. یکی از این کلمات فلاسک یا فلاکس است. آیا شما می‌دانید که کدام کلمه درست است؟ اگر تلفظ صحیح فلاسک است، پس کلمه فلاکس چیست و برعکس آن؟


بارها برای هر کدام از ما پیش آمده است که در جمعی در مورد شیوه صحیح تلفظ برخی از کلمات شاهد اختلاف نظرهایی باشیم و ندانیم که دقیقاً کدام کلمه صحیح است. یکی از کلماتی که همیشه باعث بحث است و افراد را دچار شک و تردید می‌کند، کلمه فلاسک یا فلاکس است. اما به راستی کدام یک از این کلمات درست هستند؟ پاسخ به این پرسش ساده است. هر دو کلمه فلاسک یا فلاکس صحیح هستند اما هر کدام از این موارد به موضوعی و وسیله‌ای متفاوت اشاره می‌کنند. از این رو، دانستن معنی صحیح فلاسک یا فلاکس اهمیت زیادی دارد تا به اشتباه به جای یکدیگر استفاده نشوند.

 

فلاسک یا فلاکس؛ کدام یک منظور ما را می‌رساند؟

 

از آنجایی که هم کلمه فلاکس و هم کلمه فلاسک دارای معنایی متفاوت هستند؛ آشنایی با هر کدام از آن‌ها لازم می‌باشد. بدین منظور بهتر است ابتدا با معانی هر کدام از این کلمات آشنا شویم.

 

فلاسک یا فلاکس؛ کدام یک منظور ما را می‌رساند؟

بهتر است بدانیم کدام کلمه صحیح است؛ فلاسک یا فلاکس

 

 

 

فلاسک

 

فلاسک در لغت، به معنی ظرفی برای نگه‌داری مایعات و نوشیدنی است که بتواند دمای محتویات درون خود را حفظ کند و به عبارتی از نظر حرارتی، ایزوله باشد. بنابراین، اگر منظورمان در صحبت کردن، همان وسیله نگه‌داری از آب جوش و چایی است که به همه ما نمونه‌هایی از آن‌ها را دیده‌ایم؛ باید از میان کلمات فلاسک یا فلاکس، کلمه فلاسک را برگزینیم.

فلاسک برگردانده شده کلمه انگلیسی flask است که معادل فارسی آن را قمقمه می‌نامیم. انواع گوناگونی از فلاسک در بازار ایران و سراسر دنیا وجود دارد که دسته‌بندی کلی آن‌ها عبارتند از:

 

  • شیشه‌ای
  • دوجداره
  • استیل
  • پلاستیکی

 

فلاکس

 

بسیاری از ما، کلمه فلاکس را به عنوان بیان ظرف نگه‌داری مایعات استفاده می‌کنیم و برخی از گاهی میان فلاسک یا فلاکس می‌مانیم. بهتر است بدانید که کلمه فلاکس هیچ ارتباطی با کلمه‌ای که شما در ذهن خود دارید، ندارد و استفاده از آن به جای کلمه فلاسک غلط است.

فلاکس(Flux)  در حقیقت یک نوع ماده شیمیایی است که برای لحیم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده روغنی که در دمای اتاق تمایلی به واکنش شیمیایی ندارد؛ با افزایش دما، با جلوگیری از تشکیل اکسیدهای فلزی، لحیم‌کاری را آسان‌تر می‌کند. در نهایت، استفاده از فلاکس باعث می‌شود تا کیفیت اتصالات و جوش‌کاری بالاتر رود.

حال که با تفاوت فلاسک یا فلاکس آشنا شده‌اید، بهتر است با انواع مختلف فلاکس نیز آشنا شوید. فلاکس ها را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد.

 

  • فلاکس صنعتی با کد FS مناسب استفاده در وان قلع
  • فلاکس FZ مناسب لحیم‌کاری قطعات بدلی (بدلیجات)
  • فلاکس استیل برای لحیم‌کاری قطعات استیل
  • فلاکس ماد با کد FM برای لحیم‌کاری روی بردهای الکترونیکی
  • فلاکس آلومینیوم بررای لحیم‌کاری بر روی قطعات آلومینیومی و از بین بردن اکسید روی آلومینیوم

 

فلاکس

برخلاف باور بسیاری از افراد، کلمه فلاکس نیز درست می‌باشد

 

 

 

آشنایی با تاریخچه فلاسک

 

حالا که دیگر فلاسک یا فلاکس را به جای همدیگر استفاده نخواهیم کرد؛ می‌دانید اولین نمونه‌های فلاسک برای چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گرفتند؟ گاهی استفاده از وسایل به شیوه فعلی، متفاوت‌تر از نحوه استفاده در زمان ساخت آن‌ها است. نمونه‌های اولیه فلاسک نیز همین طور بوده‌اند. با توجه به اینکه، فلاسک یک محفظه ایزوله است که می‌تواند دمای محتویات درون خود را برای مدت طولانی ثابت نگه دارد، نمونه‌های اولیه فلاسک در آزمایشگاه‌های شیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حقیقت این وسایل، علاوه بر حفظ دما، قادر به ایزوله کردن فشار و خلأ نیز هستند که استفاده از آن را برای انجام واکنش‌های شیمیایی ایده‌آل می‌کند.

کمی بعدتر، دانشمندان به فکر استفاده از این فناوری برای حفظ دمای مایعات و خوراکی‌هایی که به صورت روزمره استفاده می‌کنیم، افتادند. بر همین اساس، نمونه‌های خانگی و کاربردی فلاسک را برای استفاده عموم مردم، طراحی کردند.

 

سخن آخر

 

فلاسک یا فلاکس؛ مسئله این بود! همان‌طور که در این مطلب خواندیم، فلاسک با فلاکس تفاوت دارد و استفاده صحیح از هر کدام این کلمات درجای درست خود را می‌طلبد. فلاسک، وسیله‌ای برای حفظ دمای مایعات است که اغلب افراد آن را به شکل فلاسک چای یا فلاسک آب می‌شناسند؛ در سوی دیگر، فلاکس، یک ماده روغنی برای افزایش کیفیت جوش‌کاری و لحیم‌کاری است که انواع مختلفی دارد. پس بهتر است دیگر در مورد تلفظ صحیح فلاسک یا فلاکس دچار اشتباه نشویم.


13/ شهریور/1401



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف