WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
بخور سرد چیست و چه زمانی از آن باید استفاده کرد؟

بخور سرد چیست و چه زمانی از آن باید استفاده کرد؟

6/ خرداد/1402

بخور سرد چیست؟ چرا از بخور سرد استفاده کنیم؟ مزیت استفاده از بخور سرد شامل چه مواردی است؟ آیا می‌توان از بخور سرد برای درمان بیماری استفاده کرد؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.


هنگامی که سرفه، عطسه یا خارش بینی دارید، هوای خشک می‌تواند تشدیدکننده باشد. شاید سوال باشد بخور سرد چیست و چه کمکی به چنین وضعیتی می‌کند. هوای خشک می‌تواند اگزما را تشدید کند، باعث خونریزی بینی شود، خشکی چشم را افزایش دهد و سرماخوردگی یا آنفولانزا را بدتر کند. در ماه‌های زمستان که خانه‌تان را گرم می‌کنید، و در آب‌وهوای خشک‌تر، هوای خشک می‌تواند؛ مانند یک همراه همیشگی باشد. بخور سرد چیست؟ جواب این سؤال یکی از راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات فوق است.

بخور سرد چیست

در جواب سؤال بخور سرد چیست به طور اختصار می‌توان گفت، بخور سرد با تسکین مخاط اضافی، خشکی پوست، ترک‌خوردگی لب‌ها و گلودرد، هوای خانه را راحت‌تر کند. بخور سرد ممکن است برای افراد مبتلا به آلرژی مفید باشد.بخور سرد می‌توانند مخصوصاً برای کاهش علائم سرماخوردگی مفید باشد. اگرچه می‌توان هر زمان که نیاز به رطوبت داشت از آنها استفاده کرد.
در ادامه به توضیح مزایا و معایب بخور سرد چیست؟ می‌پردازیم.

بخورد سرد چیست

تفاوت بخور سرد و گرم

بخورهای سردوگرم هر دو رطوبت را به هوا اضافه می‌کنند. تفاوت در این است که بخورهای سرد از مه سرد استفاده می‌کنند. بخورهای گرم آب را جوشانده و بخار را آزاد می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند احساس راحتی بیشتری ایجاد کنند. بینی، گلو، لب‌های ترک‌خورده و خشکی پوست را تسکین دهند.

بر خلاف بخورهای گرم، بخورهای سرد، بدون آب جوش و تولید بخار، رطوبت را به هوای داخل خانه اضافه می‌کنند. بدون پتانسیل سوختن. بخورهای سرد تنها نوع بخورهایی هستند که پزشکان اطفال برای خانواده‌هایی که نوزادان و کودکان خردسال دارند توصیه می‌کنند.
تا حدودی متوجه شدیم که بخور سرد چیست و چه تفاوتی با بخورهای گرم دارد.

تفاوت بخور سرد و گرم

بخور سرد چیست و چه کمکی به نوزادان می‌کند

نوزادان پوست حساس و مجرای بینی و گلو ظریفی دارند، بنابراین اضافه‌کردن رطوبت به یک اتاق خشک می‌تواند برای آن‏ها تسکین‌دهنده باشد.
برای اتاق کودک، بخور سرد انتخاب مطمئن‌تری است تا احتمال سوختن نوزاد با بخار بخور گرم وجود نداشته باشد. حتماً دستگاه را روزانه و به طور کامل تمیز کنید و سطح رطوبت را کنترل کنید.

بخور سرد چیست و چه کمکی به نوزادان می‌کند

حفظ انرژی به کمک بخور سرد

بخورهای سرد به طور قابل‌توجهی انرژی کمتری نسبت به بخورهای گرم مصرف می‌کنند. بسته به سبک دستگاه، یک بخور سرد از یکی از دو مکانیسم برای اضافه‌کردن رطوبت به هوا استفاده می‌کند.


مزایای بخور سرد چیست؟

 

پیشگیری از آنفولانزا

که بخور سرد ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهد. پس از افزودن ویروس آنفولانزا به هوا با سرفه شبیه‌سازی‌شده، محققان دریافتند که رطوبت بالای 40 درصد به‌سرعت ذرات ویروس را غیرفعال می‌کند. در نتیجه احتمال عفونی بودن آنها را بسیار کمتر می‌کند.

پیشگیری از آنفولانزا

مولد کردن سرفه

هوای خشک می‌تواند باعث سرفه خشک و غیرمولد در فرد شود. افزودن رطوبت به هوا می‌تواند رطوبت بیشتری را وارد مجاری تنفسی کند که می‌تواند سرفه را مؤثرتر کند. سرفه مولد، خلط گیر افتاده یا چسبنده را آزاد می‌کند.

کاهش خروپف

افزایش میزان رطوبت هوا می‌تواند خروپف را نیز کاهش دهد. اگر هوا خشک باشد، مجاری تنفسی فرد کمتر به‌اندازه کافی روغن‌کاری می‌شود که می‌تواند خروپف را بدتر کند.
افزودن رطوبت به هوا با استفاده از دستگاه بخور در شب ممکن است به کاهش برخی علائم کمک کند.

کاهش خروپف

مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو

برخی افراد متوجه می‌شوند که پوست، لب‌ها و موهایشان در زمستان خشک و شکننده می‌شوند. بسیاری از انواع واحدهای گرمایشی هوای گرم و خشک را در خانه یا محل کار پمپاژ می‌کنند که می‌تواند باعث خشکی، خارش یا پوسته‌پوسته شدن پوست شود. هوای سرد بیرون نیز می‌تواند پوست را خشک کند.

استفاده از یک بخور سرد برای افزودن رطوبت به هوای داخل خانه ممکن است به کاهش بروز خشکی و ترک‌خوردگی پوست کمک کند.

فواید برای خانه

رطوبت یک بخور سرد می‌تواند در اطراف خانه مفید باشد. هر گونه گیاه آپارتمانی دوستدار رطوبت ممکن است سرزنده‌تر شود. کف‌پوش‌های چوبی یا مبلمان عمر بیشتری داشته باشند. رطوبت همچنین می‌تواند به جلوگیری از ترک‌خوردن کاغذدیواری و ایجاد الکتریسیته ساکن کمک کند.

فواید بخور سرد برای خانه

معایب بخور سرد چیست؟

بسیاری از مردم بخور سرد را راحت‌تر از بخور گرم می‌دانند، زیرا هیچ گرمایی در عملکرد آنها وجود ندارد.

به‌عنوان‌مثال، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این نوع مرطوب‌کننده‌ها این است که اگر به‌درستی از آنها مراقبت نکنید، تمایل به پخش کپک در اطراف خانه شما دارند. به همین دلیل بسیار مهم است اطمینان حاصل کنید که بخور سرد خود را مرتباً تمیز می‌کنید.

موارد دیگری که باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از: میزان صدای آنها هنگام کارکردن، سرعت عبور آنها از آب در مقایسه با سایر انواع مرطوب‌کننده‌ها و اینکه چقدر راحت در طول زمان خراب می‌شوند.

بنابراین، درحالی‌که فکر می‌کنید بخورهای سرد برای موقعیت‌های خاص عالی هستند، همیشه توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع برای شما مناسب‌تر است، همه مزایا و معایب را بسنجید.

سه روش متداول برای ایجاد بخور سرد

در زیر به این سه روش اشاره می‌کنیم:

بخورهای سرد تبخیری 

یک فتیله یا فیلتر آب را از مخزن جذب می‌کند و یک فن هوا را از اتاق بیرون می‌کشد تا از فیلتر عبور کند. رطوبت تبخیر شده به داخل اتاق بازگردانده می‌شود.

بخور‌های سرد اولتراسونیک 

یک نبولایزر زیر یک مخزن آب می‌لرزد. با حرکت آن‌قدر آب را به هم می‌زند تا غبار ایجاد کند.

بخورهای سرد پروانه یا ایر واشر 

یک دیسک چرخان آب را از طریق یک صفحه پخش حرکت می‌دهد و یک غبار ایجاد می‌کند و ناخالصی‌ها و آلرژن‌ها را از هوا حذف می‌کند.
هوای وارد شده به دستگاه‌های بخور سرد توسط آب موجود در مخزن خنک می‌شود و به طور بالقوه باعث خنک‌شدن هوای اتاق می‌شود.
وقتی صحبت از سروصدا به میان می‌آید، مرطوب‌کننده‌های اولتراسونیک بی‌صداترین دستگاه‌های بخورهای سرد هستند. مرطوب‌کننده‌های تبخیری و پروانه‌ای به فن‌ها یا دیسک‌های چرخشی که صدای اضافی ایجاد می‌کنند متکی هستند.

نحوه تمیز کردن دستگاه بخور سرد چیست

ماشین‌ها می‌توانند متفاوت باشند، بنابراین دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید. استفاده از آب مقطر برای جلوگیری از انباشته‌شدن مواد معدنی که محل پرورش کپک، کپک و باکتری است، بهترین است.
مراحل کلی زیر را برای تمیز کردن دستگاه بخور سرد خود دنبال کنید:

1. ظرف آب را با مخلوطی از آب و یک پاک‌کننده اسید ضعیف مانند سرکه سفید بشویید.

2. بگذارید چند دقیقه بماند سپس آن را بشویید.

3. از یک مسواک یا پارچه نرم برای پاک‌کردن یا تمیز کردن رسوبات روی سایر قسمت‌های دستگاه استفاده کنید، اما مطمئن شوید که هیچ یک از قطعات الکتریکی را در آب غوطه‌ور نکنید.

4. ممکن است بخواهید دستگاه را با محلول سفیدکننده رقیق یا پراکسید هیدروژن ضدعفونی کنید، اما در نهایت بهتر است دستورالعمل‌های همراه دستگاه را دنبال کنید، زیرا این مواد شیمیایی ممکن است به پلاستیک‌ها یا مهروموم‌ها آسیب برساند و باعث نشت یا خرابی دستگاه شود.

هشدارها و اقدامات احتیاطی در مورد بخور سرد چیست

مرطوب‌کننده‌های کثیف می‌توانند افراد را بیمار کنند. رطوبت بیش از حد در هوا هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد و به طور بالقوه مضر است. باکتری‌ها، کپک‌ها و سایر میکروب‌های خطرناک در مکان‌های مرطوب بهترین رشد را دارند. مخازن آب مرطوب‌کننده زمانی که از دستگاه‌ها به‌درستی مراقبت نمی‌شوند، زمینه‌ای برای رشد این میکروب‌ها ایجاد می‌کنند

یک رویکرد خوب برای کنترل رطوبت در هنگام استفاده از بخور سرد چیست؟ استفاده از رطوبت‌سنج و نظارت بر اتاق هنگام استفاده از بخور سرد رویکرد مناسبی است. رطوبت‌سنج یک دستگاه دیجیتالی است که رطوبت هوا و دمای اتاق را اندازه‌گیری می‌کند. به دنبال یک رطوبت‌سنج باشید که به شما کمک کند سطح رطوبت خانه شما را در محدوده ایده‌آل بین 30 تا 50 درصد نگه دارد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه بخور سرد چیست و چه زمان‌هایی می‌توانید از آن استفاده کنید صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم معایب و مزایای بخور سرد چیست و انواع بخور سرد را معرفی کردیم. حال بسته به محیط خانه و نیازهای خانواده‌تان، می‌توانید یک بخور سرد مناسب تهیه کنید یا حتی اگر به فکر تهیه هدایای تبلیغاتی هستید، بخور سرد تبلیغاتی تهیه کنید و آن را هدیه دهید تا مخاطبان شما از همه این مزایا استفاده کنند.

 


6/ خرداد/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف