WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
تاریخچه اولین ساعت هوشمند

تاریخچه اولین ساعت هوشمند

17/ خرداد/1402

در این مطلب به تاریخچه اولین ساعت هوشمند، کشف این ساعت و سازنده‌ی آن می‌پردازیم؛ برای این‌که این مطلب جذاب را از دست ندهید در ادامه با ما همراه باشید.


امروزه ساعت‌های هوشمند یکی از لوازم الکترونیکی روزمره و معمول ما به شمار می‌آیند. اما آیا می‌دانید که این فناوری جدید چگونه شکل گرفته است؟ در ادامه مطلب به تاریخچه اولین ساعت هوشمند می‌پردازیم:

اولین ساعت هوشمند جهان به نام Pulsar یا اکتیویتی (با صفحه نمایش LED) در سال 1972 توسط شرکت Hamilton Watch Company ساخته شد. ساخت چنین ساعتی در آن زمان شگفتی بزرگی در صنعت‌ ساعت‌سازی به شمار می‌آمد. از آن پس، با گذر زمان، تکنولوژی‌های جدیدی برای ساخت ساعت‌های هوشمند به کار گرفته شدند. با پیشکش همراه باشید تا با تاریخچه این گجت‌های هوشمند بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با تاریخچه اولین ساعت هوشمند

همانطور که در بالا نیز گفتیم، تاریخچه اولین ساعت هوشمند جهان (پالسر) به سال ۱۹۷۲ برمی گردد که توسط شرکت همیلتون به بازار عرضه شد. در 10 جون 1998، سیکو، اولین ساعت هوشمند خود با نام «Seiko Ruputer» را به بازار معرفی کرد. Ruptuer، در حقیقت، یک کامپیوتر به سبک ساعت مچی بود و مجهز صفحه نمایش لمسی LCD، قلم ورودی و طیف وسیعی از دیگر عملکردها مانند تقویم، ماشین‌حساب و سرویس گیرنده ایمیل بود. گرچه Ruptuer به اندازه ساعت‌های هوشمند امروزی، مدرن نبود ولی در زمان خود، یک محصول پیشگامانه‌ای به شمار می‌رفت که راه را برای تولید ساعت‌های هوشمند امروزی هموار کرد.

IBM WatchPad که در سال 2000 توسط شرکت IMB به بازار معرفی شدند، جزء اولین نسل ساعت هوشمند جهان به شمار می‌آیند. این ساعت مجهز به صفحه نمایش لمسی بود که روی نرم‌افزاری مبتنی بر لینوکس کار می‌کرد. با این‌وجود، این ساعت نتوانست موفقیت تجاری بزرگی کسب کند و در نهایت تولید آن متوقف شد.

سال 2004، شاهد اولین ساعت هوشمند مایکروسافت با نام Spot هستیم. این ساعت با استفاده از امواج رادیویی FM اطلاعاتی همچون اخبار، هواشناسی، رویدادهای ورزشی و غیره را دریافت می‌کرد. تولید این ساعت به دلیل فروش کم در سال 2008 کاملا متوقف شد.
اولین ساعت هوشمند سونی با نام «Sony LibeView» در سال 2010 معرفی شد. این ساعت دارای ویژگی‌هایی نظیر صفحه نمایش 1.3 اینچی OLED بود که می‌توانست به گوشی‌های اندرویدی از طریق بلوتوث برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها، کنترل پخش موزیک و غیره متصل شود. با این‌حال، تولید این ساعت به دلیل عدم استقبال عموم متوقف شد.
از آن زمان تاکنون، صنعت ساعت‌های هوشمند روزبه‌روز پیشرفت کرده‌اند. در ادامه، اولین ساعت هوشمند شرکت‌های مطرح جهان را با هم مرور می‌کنیم.

اولین ساعت هوشمند اپل

در سال 2015، شرکت اپل با معرفی اولین ساعت هوشمند خود، به دنیای پوشیدنی‌های هوشمند وارد شد. این ساعت با نام «Apple Watch» با طراحی زیبا و کاربردی، با استقبال بسیاری از مردم جهان روبرو شد.
این ساعت هوشمند، مجهز به صفحه نمایش رنگی OLED، رزولوشن 272*340پیکسل، رم 512 مگابایتی، حافظه داخلی 8 گیگابایت و پردازنده دو هسته‌ای با سرعت 520 مگاهرتز بود.

اولین ساعت هوشمند اپل (اپل واچ) دارای دو بلندگو، میکروفون و حسگرهای مختلفی بود: شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، نورسنج و حسگر ضربان قلب. این ساعت همچنین می‌توانست با استفاده از بلوتوث یا وای-فای به دستگاه‌های دیگر متصل شود.
این ساعت را می‌توان پیشگام سیستم‌عامل watchOS دانست، سیستم‌عامل قدرتمندی که برای کاربران اپل امکان استفاده از برنامه‌ها و کاربری‌های مختلف (همچون پیام‌رسان‌ها، تماس‌های تلفنی، نمایش آب و هوا، ایمیل، تقویم، موسیقی و بسیاری دیگر) را می‌دهد.
بعد از حضور پررنگ اپل در دنیای فناوری‌های پوشیدنی، سری‌های دیگر اپل واچ‌ها با طراحی زیبا و کارایی مطلوب به بازار معرفی شدند که تقریبا همگی مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

اولین ساعت هوشمند اپل

اولین ساعت هوشمند سامسونگ

  • سامسونگ، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان، به‌صورت فعال در بازار ساعت‌های هوشمند شرکت دارد. اولین ساعت هوشمند سامسونگ، Galaxy Gear، در سال 2013 معرفی شد. این ساعت اولین گام شرکت سامسونگ در جهت توسعه تجهیزات پوشیدنی بود.
    Galaxy Gear دارای صفحه نمایش 1.63 اینچی با رزولوشن 320 در 320 پیکسل، پردازنده 800 مگاهرتزی و حسگرهای متعددی بود که امکاناتی مانند شمارش گام‌ها، اندازه‌گیری ضربان قلب و نظارت بر خواب را در اختیار کاربر قرار می‌داد.
    در سال 2014، سامسونگ Galxy Gear 2 و در ادامه Gear S را به بازار معرفی کرد که قابلیت اتصال به شبکه بی‌سیم G3 بود. بعد از آن به ترتیب شاهد معرفی Gear S2، Gear S3 با سیستم‌عامل Tizen هستیم.
  • اولین ساعت هوشمند ورزشی سامسونگ در سال2017 با ظاهری شبیه به Gear S3 با نام «Gear Sport» به بازار معرفی شد که دارای قابلیت‌هایی همچون ردیابی فعالیت‌های ورزشی و شناخت وضعیت بدنی کاربر بود. بعلاوه، می‌توانست از طریق بلوتوث یا وای-فای به گوشی‌های هوشمند متصل شود.
  • در سال 2018، سری‎های Glaxy watch و Galaxy Watch Activ (با سیستم‌عامل Tizen) به بازار معرفی شدند. در سال 2020 نیز سری Galaxy Watch 3 عرضه شد. گرچه این سری، طراحی قدیمی‌‌تری نسبت به مدل‌های پیشین داشت ولی سامسونگ با اضافه کردن قابلیت‌های جدید مانند اندازه گیری سطح اکسیژن خون و تشخیص سقوط برای افراد سالمند، جذابیت آن را افزایش داد.
    در سال 2021، سامسونگ مدل جدیدی از سری Galaxy Watch با نام Galaxy Watch 4 با سیستم‌عامل Wear OS را معرفی کرد. این ساعت، جز اولین ساعت هوشمند سامسونگ است که مجهز به پردازنده Exynos است. همچنین، این ساعت، با امکاناتی همچون امکان اندازه‌گیری سطح قند خون و دیگر قابلیت‌های جدید، به عنوان یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار شناخته می‌شود.

اولین ساعت هوشمند سامسونگ

اولین ساعت هوشمند شیائومی

شیائومی یکی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی در چین است. در سال 2014، این شرکت به طور رسمی وارد بازار ساعت‌های هوشمند شد و اولین محصول خود را با نام Xiaomi Mi Smart Band معرفی کرد.
این ساعت هوشمند با ویژگی‌هایی نظیر پیگیری فعالیت‌های ورزشی، شمارش قدم، شارژ دو هفته‌ای و قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند اندرویدی، نظر همگان را به خود جلب کرد.

در سال 2016، شیائومی اولین ساعت هوشمند خود با سیستم‌عامل Xiaomi Amazfit را عرضه کرد. این محصول با داشتن ویژگی‌هایی نظیر پیگیری فعالیت‌های ورزشی، شمارش قدم، شمارش ضربان قلب، صفحه نمایش لمسی OLED، پوشش ضدآب، قابلیت نمایش پیام‌ها و تماس‌ها و قابلیت کنترل موسیقی، به یکی از پرفروش‌ترین محصولات شیائومی در آن‌ سال‌ تبدیل شد.

اولین ساعت هوشمند شیائومی

اولین ساعت هوشمند گوگل

گوگل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا، همیشه در جستجوی راهکارهایی برای ورود به بازار ساعت‌های هوشمند بوده است. در سال 2014، گوگل با معرفی سیستم‌عامل WearOS، به بازار ساعت‌های هوشمند وارد شد. با این وجود، ساعت‌های هوشمند گوگل در دسترس مستقیم مشتریان نبود و باید از طریق شرکت‌های دیگری مانند LG، هواوی، موتورولا، فاسیل و غیره خریداری می‌شدند.
گوگل در سال 2019، ساعت هوشمند Pixel watch را معرفی کرد ولی پس از مدتی، خبرهایی در خصوص لغو تولید آن مطرح شد. با این‌حال، در سال 2021، گوگل نهایتا با معرفی ساعت‌های هوشمند Pixel Watch 2 و Pixel Watch Pro به صورت رسمی به بازار ساعت‌های هوشمند بازگشت. این ساعت‌ها دارای سیستم‌عامل WearOS جدیدی هستند که با همکاری سامسونگ توسعه داده شده‌اند. همچنین، این ساعت‌ها دارای قابلیت‌هایی‌اند مانند: مانیتورینگ خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی و امکانات پرداخت بی‌‌‌سیم NFC.

اولین ساعت هوشمند گوگل

سخن آخر

با توجه به توسعه روز افزون تکنولوژی، ساعت هوشمند به عنوان یک ابزار اساسی در زندگی روزمره بسیاری از افراد شناخته شده است. شرکت‌های بزرگی همچون اپل، سامسونگ، شیائومی در این زمینه فعالیت‌های قابل‌مشاهده‌ای داشته و تاکنون توانسته‌اند که ساعت‌های هوشمند متنوعی را به بازار عرضه کرده‌اند. گوگل نیز از سال 2021 با معرفی ساعت‌های هوشمند Pixel Watch 2 و Pixel Watch Pro دوباره سعی کرده تا بخشی از بازار را به تصرف خود دربیاورد. پیشنهاد ما این است از این ساعت‌های هوشمند برای هدیه تبلیغاتی استفاده کنید.
حتما مطالب ما در پیشکش را دنبال کنید تا با آخرین اطلاعات، اخبار و مقالات در این حوزه خبردار شوید.


17/ خرداد/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف