WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
آشنایی با چاپ تامپو

آشنایی با چاپ تامپو

21/ آذر/1398

تا حالا فکر کردید که چجوری روی هدایای تبلیغاتی کوچک مثل خودکار تبلیغاتی، جاسوئیچی، لیوان تبلیغاتی و... چاپ انجام میدن؟ این وسایل و اجسام چون خیلی کوچیکن و شکل منظم و مشخصی ندارن چاپ روی اون‌ها یکم سخته ولی دستگاه چاپ تامپو این کارو به راحتی و با کیفیت خوب انجام میده. در ادامه راجع به مزایا و معایب این روش چاپ صحبت می‌کنیم.


تاریخچه چاپ تامپو

اولین بار زمانی که خواستند در صفحه ساعت چیزی را چاپ کنند از بالشتک ژلاتینی استفاده کردند، از همان‌جا بود که روش چاپ تامپو یا بالشتکی مرسوم شد. بعد از آن در سال 1960 میلادی، اولین دستگاه چاپ تامپو اختراع شد.

قبل از اختراع دستگاه چاپ تامپو از این روش استفاده می‌شد اما تکنولوژی و دستگاه مناسبی برای استفاده از این روش وجود نداشت. بعد از جنگ جهانی دوم انقلاب بزرگی در پد سیلیکون و تجهیزات دستگاه رخ داد که باعث شد بتوانیم به‌صورت گسترده از این دستگاه استفاده کنیم. در حال حاضر چاپ تامپو در خیلی از جاها و برای خیلی از کارها به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.

 

ماشین چاپ تامپو

ماشین چاپ تامپو

 

ویژگی چاپ تامپو

به‌طورکلی روش‌های چاپی ‌به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم‌بندی می‌شوند که خود دسته چاپ تماس به چهار گروه چاپ برجسته، افست، سیلک و چاپ گود تقسیم می‌شود.

این روش یعنی چاپ تامپو جزو دسته چاپ گود غیرمستقیم حساب می‌شود. در روش چاپ غیرمستقیم همان‌جوری که از اسمش مشخص است، سطح چاپی به‌صورت مستقیم با فرم چاپ تماس پیدا نمی‌کند و چاپ از طریق بالشتک یا غلتک صورت می‌گیرد. زمانی که انسان توانست بالشتک‌هایی از جنس سیلیکون تولید کند، این روش چاپی خیلی مورد توجه قرار گرفت، چون دیگر نیازی به حرارت نبود و مواد ذوب نمی‌شدند و انتقال مرکب به روی اکثر سطوح قابل‌ انتقال بود.

چاپ تامپو در حال حاضر در خیلی از شرکت‌ها و مراکز صنعتی و تولیدی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای چاپ تامپو می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • تجهیزات پزشکی
  • قطعات خودرو
  • چاپ روی صفحه کلید کامپیوتر، ماشین‌حساب، تلویزیون
  • چاپ روی لباس

و...

مراحل چاپ تامپو

برای انتقال جوهر و در واقع چاپ روی یک محصول مراحل زیر صورت می‌گیرد.

بالشتک باید نسبت به موقعیت کلیشه در جایگاه مناسبی باشد یعنی اول باید کلیشه را نسبت به موقعیت بالشتک تنظیم کنیم

بعد باید بالشتک را به‌صورت عمودی روی کلیشه فشار بدهیم که اینکار به‌صورت خودکار با فشار یک دکمه در دستگاه انجام می‌شود.

در این مرحله مرکب به بالشتک انتقال داده می‌شود و بالشتک از کلیشه جدا می‌شود.

بعد بالشتکی که جوهر دارد را روی سطوح مورد نظر فشار می‌دهیم تا چاپ انجام شود.

بالشتک بعد از چاپ جدا می‌شود تا آماده چاپ بعدش شود.

دستگاه‌های چاپ تامپو می‌توانند به‌جای بالشتک از غلتک هم استفاده کنند. کلیشه این دستگاه‌ها هم به‌صورت استوانه‌ایست. از دیگر مزایای این روش چاپی می‌توانیم به چاپ تداومی اون اشاره کنیم، یعنی تا زمانی که کلیشه و بالشتک تا غلتک با هم در ارتباط باشند چاپ انجام می‌شود.

 

مراحل چاپ تامپو

مراحل چاپ تامپو

 

مزایا و معایب چاپ تامپو

 

هرکدام از روش‌ها و دستگاه‌ها قطعاً دارای یکسری نکات مثبت و منفی هستند. شما می‌توانید روش و دستگاهی رو انتخاب کنید که بیشترین مزایا و کمترین معایب رو داشته باشد.

  • توانایی چاپ روی هر سطح: یکی از بهترین مزیت‌های این روش چاپی آینه که روی هر سطحی با شکل محدب، منحنی، ناهموار، توخالی و... را دارد. دلیلش هم این است که پد سیلیکونی دستگاه انعطاف پذیر است و به هر شکی در می‌آید.
  • توانایی چاپ روی اکثر موارد: در ابتدای مقاله هم ذکر کردیم که با روش چاپ تامپو می‌توانیم روی موادی مثل پلاستیک، فلز، شیشه، سرامیک و... هر چیزی را چاپ کنیم.
  • کیفیت بهتر: اگر شما لوگو یا شماره تماستان را روی یک هدیه تبلیغاتی قرار بدهید، اما آنقدر بی‌کیفیت و تار باشد که خوانده نشود، عملاً کارتان و هزینه‌تان بی‌فایده بوده است. از مزیت‌های دیگر این روش چاپی کیفیت و وضوح فوق‌العاده آن است. این روش چاپی نسبت به سایر روش‌ها کیفیت بهتری دارد.
  • معایب چاپ تامپو: از محدودیت‌های چاپ تامپو می‌توانیم به‌اندازه چاپی اشاره کنیم. که دلیل آن هم این است که وقتی طرح مسطح را روی سطح محدب قرار می‌دهیم، اگر ابعاد و اندازه‌اش بزرگ باشد تصویر از حال طبیعی خارج می‌شود و بدشکل می‌شود. همچنین چاپ چندرنگی در تامپو ناز به تجهیزات بسیار گرانی دارد.

 


21/ آذر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف