WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
آشنایی با چاپ سیلک: روش‌ها، تاریخچه، معایب و مزایا

آشنایی با چاپ سیلک: روش‌ها، تاریخچه، معایب و مزایا

24/ آذر/1398

آیا می دانید چاپ سیلک برای چه وسایلی استفاده می‌شود؟ استفاده از این روش چاپی چه مزایا و معایبی دارد؟

چاپ سیلک یکی از متداول‌ترین روش‌های چاپی است. زمانی که قرار است روی قطعات کوچک یا سطوح بزرگ صنعتی با هر جنسی چاپی انجام شود، می‌توان از این روش استفاده کرد. چاپ سیلک روش‌های مختلفی دارد که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.


درگذشته خیلی دور انسان با روش‌ها و ابزارهای خاصی تصویرهای ذهنی خودش را به هم نوع خود انتقال می‌داد. مثلاً در حدود 5000 سال پیش در مصر باستان، روی مهره‌ای استوانه‌ای تصویر را به روی موم انتقال می‌دادند یا در چین باستان از حروف برجسته مسی برای جابه‌جایی نوشته‌ها بر روی پاپیروس استفاده می‌کردند.

سیلک اسکرین نام خودش را از یک پارچه ابریشمی گرفته است که به‌عنوان یک تیکه گاه برای ورقه چاپ سیلک استفاده می‌شود. شبکه ابریشمی رنگ یا مرکب را از خودش عبور می‌دهد، اما ورقه سیلک اسکرین آن را نگه می‌دارد.

در سال 1907 تحولی بسیار بزرگ در چاپ سیلک رخ داد و ساموئل سیمون استفاده از سیلک اسکرین را به نام خودش ثبت کرد.

کاربردهای چاپ سیلک اسکرین

این چاپ می‌تواند بر روی خیلی از  متریال، مانند سرامیک، چوب، کاغذ، شیشه، فلز و... مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در بسیاری از موارد صنعتی نیز استفاده می‌شود. در زیر چند نمونه آورده شده است:

  • برچسب محصولات
  • تجهیزات پزشکی
  • نشانه‌ها و آرم‌ها
  • نکنولوژی فیلم و...
  •  

از روش سیلک می‌توان در چاپ روی قطعات کوچک تا بزرگ استفاده کرد. معمولاً از این روش چاپی بیشتر در صنعت نساجی برای چاپ طرح روی پارچه استفاده می‌شود. البته در صنعت هدایای تبلیغاتی نیز این چاپ بسیار کاربرد دارد.

 

چاپ سیلک روی پارچه

چاپ سیلک در صنعت نساجی و برای چاپ روی پارچه استفاده می‌شود

فرم‌های چاپ سیلک

فرم چاپ سیلک دارای یک عدد تور می‌باش که با روش‌های متفاوتی اطلاعات بر روی آن ثبت می‌گردد و آماده چاپ می‌شود. جنس آن تور معمولاً از الیاف طبیعی مانند ابریشم، پلاستیک یا فلز است.

قاب فرم در این روش چاپ باعث می‌شود که تور کاملاً مسطح باشد و با تمام نقاط یا سطح چاپی تماس پیدا کند. البته برای چاپ سیلک روش‌های دیگری هم وجود دارد که نیازی به مسطح بودن فرم ندارد.

چاپ سیلک سه روش دارد:

  1. تخت روی تخت
  2. تخت روی سیلندر
  3. سیلندر روی سیلندر

مزایا و معایب چاپ سیلک

از امتیازات این روش چاپی می‌توانیم به چاپ روی مواد مختلف اشاره‌ کنیم. به طور مثال بر روی جنس‌های پلاستیکی، آلومینیومی، پارچه‌ای، اشیا مسطح و... می‌توانیم چاپ سیلک داشته باشیم.

در چاپ سیلک در صورت نیاز امکان استفاده از مرکب‌های حساس به نور ماورای بنفش برای خشک شدن چاپ وجود دارد.

به‌علاوه چاپ سیلک اسکرین مزایای دیگری نیز دارد. مقرون‌به‌صرفه بودن در تیراژ بالا، استفاده از جوهرها بارنگ‌های مختلف، کیفیت پایدار و بادوام و... از جمله این مزایا هستند.

از معایب این روش چاپی می‌توان به این چند نکته اشاره کرد:

  • برای چاپ با رنگ‌های مختلف باید هزینه و زمان بیشتری صرف کرد
  • با چاپ سیلک نمی‌توان بر روی اشیای خیلی کوچک، چاپ انجام داد
  • این روش نسبت به سایر روش‌ها کمی پیچیده‌تر است
  •  متاسفانه چاپ سیلک با محیط زیست همخوانی ندارد

دستگاه چاپ سیلک خودکار و دستی

دستگاه‌های چاپ سیلک به دو دسته خودکار و دستی تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولاً دستگاه‌های خودکار یا اتوماتیک در مراکز بزرگ با تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ اندازه و ابعاد هم کمی بزرگ هستند و فضای نسبتاً زیادی را اشغال می‌کنند. از بعد مصرف رنگ نیز به سه دسته دورنگ، چهار رنگ و شش رنگ تقسیم می‌شوند.

همچنین از لحاظ فنی هم به دو دسته مدور و مسطح دسته‌بندی می‌شوند که تفاوتشان در نوع حرکت آن‌هاست، مثلاً در دستگاه چاپ مسطح، کاردک رنگ پخش‌کن روی شابلون و کلیشه حرکت می‌کند ولی در نوع مدور کاردک ثابت است، اما جنس بر روی شابلون حرکت می‌کند تا جوهر به‌وسیله کاردک پخش شود.

 

ماشین چاپ سیلک اتوماتیک

ماشین اتوماتیک چاپ سیلک

 

 

ماشین چاپ دستی سیلک

ماشین سیلک چاپ دستی

 

 

در صنعت هدایای تبلیغاتی، چاپ سیلک بر روی بسیاری از هدایا استفاده می‌کنند. از جمله این هدایا، ساک دستی تبلیغاتی، آفتابگیر تبلیغاتی، کیف و هر چرم مصنوعی و طبیعی مانند دفترچه یادداشت تبلیغاتی و... را می‌توان نام برد.

اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه چاپ هدایای تبلیغاتی نیاز داشتید، لطفا با شماره تلفن‌های شرکت پیشکش تماس بگیرید.


24/ آذر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف