WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
7 رستوران زنجیره‌ای با کالاهای تبلیغاتی بامزه و عجیب

7 رستوران زنجیره‌ای با کالاهای تبلیغاتی بامزه و عجیب

20/ مهر/1399

در دنیایی که رژیم‌های غذایی و انواع نوشیدنی‌ها در حال گسترش هستند، رستوران‌های زنجیره‌ای با تهیه کالاهای کاملاً تجاری با مارک‌های خود، زنده می‌مانند. همه رستوران‌های زنجیره‌ای از KFC گرفته تا برند مک‌دونالد، از این وسایل برای دیده شدن توسط مردم استفاده می‌کنند. با یک جستجوی ساده می‌توانید انواع این محصولات را بیابید؛ از کالاهای معمولی مانند تی شرت و پاپ سوکت گرفته تا وسایل فوق‌العاده عجیب و غریب مانند فرش‌های کرک‌دار و تشک‌های بازی بادی.


این کالاهای تجاری، خلاقانه و البته کمی نیز مضحک هستند، اما در حقیقت این‌ها بخشی از تلاش‌های این رستوران‌های فست فودی است تا خود را برتر از برندهای دیگر نشان دهند. در عین حال، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم نیز عاشق این وسایل عجیب و غریب هستند که باعث محبوبیت این شیوه تبلیغاتی شده است.

در ادامه این مطلب لیستی از رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود را می‌بینیم که برای تبلیغات خود از وسایل تبلیغاتی خاص استفاده کرده‌اند:

  • تاکوبل
  • استارباکس
  • دانکینگ
  • KFC
  • مک دونالد
  • دومینو
  • وندیز

 

شماره یک – تاکوبل

 

برند تاکوبل واقعاً تصمیم دارد تا کالاهایی را با نشان خود به طرفداران عرضه کند. نه تنها آن‌ها اقدام به فروش لباس و تی شرت‌های الهام گرفته شده از تاکو در فروشگاه‌های همیشه 21 کرده‌اند، بلکه دارای یک فروشگاه اینترنتی با دنیایی از انواع محصولات از لباس شنا گرفته تا لباس مخصوص جشن‌هالوین می‌باشند. این وسایل عجیب و غریب و سایر حرکت‌های بازاریابی جسورانه آن‌ها، باعث محبوبیت بسیار زیاد این برند به خصوص در بین نسل جوان شده است.

 

لحظات تبلیغاتی به یادماندنی:

 

عروسک‌های شبیه حیوانات و گل سر

گیجت، نام سگی از نژاد چیواوا است که تاکوبل به عنوان حیوان تبلیغاتی خود برای اولین بار در سال 1997 از آن استفاده کرد. گل سر و وسایل حیوانی به یاد او طراحی شده‌اند و امروزه در سایت‌های حراجی با قیمتی بین 5 الی 50 دلار به فروش می‌رسند.

 

کلاه بیس‌بال و کارت تجاری

برند تاکوبل سالیان سال است که کمپین "بازی را ببر، تاکو ببر" را انجام می‌دهند اما در سال 2018 با ارائه گسترده کلاه‌های منحصربه‌فرد بیس‌بال و کارت‌های تجاری توانستند بیشتر، نام خود را بین طرفداران بیس‌بال مطرح نمایند.

 

فروشگاه هدیه و سوغاتی

منطقه پالم اسپرینگز در ایالت کالیفرنیا آمریکا در سال 2019، توسط یک هتل پاپ آپ متعلق به برند تاکو بل تصرف شده بود. رزرو برای این هتل در کمتر از دو دقیقه به پایان رسید و تمام اماکن پر شدند. مهمانان این هتل امکان دسترسی به فروشگاه هدیه‌ای پر از حوله ساحلی، خنک کننده، چترهای ساحلی و حتی پیراهن‌هایی با طرح‌های هاوایی متعلق به برند تاکوبل را داشتند.

طبق گفته‌های راشل تایلور، یکی از نویسندگان مجله QSR، برند تاکوبل چه با تبلیغات خود و چه با همکاری با سایر برندها همچون همیشه 21 و یا چی توز، از انواع استراتژی‌های بازاریابی برای جذب مشتریان به سوی رستوران‌های خود استفاده می‌کند.

 

آیا کالاهای تجاری تاکوبل موفق بودند؟

 

در سال‌های اخیر، این برند رشد زیادی داشته است، اگرچه بسیار سخت است که بتوان گفت چه مقدار از این رشد مرتبط با تبلیغات بوده است. اما یک حقیقت مسلم وجود دارد و آن این است که از زمان افتتاح فروشگاه تاکو در سال 2016، درآمد آن‌ها 10 درصد افزایش یافته است و با داشتن دو میلیارد مشتری در سال، کاملاً واضح است که این برند کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

تبلیغات تجاری

تبلیغات تاکوبل برای بازی‌های بیس‌بال

 

 

شماره دو – استارباکس

 

آیا به شدت مشغول کار هستید ولی دلتان می‌خواهد که یک چرت کوچک بزنید؟ در لحظاتی از این دست، به یک کاپوچینوی بزرگ از استارباکس نیاز خواهید داشت! از سال 1971 این کافی‌شاپ، مقام سوم آمریکا را دارا بوده است و از آن زمان به بعد، راه‌های خلاقانه‌ای را برای تبلیغات و بازاریابی شرکت خود انجام داده است. لیوان‌های مسافرتی نمادین استارباکس، به مناسبت هجدهمین سالگرد افتتاح اولین فروشگاه این برند رونمایی و معرفی شد.

 

لحظات تبلیغاتی به یادماندنی:

 

سی‌دی‌های تلفیقی

پیش از اینکه انواع مختلفی از سی‌دی‌ها در دنیا رواج پیدا کنند، استارباکس، سی‌دی‌هایی با موسیقی که در فروشگاه‌های خود پخش می‌کردند را منتشر کرد. آن‌ها حتی برای این سی‌دی‌ها نام مخصوصی را قرار داده بودند؛ Hear Music. با این سی‌دی‌ها می‌توانستید به آهنگ‌های نورا جونز یا الویس کاستلو گوش کنید و به یک‌باره هوس نوشیدن یک لاته خوشمزه می‌کردید.

 

لیوان‌های آهنربادار

استارباکس با قرار دادن لیوان‌های آهنربادار مارک‌دار بر روی سقف تاکسی‌هایی که داخل شهر بوستون فعالیت می‌کنند، اقدام به بازاریابی جالبی کرد، به طوری که به نظر می‌رسید این لیوان‌ها به صورت تصادفی بر روی ماشین جا مانده‌اند. مسافرانی که به راننده‌ها درباره جا ماندن لیوان‌ها می‌گفتند، درازای این کار خوب خود، کارت هدیه استارباکس را دریافت می‌کردند.

 

لیوان‌های بدون دسته سفارشی

لیوان‌های تغییر رنگ دهنده برند استارباکس از سال 2019، اتفاق هیجان‌انگیزی بوده‌اند که در کمتر از یک هفته به طور کامل به فروش رسید. بعد از آن مردم این لیوان‌ها را به قیمتی با سه برابر ارزش حقیقی آن‌ها به صورت آنلاین فروختند. استارباکس هر فصل یک نوع جدید از لیوان‌های بدون دسته خود را منتشر می‌کند و طرفداران هر بار نیز با اشتیاق فراوان برای خرید این لیوان‌ها می‌روند!

جوزف میشلی، نویسنده کتاب تجریه استارباکس: پنج اصل برای تبدیل موارد عادی به خارق‌العاده بیان کرده است که برند استارباکس به راحتی می‌تواند کالاهای تبلیغاتی و بازاریابی خود را ارائه کند. این محصولات راهی قدرتمند برای این برند است تا پیام خود را از طریق مشتریان وفادار خود بیان کند.

 

آیا کالاهای تجاری استارباکس موفق عمل کرده است؟

 

برند استارباکس از نظر استراتژیکی، ظروف آبخوری سفارشی خود را در قفسه‌هایی در نزدیکی قسمت پذیرش فروشگاه‌های خود قرار می‌دهد. این عمل به مردم اجازه می‌دهد تا درحالی‌که در صف سفارش خود ایستاده‌اند، این لیوان‌ها را ببینند و شیفته طراحی خارق‌العاده آن‌ها شوند و بخواهند یکی از این لیوان‌ها را بخرند. این استراتژی کاملاً کارآمد و مفید است و اعداد، نشانگر این موضوع می‌باشند. از سال 2012 تا 2015، استارباکس شاهد افزایش 55 درصدی استفاده از لیوان‌های شخصی بود که این عدد مقدار زیادی است و کمکی است برای دوستداران قهوه تا از لیوان‌های دوستدار محیط زیست استفاده کنند.

 

شماره سه – دانکینگ

 

دونات‌های برند دانکینگ به خوبی برای همه به نامی شناخته شده تبدیل شده است. این برند حرکت مناسبی را برای بازاریابی انجام داده است و به قدری در این کار پیشرفت داشته است که هر روز کمتر و کمتر برای انواع پیراشکی‌های ارائه شده‌اش، شناخته می‌شود، در حالی که برای قهوه‌های سرد، صبحانه‌های جالب و البته حرکات بازاریابی جسورانه‌اش معروف شده است. همه این تلاش‌ها به رستوران زنجیره‌ای کمک کرده است تا برای مشتریان جدید، مکانی راحت و با انواع کالاهای ترند تبدیل گردد.

 

لحظات تبلیغاتی به یادماندنی:

 

 فروشگاه پاپ آپ

برند دانکینگ با راه اندازی فروشگاه‌های پاپ آپ که به یک ترند تبدیل شده‌اند، در ماساچوست آمریکا تجربه‌ای جدید را به دست آورد. این فروشگاه شامل کش موهای با طرح این برند، لباس‌خواب، قاب گوشی و حتی کاغذهای بسته‌بندی با رایحه نعناع بود!

 

کفش‌های باشگاهی

برند دانکینگ با همراهی برند Saucony، اقدام به همکاری برای عرضه کفش‌های مخصوص دویدن با نسخه محدود، هم‌زمان با ماراتن بوستون در سال 2019 کرد.

 

پالم لب Munchkin

این برند فراموش نکرده است که چه چیزی باعث شهرت آن‌ها شده است. شما نه تنها می‌توانید پالم لب با رایحه Munchkin را به دست آورید، بلکه این‌ها به شکل لیوان‌های قهوه با مارک تجاری آن‌ها تهیه شده‌اند.

باری لوین، نویسنده کتاب سکوی پرش بازاریابی می‌گوید برند دانکینگ به لیستی از بازاریابان مصرف کننده می‌پیوندد که سعی دارند از طرفداران وفادار خود برای تبدیل شدن به یک برند در زندگی روزمره استفاده کنند. در فروش کالاهای عجیب و غریب و کالاهای آماده برای شبکه‌های اجتماعی، این شرکت می‌تواند مشتریان خود را به بیلبوردهای تبلیغاتی متحرک تبدیل کند.

 

آیا کالاهای تجاری دانکینگ به خوبی عمل کردند؟

 

طبق گفته‌های دید هافمن، مدیر عامل برند دانکینگ، علامت تجاری جدید و تبلیغات جدید یک نشانه واضح است که محصول جدیدی در دانکینگ به وجود آمده است. شاید بزرگ‌ترین تغییر در شکل بازاریابی تبلیغاتی ایجاد شده باشد. به طور کلی، به نظر می‌رسد این شیوه بازاریابی به خوبی توانسته است به این برند پیراشکی کمک کند و سودآوری داشته باشد. پیش بینی می‌شود که ارزش سهام برند دانکینگ 3.8 درصد افزایش یابد که این بدین معنی است که درآمد آن‌ها در سال 2020 بیش از 1.37 میلیارد دلار باشد.

تبلیغات تجاری

تبلیغات جالب دانکینگ با برند کفش

 

 

شماره چهار –KFC

 

درست مانند برند تاکوبل، برند KFC نیز محصولات جالبی را ارائه می‌کند! برخی برندها از استراتژی‌های تبلیغاتی خاصی برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند به شکل ارائه تشک‌های استخر با ابعاد بزرگ با محفظه‌ای برای گذاشتن ظرف مرغ سوخاری یا برنامه‌های گوشی برای بازی با سرهنگ سندرز و حتی هدایای رایگان مراسم عروسی به شکل مرغ باشد. همه این موارد ازجمله تلاش‌های این برند بوده است تا بار دیگر نام سرهنگ سندرز و مرغ سوخاری کنتاکی را در بازاریابی خود بر سر زبان‌ها بیاندازد.

 

لحظات تبلیغاتی به یادماندنی:

 

پوشاک و اکسسوری

از طریق فروشگاه‌های آنلاین KFC می‌توانید جوراب، تابلو نقاشی، لباس، گردنبند، بالش و بسیاری از وسایل جالب دیگر را با طرح مرغ بخرید.

 

شمع عطری

طرفدارانی که دنبال کننده صفحه KFC در شبکه‌های اجتماعی در سال 2016 بودند، می‌توانستند با ارائه نظرات خود درباره ایده‌های پیشنهادی خود برای محصولات تجاری بعدی این برند، به صورت تصادفی برای دریافت شمعی با رایحه مرغ انتخاب شوند.

 

 وسیله تزیینی

مجموعه وسایل تزیینی تنها در شعبات نیوزیلند در دسترس بودند اما بسیار مورد توجه قرار گرفتند. برند KFC همیشه محصولاتی عجیب برای تعطیلات ارائه کرده و به پیشواز تعطیلات رفته است؛ از ژاکت‌های کریسمسی زشت تا تنه درختی دارای یازده گیاه و ادویه‌هایی که برای تهیه دستور مرغ سوخاری خود از آن استفاده می‌کنند، برای سوزاندن در جشن سال نو.

همان‌طور که هانا آبرامز نویسنده مجله بازاریابی تبلیغاتی گفته است، مرغ سوخاری و کالاهای تبلیغاتی شاید برای بسیاری از ما هماهنگی بین این دو، منطقی نباشد اما مرغ سوخاری کنتاکی توانسته این کار را در مورد پوشاک و محصولات جدیدش به خوبی انجام دهد.

 

آیا کالاهای تجاری KFC موفق بوده‌اند؟

 

طبق گفته‌های استیو کلی مدیر رسانه‌ای KFC، طرفداران این برند به دنبال راهی برای پذیرش سبک زندگی مرغ سوخاری بودند و آن را نیز به دست آوردند. کالاهای دارای نام تجاری KFC بارها و بارها فروش می‌کنند و این رستوران دارای بیش از 57 میلیون دنبال کننده در صفحات مجازی خود است. ناگفته نماند که فروش جهانی این برند در سال 2018، شش درصد افزایش یافته است.

 

شماره پنج – مک دونالد

 

در سال 1979، این برند نه تنها ارائه کننده سیب زمینی سرخ شده و ناگت بود، بلکه اسباب‌بازی‌های مارک‌داری مانند شابلون "McDoodler"، کیف پول " McWrist" یا پاک‌کن‌هایی به شکل شخصیت‌های مک دونالد را به فروش می‌رساند. امروزه، فروشگاه‌های این برند که از خلاقیت‌ها و بنیان‌گذاری‌های این برند است، همچنان قدرتمند است و ارائه این اسباب‌بازی‌ها معمولاً به یک فیلم یا نمایش محبوب مرتبط می‌شوند. به عنوان مثال، عروسک‌های سوپر قهرمانان مارول با اکران فیلم اونجرز: پایان دنیا، همراه با وعده‌های غذایی مک دونالد ارائه شده بودند.

 

لحظات تبلیغاتی به یادماندنی:

 

مجموعه‌های اکشن

برند مک دونالد با همکاری یک شرکت انیمیشن سازی، اقدام به ساخت یک مینی سریال کرد که در آن رونالد مک دونالد به عنوان شخصیت اصلی و همکارانش ازجمله گریمس و همبرگولار در سرزمین مک دونالد زندگی می‌کردند. کالاهای مربوط به این مینی سریال که شامل اسباب‌بازی، فیلم و بازی ویدیویی بود، نیز به عنوان اقلام تبلیغاتی و بازاریابی این برند روانه بازار شدند.

 

ظروف آشپزخانه دیزنی

این برند با همکاری خود با دیزنی، اجازه فروش بشقاب، لیوان و سایر لوازم آشپزخانه را همراه با تصاویر شخصیت‌های محبوب دیزنی مانند هرکول، 101 سگ خال‌دار و دیو و دلبر را گرفت. هزینه خرید این وسایل به همراه یک وعده غذایی فقط 1.99 دلار بود و همین موضوع مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

 

دی‌وی‌دی‌های تناسب‌اندام

در راستای کاهش نگرانی‌ها پیرامون مصرف غذاهای فست فودی، این برند در سال 2004  از وعده‌های غذایی خوشحال کننده بزرگ‌سالان رونمایی کرد. این بسته‌های غذایی شامل یک بطری آب برند دسانی، سالاد، دی‌وی‌دی‌های تناسب‌اندام این برند و گام شمار می‌بود.

سارا گرین در بخشی از کتاب مارک‌هایی که می‌شناسیم: مک دونالد بیان کرده است که مک دونالد، بزرگ‌ترین رستوران همبرگری فست فودی روی کره زمین است. همچنین یکی از شناخته‌شده‌ترین مارک‌های جهان می‌باشد.

 

آیا کالاهای تجاری مک دونالد موفق عمل کرده است؟

 

رونالد مک دونالد بازنشته شده است اما مک دونالد برای موفقیت محصولاتش دیگر نیازی به او ندارد. تنها در سال 2017، این رستوران زنجیره‌ای از طریق وعده‌های غذایی خوشحال کننده و اسباب‌بازی‌های همراه آن توانست روزانه 10 میلیون دلار درآمد اضافی کسب کند. آن‌ها همچنین یک فروشگاه آنلاین به نام سازنده خنده برای طرفداران خود افتتاح کرده‌اند که شامل عینک، لباس‌های پولو با طرح میکی موس و حتی حوله‌های ساحلی است.

تبلیغات تجاری

تبلیغات مک دونالد و فرشته‌های والت دیزینی

 

 

تا به اینجا مطلب از هدایای جالب برندها لذت بردید؟ ادامه را در مطلب بعدی بخوانید


20/ مهر/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف