WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
اسپیکرهای بلوتوثی چگونه کار می‌کنند؟ چه تکنولوژی در پشت اسپیکرها نهفته است؟

اسپیکرهای بلوتوثی چگونه کار می‌کنند؟

19/ بهمن/1399

اسپیکرهایی را که با آن به شنیدن موسیقی یا تماشای فیلم موردعلاقه خود می‌پردازید تصور کنید. احتمالاً شما هم جزو افرادی هستید که از یکی از انواع اسپیکرهای قابل‌حمل استفاده می‌کنید؛ اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه این وسیله صدا تولید می‌کند؟


اسپیکرها وسایلی باورنکردنی هستند. آن‌ها می‌توانند صدا را به‌گونه‌ای تولید کنند که انگار در وسط صحنه فیلم‌برداری نشسته‌اید و یا صدای موسیقی موردعلاقه را به‌گونه‌ای پخش می‌کند که  ما را شدیدا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای درک دانش به‌کاررفته در اسپیکرهای بلوتوثی نیازی به گذراندن یک کلاس کامل در زمینه الکترونیک نیست. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با علم نهفته در این وسیله کاربردی آشنا شوید.

 

بلوتوث چیست؟

 

بلوتوث گونه‌ای از فناوری بی‌سیم است که ارتباطی بین دو وسیله برقرار می‌کند. بلوتوث از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند؛ درست مانند امواج منتشره برای Wi-Fi. تنها تفاوت آن‌ها در این است که بلوتوث اساساً برای فاصله‌های کوتاه‌تر کاربرد دارد.

 

چه کسی بلوتوث را اختراع کرده است؟

 

یک شرکت مخابراتی سوئدی به نام شرکت موبایل اریکسون در سال 1989 بلوتوث را اختراع کرد. یک تیم از مهندسان این شرکت وظیفه داشتند تا فناوری رادیویی با اتصال کوتاه ایجاد کنند که بتواند سیگنال‌ها را از کامپیوترهای شخصی به هدستهای بی‌سیم منتقل کند. نتیجه نهایی این تحقیقات به اختراع بلوتوث متنهی شد که امروزه آن را به‌خوبی می‌شناسیم و قبول داریم.

واژه "بلوتوث" ممکن است به نظر نامی عجیب باشد اما در حقیقت این کلمه بخشی از افسانه اسکاندیناوی‌ای است. داستان این افسانه از این قرار است که یک پادشاه دانمارکی به نام هارولد "بلوتوث" گورم سون، گروهی از قبایل دانمارکی را برای خلق قبیله برتر باهم متحد کرد. این بلوتوث نیز به همین شیوه کار می‌کند. این فناوری همه دستگاه‌های شما را برای ایجاد یک دستگاه فوق‌العاده باهم "متحد" می‌کند.

 

چگونه اسپیکرهای بلوتوثی بی‌سیم کار می‌کنند؟

 

اسپیکرهای بلوتوثی با ترکیبی پیچیده از سیم‌ها، آهنرباها و مخروط‌ها کار می‌کنند. تمامی این قسمت‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا موج‌های صوتی و فرکانسی را که ما می‌شنویم، تولید کنند.

اسپیکرهای بلوتوثی در اصل از چهار بخش ساخته‌شده‌اند:

  • آهنربا
  •  سیم‌پیچ صدا
  • مخروط/فراگیر
  •  دیافراگم


نحوه کار و عملکرد اسپیکرهای بلوتوثی به شرح زیر است:

 

یک سیم‌پیچ انعطاف‌پذیر که به‌عنوان سیم‌پیچ صدا شناخته می‌شود جذب آهنربا قوی که در داخل بلندگو تعبیه‌شده است، می‌شود. با حرکت سیم‌پیچ، دیافراگم کناری آن شروع به حرکت می‌کند. قدرت این ارتعاش‌ها بر فرکانس اثر می‌گذارد که به‌عنوان گام نیز شناخته می‌شود. سپس این موج‌های صوتی از طریق مخروط/فراگیر تقویت شده و توسط گوش‌های ما شنیده می‌شود.

صدای بلندگو در نهایت تحت تأثیر اندازه مخروط/فراگیر قرار می‌گیرد. هرچه مخروط بزرگ‌تر باشد، اسپیکر بزرگ‌تر می‌شود و صدای بلندتری تولید می‌کند. در مقابل، هرچه مخروط کوچک‌تر باشد، بلندگو کوچک‌تر و صدای تولیدی آن کمتر است.

اسپیکر بلوتوثی

اسپیکرهای بلوتوثی صدای واضحی را به گوش ما می‌رسانند

 

 

اسپیکرهای صوتی میدانی نزدیک چیست؟

 

اسپیکرهای صوتی میدانی نزدیک (NFC) که به آن اسپیکرهای القایی نیز گفته می‌شود، نوعی دیگر از اسپیکرهای بی‌سیم هستند که با فرآیندی که تحت عنوان القای الکترومغناطیسی شناخته می‌شود، کار می‌کنند. این وسایل دارای قطعه‌ای به نام مبدل هستند که انرژی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. گوشی شما در قسمت بالای این سیگنال الکتریکی قرار می‌گیرد و سپس صدای دستگاه شما تقویت می‌شود.

مقایسه فناوری بلوتوث با فناوری NFC به‌صورت کلی:

  • شباهت‌ها:

بی‌سیم، سازگار با اکثر گوشی‌های هوشمند، قادر به پخش موسیقی، پادکست و هرگونه فایل صوتی دیگر، ایجاد صدایی شفاف و موج‌دار

  • تفاوت‌ها:

بلوتوث: فعالیت از طریق امواج رادیویی، تولید صدا با سیم‌پیچ صدا و دیافراگم، همگام‌سازی با گوشی موبایل زمانی که در فاصله نزدیک قرار دارد

NFC: فعالیت از طریق باطری، تولید صدا با استفاده از مبدل، دریافت انرژی از گوشی موبایل زمانی که در قسمت بالای اسپیکر قرار می‌گیرد

 

اسپیکرهای NFC درست مانند اسپیکرهای بلوتوثی بی‌سیم هستند. تنها تفاوت آن‌ها این است که آن‌ها به‌جای استفاده از سیگنال‌های رادیویی از باطری‌های معمولی برای تولید انرژی خود بهره می‌برند.

تفاوت قابل‌توجه دیگر، در مورد نحوه کار با این دستگاه است. گوشی شما برای پخش موسیقی باید با یک اسپیکر بلوتوثی جفت شود، اما در مورد اسپیکرهای NFC باید تلفن هوشمند خود را در قسمت بالایی اسپیکر تنظیم کرده و پس‌ازآن موسیقی پخش خواهد شد.

اسپیکر NFC

نمونه‌ای اسپیکر با فناوری NFC

 

 

آیا می‌دانید؟

 

تمام اسپیکرها به لطف علم فیزیک کار می‌کنند! در سال 1831 میلادی، یک دانشمند انگلیسی به نام مایکل فارادی قانون القای فارادی را توسعه داد. این قانون بیان می‌کند که زمانی که یک میدان مغناطیسی (همان آهنربا) با یک مدار الکتریکی (همان سیم‌پیچ صدا) در تماس با یکدیگر قرار بگیرند، به‌طور طبیعی یک نیروی محرکه الکتریکی را تولید می‌کنند که در حقیقت همان امواج صوتی است.

 

تفاوت بین اسپیکرهای فعال با اسپیکرهای غیرفعال (Passive) چیست؟

 

اسپیکرهای فعال برای عملکرد خود به‌نوعی باطری یا منبع برق نیاز دارند. این نوع دستگاه‌ها دارای یک آمپلی‌فایر داخلی هستند که صدا را تولید می‌کند. از طرف دیگر، اسپیکرهای غیرفعال سبک‌تر هستند و باید به یک تقویت‌کننده خارجی متصل شوند.

اسپیکرهای بلوتوثی و اسپیکرهای القایی جزو بلندگوهای فعال محسوب می‌شوند. زیرا می‌توانند صدا را بدون نیاز به یک تقویت‌کننده اضافی تولید کنند. آن‌ها منبع تغذیه پایدار خود را دارند و معمولاً تنها چیزی که برای احیای دوباره آن‌ها برای پخش موسیقی نیاز است، استفاده از یک شارژر USB می‌باشد.

 

هنگام خرید اسپیکرهای بی‌سیم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

مسلماً شما به دنبال اسپیکر بی‌سیمی هستید که متناسب با سبک زندگی شما انتخاب‌شده باشد؛ چه فرد فعال و اکتیوی باشید که همیشه در حال سفر هستید یا کسی که دوست دارد در خانه بنشیند و از نوای موسیقی لذت ببرد یا در هنگام آشپزی به پادکست گوش کند.

در زمان خرید اسپیکرهای بی‌سیم باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • سازگاری

هیچ‌کس دوست ندارد اسپیکر بی‌سیمی را بخرد که گوشی هوشمند آن قادر به کار کردن با آن نیست. روی جعبه یا بسته‌بندی اسپیکر موردنظر خود را بررسی کنید تا از سازگاری آن با گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

 

  • قیمت

به بودجه خرید خود نگاه کنید و اسپیکری متناسب با آن خریداری کنید. اگر برای خرید شک داشتید، بهترین راه این است که از میان نام‌های معتبر و شناخته‌شده‌تر مانند سونی، بوز یا ال‌جی را انتخاب کنید.

 

  •  صدا

میزان صدا مهم‌ترین دلیل برای خرید یک اسپیکر بی‌سیم است. مطمئن شوید که اسپیکری را انتخاب می‌کنید که می‌تواند صدایی شفاف و باکیفیت را تولید کند که در تمام اتاق شنیده شود. البته باید محیطی که در آن زندگی می‌کنید را نیز در نظر داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، آپارتمان مکان مناسبی برای استفاده از سیستم‌های با ضرب بالا نیست!

 

  • قابلیت حمل

لذت داشتن یک اسپیکر بی‌سیم به توانایی حمل آسان آن است که بتوان آن را با خود به هرجایی برد. تلاش کنید تا اسپیکری را انتخاب کنید که سبک، ضد آب و بادوام باشد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت از آن در حیاط خانه یا جشن‌های تولد و یا مراسمی که تعدادی زیادی بچه پر سروصدا در آن است، استفاده کنید.

 

  •  ظاهر

اسپیکرهای بی‌سیم در نهایت به بخشی از دکوراسیون خانه شما تبدیل خواهند شد. بنابراین بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه شما باشد ولی با این‌وجود فضای زیادی را در خانه اشغال نکند. البته این وسیله را می‌توان در هر قسمتی از خانه مانند اتاق‌خواب، آشپزخانه، حمام و غیره نیز قرار دهید.

انواع اسپیکر

نمونه‌ای از اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل

 

چه بخواهید از فناوری بلوتوثی استفاده کنید و چه از فناوری NFC، مطمئناً فناوری بی‌سیم چیزی است که شما در خانه به آن احتیاج خواهید داشت و از آن استفاده می‌کنید. اسپیکرها به شما کمک می‌کنند تا به پلی لیست موردعلاقه خود گوش کنید، پادکست موردنظر خود را پخش کنید یا به تماشای فیلم موردعلاقه خانواده با صدایی عالی بنشینید.

انتخاب با شماست! می‌توانید یک اسپیکر بلوتوثی بسیار بزرگ برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید یا یک اسپیکر کوچک با فناوری NFC در آشپزخانه قرار دهید. گزینه‌های مقابل خود را بررسی کنید و بهترین اسپیکر را بسته به سلیقه و بودجه موردنظر خود انتخاب کنید.


19/ بهمن/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف