WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
سؤالات رایج در مورد فلش مموری

سؤالات رایج در مورد فلش مموری

21/ فروردین/1400

فلش مموری‌های USB که اغلب آن را به صورت خلاصه USB می‌گویند از وسایل رایج امروزی برای جابه‌جایی اطلاعات در دنیا هستند. همیشه سوا لاتی درباره فلش مموری وجود دارد. پرسش‌هایی از قبیل نحوه استفاده و عملکرد فلش مموری و یا اینکه فلش مموری چگونه ساخته می‌شود، ازجمله سؤالاتی هستند که دوست داریم پاسخ آن‌ها را بدانیم. در ادامه این مطلب تلاش کرده‌ایم تا 19 سؤال رایج در خصوص فلش مموری را جمع‌آوری کرده و به آن‌ها پاسخ دهیم.


فلش مموری یک دستگاه کوچک برای ذخیره‌سازی و جابه‌جایی اطلاعات است که از حافظه‌ای یکپارچه با ارتباط USB استفاده می‌کند. فلش مموری هم قابلیت خواندن اطلاعات موجود در USB را دارد و هم قابلیت ثبت اطلاعات جدید. فلش مموری در سبک‌های گوناگون و با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارد.

 فلش مموری

نمونه‌ای از یک فلش مموری دو کاره

 

 

 

 

شماره 2- از فلش مموری به چه منظوری استفاده می‌شود؟

 

فلش مموری‌ها را عموماً برای تهیه پشتیبان، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می‌کنند. با این حال، صدها کاربرد دیگر نیز از این وسیله کوچک و مفید وجود دارد. ازجمله کاربردهای دیگر فلش مموری می‌توان در استفاده به‌عنوان هدیه تبلیغاتی، اسکن کردن کامپیوتر جهت بررسی ویروس، اجرای برنامه‌های قابل‌حمل بر روی دستگاه‌های گوناگون،  سیستم قفل کردن یا باز کردن کامپیوتر اشاره کرد.

 

 

 

 

 

شماره 3- تهیه فلش مموری چه مقدار هزینه در بر خواهد داشت؟

 

عوامل گوناگونی بر قیمت فلش مموری تأثیرگذار است. اصلی‌ترین عامل در قیمت فلش مموری در درجه اول، ظرفیت ذخیره‌سازی آن است. هر چقدر فلش مموری حافظه بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. به‌عنوان مثال ساده‌ترین فلش مموری با ظرفیت 8 گیگابایت در حال حاضر قیمتی حدود 79 هزار تومان دارد در حالی که فلش‌هایی با ظرفیت بالاتر مثلاً 32 گیگابایتی قیمتی حدود 150 هزار تومان هستند. به همین ترتیب، هرچه مقدار حافظه بیشتر شود، قیمت‌ها فزاینده‌تر خواهد بود (به‌عنوان مثال، فلش درایوهای بزرگ و 1 ترابایتی قیمتی حدود 3 میلیون تومان دارند).

 

 

 

 

 

 

شماره 4- چگونه می‌توان از یک فلش مموری استفاده کرد؟

 

  •   فلش مموری را درون پورت USB کامپیوتر خود قرار دهید.
  •  در اغلب دستگاه‌ها، یک پنجره جدید به صورت اتوماتیک باز می‌شود. درون این پنجره می‌توانید بر روی گزینه "باز کردن پوشه برای مشاهده پرونده‌ها" کلیک کنید. در غیر این صورت می‌توانید به بخش پوشه‌های کامپیوتر خود بروید و بر روی گزینه فلش مموری (بسته به نام فلش مموری، اسامی مختلفی ممکن است بر روی دستگاه شما نمایان شود) کلیک کرده و آن را باز کنید.
  •    پس از باز کردن پوشه فلش مموری، به راحتی می‌توانید فایل‌های درون پوشه را مشاهده کنید و یا فایل جدیدی را به داخل آن بریزید. می‌توانید اطلاعات جدیدی را به داخل آن کپی کنید و یا بخشی از اطلاعات خود را پاک کنید. فلش مموری متعلق به شماست و تصمیم‌گیری بر عهده شماست.

 

 

 

 

 

 

شماره 5- آیا فلش مموری من می‌تواند با هر کامپیوتری همگام شده و کار کند؟

 

پاسخ سؤال شما، مثبت است. فلش مموری‌ها با هر نوع کامپیوتری سازگار هستند. تنها کافی است که پورت USB بر روی دستگاه وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

شماره 6- چه اطلاعاتی را می‌توان در فلش مموری ذخیره کرد؟

 

قاعده کلی حاکم این است که هرگونه اطلاعاتی که قابل ذخیره‌سازی در کامپیوتر است، قابلیت ذخیره‌سازی بر روی فلش مموری را نیز دارد. به عبارتی دیگر، اطلاعاتی همچون:

  •   انواع نرم‌افزار
  •   فیلم و عکس
  •    آدرس وب‌سایت
  •     آهنگ
  •   فایل‌های ورد، پی‌دی‌اف و پاورپوینت را می‌توان در فلش مموری ذخیره کرد.

 

 

 

 

 

 

شماره 7- طول عمر یک فلش مموری چه مقدار است؟

 

 طول عمر یک فلش مموری را نمی‌توان به صورت دقیق و به شکل ماه و سال بیان کرد. اما می‌توان به صورت حدودی بر اساس تعداد چرخه‌های نوشتن و پاک کردن اطلاعات بر روی آن تخمین زد. بسته به تکنولوژی به کار رفته در ساخت فلش مموری، چرخه استفاده آن حدود 10 هزار تا 100 هزار چرخه است. اگر اطلاعات درون فلش مموری را ثابت نگه دارید و از آن برای مدت 20 سال استفاده نکنید، به احتمال زیاد فلش مموری شما همچنان قابل استفاده خواهد بود و می‌توانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

شماره 8- آیا فلش مموری وسیله‌ای ایمن است؟

 

جواب مثبت است. به ویژه اگر فلش مموری خود را از شرکتی معتبر تهیه کرده باشید، خیالتان از ایمنی آن راحت خواهد بود. به صورت کلی، فلش مموری‌ها به راحتی آسیب نمی‌بینند. زیرا قطعات به کار رفته در آن‌ها به صورت مجزا و متحرک ساخته نشده‌اند و به یک منبع انرژی پایدار نیاز ندارند. این موضوع بدین معنی است که اغلب فلش مموری‌ها در برابر ضربه و آب مقاوم هستند.

 

 

 

 

 

 

شماره 9- چه مقدار داده را می‌توان در فلش مموری ذخیره کرد؟

 

بسته به حافظه فلش مموری خود می‌توان اطلاعات را در آن ذخیره کنید. در حال حاضر حافظه‌هایی با ظرفیت 2 ترابایت نیز وجود دارد. البته نکته حائز اهمیت این است که برخلاف عددهایی که به‌عنوان ظرفیت حافظه فلش مموری بیان می‌شود، فضای ذخیره‌سازی اندکی کمتر است. این موضوع می‌تواند به مقدار فضایی که توسط نرم‌افزار و سیستم فایل فلش مموری اشغال شده است، مرتبط باشد.

 

 

 

 

 

 

شماره 10- چرا امکان کپی کردن فایل‌های حجیم به درون فلش مموری وجود ندارد؟

 

برخی از فلش مموری‌ها از سیستم فایلی به نام Fat32 استفاده می‌کنند. این دسته از فلش مموری‌ها دارای محدودیت اندازه فایل به ازای 4 گیگابایت را دارند. اگر اغلب فایل‌هایی که با آن کار می‌کنید و به دنبال انتقال اطلاعات با حجم‌های بزرگ‌تر از 4 گیگابایت هستید، بهتر است از فلش مموری‌هایی با سیستم فایلی exFAT و یا NTFS استفاده کنید تا با این محدودیت انتقال مواجه نشوید.

 

 

 

 

 

 

شماره 11- آیا امکان اتصال دائم فلش مموری وجود دارد؟

 

پاسخ این سؤال بله است. با این حال، اگر مایل به اتصال دائم فلش خود به دستگاه هستید لازم است بدانید که بدین ترتیب فلش خود را در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار می‌دهید و یا ممکن است اطلاعات خود را در معرض حملات هکری و بدافزاری قرار دهید. حتی قطع و وصل مکرر برق می‌تواند باعث خرابی فلش مموری شما گردد.

 

 

 

 

 

 

شماره 12- تفاوت فلش USB 2.0 با  USB3.0چیست؟

 

مهم‌ترین تفاوت بین این دو نوع فلش، سرعت انتقال داده‌ها از طریق آن‌هاست. در فلش مموری‌های نوع 2، سرعت انتقال داده‌ها برابر با 480 مگابیت بر ثانیه است؛ در حالی که در نوع 3 سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتر بوده و با سرعت 4 هزار و 800 مگابیت بر ثانیه انتقال صورت می‌گیرد. همچنین، پهنای باند در نوع 3 بیشتر از نوع 2 است. تفاوت دیگر این دو ازنظر ظاهری است. در فلش مموری‌های نوع 2 در قسمت پورت، یک اتصالگر سیاه و یا سفید قرار دارد؛ در حالی که در فلش‌های نوع 3 این قسمت به رنگ آبی است.

 

 

 

 

 

 

شماره 13- آیا می‌توان فلش مموری نوع 2 را به دستگاه‌های سازگار به USB3.0 متصل کرد؟

 

بله. فلش مموری USB3.0 با درگاه‌های فلش مموری USB 2.0 سازگار هستند. اما اصلی‌ترین نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که بسته به پورت دستگاه، سرعت و توانایی فلش مموری USB3.0 عمل خواهد کرد. یعنی با اتصال USB3.0 به پورت USB 2.0، سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند به اندازه فلش مموری نوع دو کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

شماره 14- تفاوت میان فلش مموری با فلش مموری تایپ سی چیست؟

 

فلش مموری و فلش مموری‌های تایپ سی ازنظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. فلش مموری‌های معمولی دارای پورت مستطیلی شکل هستند؛ در حالی که فلش مموری‌های تایپ سی دارای پورت بیضی شکل به صورت نازک و تخت هستند. فلش مموری‌های معمولی دارای اتصال برگشت‌پذیر نیستند. اما USB-C اطلاعات را با سرعت بیشتری انتقال می‌دهد. نسل جدیدتر فلش مموری‌های USB 3.1 نسل دوم، دارای سرعت انتقال بالغ بر 10 گیگابایت بر ثانیه است. بدین ترتیب سرعت آن را می‌توان حدود 20 برابر فلش مموری‌های معمولی تخمین زد. علاوه بر این، فلش مموری‌های USB-C را می‌توان بدون نیاز به کابل تبدیل، به تلفن و یا هر دستگاه دیگری که از پورت USB-C پشتیبانی می‌کند، متصل کرد.

 

 

 

 

 

 

شماره 15- آیا می‌توان از فلش مموری بر روی تلفن همراه استفاده کرد؟

 

بله. به کمک یک کابل مبدل می‌توانید فلش مموری را به گوشی‌های همراه خود متصل کنید. در خصوص گوشی‌های اندرویدی که درگاه میکرو یو اس بی دارند، به یک مبدل " USB OTG" نیاز خواهد بود که یک سر آن دارای سر متناسب با فلش مموری است و سر دیگر آن با درگاه گوشی همراه سازگاری دارد. در خصوص گوشی‌های اندرویدی که درگاه USB-C دارند، به رابطی نیاز است که یک سر آن به درگاه فلش مموری معمولی متصل شود و سر دیگر آن سازگار با پورت تایپ سی باشد. اگر از فلش مموری تایپ سی استفاده کنید، نیازی به هیچ گونه رابط نخواهید داشت و به صورت مستقیم می‌توانید فلش را به گوشی خود وصل کنید. در خصوص گوشی‌های آیفون به یک مبدل لایتینگ به USB 3 نیاز پیدا خواهید کرد.

 یو اس بی

برخی از فلش مموری‌ها قابلیت اتصال به گوشی موبایل را دارند

 

 

 

 

 

 

 

شماره 16- چگونه می‌توان اطلاعات درون فلش مموری را ایمن‌سازی کرد؟

 

با قرار دادن رمز بر روی فلش مموری خود می‌توانید از اطلاعات درون فلش خود محافظت نمایید. روش‌های گوناگونی برای قرار دادن رمز بر روی فلش وجود دارد. بسته به نوع فلش این روش‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال برخی از فلش‌ها دارای ویژگی رمزگذاری داخلی هستند. سیستم‌های عامل مانند ویندوز و مک، نیز دارای ابزاری برای رمزگذاری بر روی فلش مموری هستند. بدین ترتیب می‌توانید فلش مموری خود را با استفاده از نرم‌افزارهای خاص رمزگذاری نمایید.

 

 

 

 

 

 

 شماره 17- ویژگی‌های مثبت فلش مموری چیست؟

 

فلش مموری نسبت به سایر وسیله‌هایی که برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند، ویژگی‌های برتری دارد. از بارزترین ویژگی‌های فلش مموری می‌توان به قابلیت حمل آسان، صرفه اقتصادی، اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون، دوام بالا و سازگاری خوب با تمام دستگاه‌های دارای پورت USB اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

شماره 18- آیا فلش مموری نکته منفی‌ای دارد؟

 

قابلیت حمل‌ونقل آسان فلش مموری همان‌طور که می‌تواند یک مزیت مثبت باشد، می‌تواند به یک نکته منفی نیز تبدیل شود. کوچک بودن فلش مموری باعث می‌شود تا احتمال گم‌شدن یا جا ماندن آن‌ها در یک مکان افزایش یابد. علاوه بر این، فلش مموری را می‌توان به هر دستگاهی متصل کرد، از این رو احتمال مورد هدف قرار گرفتن آن از سوی بدافزارها، ویروس‌ها و سایر تهدیدهای امنیتی بالا می‌رود.

 

 

 

 

 

 

شماره 19- چه نوع فرمت‌هایی توسط فلش مموری پشتیبانی می‌شوند؟

 

بر اساس سیستم‌عامل، نوع فرمت‌های قابل پشتیبانی توسط فلش مموری متغیر است. سیستم‌عامل ویندوز از فرمت‌های Fat32، exFat و NTFS پشتیبانی می‌کند. در حالی که در سیستم‌عامل مک، فرمت‌های +HFS، APFS و exFAT قابلیت پشتیبانی از سوی فلش مموری را دارند. در سیستم‌عامل لینوکس نیز تنها فرمت EXT پشتیبانی می‌شود.

 انواع فلش مموری

انواع یو اس بی

 

 

 

 

 

 

سخن آخر

 

استفاده از فلش تبلیغاتی در دنیای دیجیتالی امروزی به امری رایج بدل شده است که حتی نمی‌توان زندگی را بدون آن تصور کرد. انتقال اطلاعات از طریق فلش مموری موضوعی مهم است که فلش مموری را به ابزاری قدرتمند و کارآمد تبدیل کرده است. بسیاری از شرکت‌ها و برندهای شناخته شده دنیا اقدام به تولید فلش مموری‌های شکیل با ابعاد و شکل‌های گوناگون کرده‌اند تا پاسخگوی نیاز افراد مختلف باشند.

استفاده از فلش مموری به‌عنوان یک هدیه تبلیغاتی به صورت مجزا و یا درون یک ست مدیریتی تبلیغاتی به همراه سایر وسایل کاربردی از رایج‌ترین کاربردهای فلش در دنیای بازاریابی و تبلیغات است. دریافت‌کنندگان و استفاده‌کنندگان از فلش مموری معمولاً سؤالاتی درباره این وسیله مفید دارند. از این رو در این مطلب تلاش کردیم تا به مهم‌ترین پرسش‌ها در خصوص فلش مموری پاسخ دهیم تا با یک جمع‌بندی ساده به تمامی پاسخ‌های خود برسید.


21/ فروردین/1400



بحث و تبادل نظر
مهدی
1402/12/18 22:11
سلام آقا فلش امواج دارد
پاسخ دهید...
مشاور پیشکش
1403/01/20 22:09
سلام خیر فلش هیچ امواجی ندارد.
شقایق
1402/12/08 00:23
سلام ببخشین من فلشم قطع و وصل نمیشه ولی وقتی یه فایل را میخوام بریزم رو فلش وسط کپی کردن یک دفعه ارور پیدا نشدن فلش میاد. رو سیستم دیگه هم امتحان کردم مشکل از فلشه چیکار کنم تقریبا ۳ تا از فلشام به این مشکل دچار شدن چند بار هم فرمت کردم ولی درست نشد
پاسخ دهید...
مشاور پیشکش
1402/12/08 23:03
سلام. احتمالا سیستم شما ویروس داره. اول این مورد رو چک کنید احتمالا مشکلتون حل میشه.
نعیما
1402/09/26 11:11
استاد میشه درمورد نوشته L806 یا L810 روی فلش ی توضیحی بدین اینها چی هستن کیفیتن یا سرعت
پاسخ دهید...
مشاور پیشکش
1402/09/26 13:54
سلام. این نوشته، مورد رایجی نیست شاید مدل فلش باشه و یا منظور سرعت read و write باشه. هر چه این اعداد بالاتر باشه سرعت فلش مموری بالاتر میره.
کاربر
1402/07/07 14:53
سلام من فلشم به سختی فرمت شد و الان هی خطا عدم دسترسی ویندوز به اطلاعات رو میده ، یا خطا تشخیص میده ، فایل انتقال نمیشه بهش ، و دوباره خطای فرمت میده ، میشه درستش کرد یا مرحوم شده؟
پاسخ دهید...
مشاور پیشکش
1402/07/07 21:59
سلام. با توضیحاتی که دادید فلش شما احتمالا دیگه قابل استفاده نیست.
ناشناس
1400/10/19 23:26
بسیار مفید و کاربردی بود، مخصوصا مورد ۱۳ و ۱۴ که برخلاف بعضی سایت ها بسیار ساده و قابل فهم پاسخ داده شده،بسیار سپاسگزارم
پاسخ دهید...
مشاور پیشکش
1400/10/20 18:09
سلام. خوشحالیم که براتون مفید بوده.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف