WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
تاریخچه اسباب‌بازی‌های برند مک‌دونالد

تاریخچه اسباب‌بازی‌های برند مک‌دونالد

9/ اردیبهشت/1400

احتمالاً شما هم به رستوران‌هایی رفته‌اید که به همراه غذای کودک، یک اسباب‌بازی به آن‌ها اهدا کرده است. در حقیقت، در این ایده غذای کودک را که غذایی مشابه بزرگ‌سالان و در اندازه کوچک‌تر است به همراه یک وسیله سرگرمی به آن‌ها ارائه می‌شود تا لبخند رضایت و خاطراتی خوش را از آن رستوران به یاد داشته باشند و با خود بگویند "من این رستوران دوست دارم".


شاید بتوان بنیان گزار این شیوه بازاریابی را برند مک‌دونالد دانست که از سال‌های دور با وعده‌های غذایی خود به نام "هپی میل" این قبیل خاطرات خوش را برای کودکان فراهم می‌کرد. در این مطلب نگاهی به برخی از اسباب‌بازی‌های نمادین و دوست‌داشتنی این برند می‌کنیم تا رمز موفقیت مک‌دونالد را مرور کرده و با اهمیت هدایای تبلیغاتی آشنا شویم.

 

 

 

نگاهی به جدول زمانی فعالیت‌های بازاریابی برند مک‌دونالد در طول سال‌ها با "هپی میل"

 

در سال 1960 مک‌دونالد یکی از بزرگ‌ترین برندهای جهان به شمار می‌رفت؛ اما برای رسیدن به این نقطه آن‌ها تلاش بسیاری انجام داده‌اند. آن‌ها برای بازاریابی و بهتر دیده شدن خود از اسباب‌بازی و کالاهای مارک‌دار استفاده می‌کردند. در ادامه، داستان کامل شروع به کار مک‌دونالد و اسباب‌بازی‌های مورد استفاده آن‌ها را به مرور زمان با هم بررسی می‌کنیم.

 

سال 1940: در اوایل این سال برند مک‌دونالد با نام "مشهورترین باربیکیو مک‌دونالد" در کالیفرنیا افتتاح شد. در آن زمان قیمت یک همبرگر تنها 15 سنت بود.

سال 1954: یک فروشنده بلندپرواز به نام "ری کروک" برادران مک‌دونالد را به افتتاح شعبه‌های بیشتر ترغیب کرد و بدین ترتیب زمینه همکاری‌های آتی را که منجر به اسباب‌بازی‌های هپی میل می‌شود، فراهم آورد.

سال 1963: در این سال، چهره دلقک مشهور مک‌دونالد پدید آمد. البته در ابتدا چهره‌این دلقک بسیار ترسناک طراحی شده بود ولی بعد مدت‌ها چهره‌ای خندان و ظریف‌تر برای آن طراحی کردند.

 

مک دونالد

دلقک معروف مک دونالد

 

 

 

 

سال 1969: یکی از خلاقیت‌های جالب مک‌دونالد در این سال، استفاده از نی‌های قابل استفاده مجدد بود که به صورت حرف M در آمده بود. در همان اولین سال ارائه این نی‌ها، 33 میلیون عدد از این نی‌ها به همراه نوشیدنی به فروش رفته بودند که این خود نشان‌دهنده آشنایی طیف وسیعی از افراد با برند مک‌دونالد است.

سال 1970: پیش از اینکه مک‌دونالد اقدام به فروش وعده‌های هپی میل خود کند، در برخی از رستوران‌های خود عروسک‌های کوچکی با طرح دلقک مشهور و محبوب خود را به فروش می‌رساند.

سال 1977: محبوبیت مک‌دونالد باعث شده بود تا هر کالایی که ارائه می‌کرد، مورد توجه و استقبال طرفداران برگرهای او قرار گیرد. از همین رو، این برند اقدام به فروش مجموعه‌ای از وسایل آشپزخانه همچون لیوان سوغاتی، بشقاب‌های سرگرم‌کننده با تصویر شخصیت‌های محبوب با قیمت کم کند. این وسایل آشپزخانه تا دهه 90 میلادی نیز در برخی از شعبات این برند به فروش می‌رسید.

سال 1979: در این سال وعده غذایی "هپی میل" متولد شد! تصویر روی جعبه آن، چشمگیر بود و داخل آن سیب‌زمینی سرخ شده، بیسکوئیت، نوشیدنی و یک اسباب‌بازی قرار داشت. اسباب‌بازی‌ها اعم از ساعت مچی، دستبند کوچک، پازل، پاک کن، فرفره و شابلون با لوگو مک‌دونالد بود. در اواخر این سال با توجه به محبوبیت پیشتازان فضا، این برند اقدام به عرضه وعده‌های هپی میل خود با طرح و اسباب‌بازی‌های این فیلم نمودند.

سال 1989: در این سال به دلیل مشکلات حقوقی ناشی از خطر بلعیده شدن اسباب‌بازی‌های کوچک توسط کودکان زیر 3 سال، مک‌دونالد اقدام به تغییر بسته‌های هپی میل خود کرد. در این بسته‌ها، بیسکوئیت و بستنی قیفی قرار داده شده بود.

سال 1983: برند مک‌دونالد و متل در این سال با یکدیگر همکاری نمادین کردند و به همراه بسته‌های هپی میل، عروسک باربی و ماشین‌های اسباب‌بازی ارائه نمودند. ایده تفکیک هدایا "دخترانه" یا "پسرانه" در این زمان برای اولین بار مطرح شد.

سال 1984: در این سال برند مک‌دونالد اقدام به عرضه اسباب‌بازی‌هایی با طرح شخصیت‌های کارتونی محبوب آن زمان همچون شکارچیان روح و گربه‌های کاتیلاک کردند.

سال‌های 1985 و 1986: در این سال‌ها عروسک‌های اسب تک شاخ پونی با رنگ‌های مختلف و دوست‌داشتنی بسیار محبوب بودند و ارائه آن‌ها  همراه بسته‌های هپی میل حتی تا سال 2000 نیز فروش بالایی را به خود اختصاص داده بودند. همچنین، در این سال‌ها مک‌دونالد به خریداران بسته‌های هپی میل، خرید کتاب‌هایی همچون مجموعه "داستان آمریکا" و ماجراجویی‌های موش کوچولو پیشنهاد می‌کرد. در سال 1986 مک‌دونالد بسته‌های هپی میل خود را در بسته‌های با طرح هالووین با نام‌های مک بو، مک پانک و مک گابلین ارائه می‌کرد.

تبلیغات تجاری

عروسک‌های سال‌های 1985 و 1986

 

 

 

سال 1987: در این سال برند مک‌دونالد نیز وارد دنیای همه‌گیر تبدیل شوندگان قرار گرفت و اقدام به عرضه مک روبات‌های خود نمود. این اسباب‌بازی‌ها به شکل ساندویچ‌های کوچک، سیب‌زمینی سرخ شده، ناگت، میلک شیک، مافین تخم‌مرغی و همبرگرهای مک‌دونالد بود که به ربات‌های کوچکی تبدیل می‌شدند. در همین سال مک‌دونالد، اقدام به عرضه اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های کارتون دوست‌داشتنی آمریکایی به نام موپت‌ها کرد که حتی از تبدیل شوندگان نیز محبوبیت بیشتری به دست آوردند.

بین سال‌های 1987 تا 1991: در این سال‌ها برند مک‌دونالد با شرکت دیزنی یک همکاری بسیاری موفق داشتند و اقدام به عرضه اسباب‌بازی‌های مرتبط با فیلم‌های دیزنی کردند. این اسباب‌بازی‌ها از فیلم‌هایی همچون پری دریایی کوچولو، سیندرلا، 101 سگ خالدار، توستر کوچولو شجاع، امدادگران: ماموریت زیرزمینی و بسیاری از انیمیشن‌های دیگر اقتباس شده بودند.

سال 1990: در این سال، 18 فرد بزرگ‌سال در اوهایو آمریکا یک کلوپ جمع کنندگان اسباب‌بازی‌های مک‌دونالد را راه‌اندازی کردند و بدین ترتیب شهرت این برند را افزایش دادند. همچنین، در این سال، این برند اقدام به راه‌اندازی طرحی کرد که در آن به کودکان اجازه می‌داد یکی از 4 نوع لیوان لاک‌پشت‌های نینجا را انتخاب کرده و با خود به خانه ببرند. این لیوان‌ها به صورت رایگان به همراه هپی میل ارائه می‌شد اما امروزه این لیوان‌ها در برخی از سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسند.

 

بازاریابی مک دونالد

مجموعه عروسک‌های دهه 90

 

 

 

 

سال 1991: شرکت هواپیمایی United Airlines در پروازهای خود تا سال 2001 اقدام به پیشنهاد بسته‌های هپی میل به مسافران خود می‌کرد. البته در ابتدا این طرح تنها برای پروازهای به سوی دنیای دیزنی بود اما بعد در همه پروازها ارائه شد. در این سال، مک‌دونالد اقدام به طراحی و فروش دایناسورهای تغییردهنده کرد که به شکل اسباب‌بازی‌های دایناسوری کوچک بود که می‌توانست به جعبه هپی میل تبدیل شود. این کالا طرفداران بی‌شماری برای خود پیدا کرده بود.

سال 1992: در این سال برند مک‌دونالد اسباب‌بازی‌هایی با طرح بتمن و بت وومن و ماشین‌هایی که بتمن، رابین، زن گربه‌ای و پنگوئن آن را می‌راندند، عرضه کرد.

سال 1993: در این سال مک‌دونالد از اسباب‌بازی‌های مرتبط با فیلم‌ها فاصله گرفت و خود را برای تعطیلات مهیج تابستانه آماده کرد. اقلامی همچون بیلچه اسباب‌بازی، تراریوم و دوربین را در بسته‌های هپی میل خود ارائه کرد.

سال 1994: مک‌دونالد در یک اقدام خلاقانه در این سال، قطاری از هدایا تحت عنوان قطار تولد به راه انداخت. بسته‌های هپی میل در این سال به شکل واگن‌های قطار بودند که می‌توانستند به یکدیگر متصل شوند. این واگن‌ها به شکل‌های مختلفی مانند عروسک‌های موپت، خرسی و حتی E.T. طراحی شده بودند.

سال 1995: این سال برای مک‌دونالد، سال ابرقهرمانان بود. در این سال، این برند اقدام به عرضه لیوان‌هایی به شکل مرد عنکبوتی و بتمن و سایر شخصیت‌های مارول کرد.

سال 1996: در این سال مک‌دونالد دوباره به سوی شخصیت‌های کارتونی و فیلم‌هایی همچون باگزبانی، هرج‌ومرج فضایی با بازی مایکل جردن برگشت. به این ترتیب، عروسک‌های درون بسته‌های هپی میل با شکل‌های مختلف می‌توانستند به یکدیگر وصل شده و مانند یک پازل شوند.

سال 1997: پیش به سوی دیزنی! در این سال مک‌دونالد دوباره به همکاری با دیزنی روی آورد. عروسک‌های مرتبط با کارتون‌های کتاب جنگل، گوژپشت نوتردام، هرکول و زیبای خفته از جدیدترین محصولات مک‌دونالد بودند. همچنین یکی از گزینه‌های پرطرفدار مک‌دونالد در این سال، بشقاب‌های با طرح شخصیت‌های دیزنی بود که با قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رسید.

سال 1999: یکی از اسباب‌بازی‌های محبوب آن سال‌ها در آمریکا، عروسک‌های رباتی Furby بود. مک‌دونالد نیز از همین محبوبیت استفاده کرد و عروسک‌ها و جاسوئیچی‌هایی با طرح آن در بسته‌های هپی میل خود ارائه نمود.

سال 2000: عروسک‌های باربی، ماشین‌های اسباب‌بازی و عروسک‌های باگزبانی همچنان در بسته‌های هپی میل حضور داشتند اما یک هدیه جدید نیز به آن‌ها اضافه شده بود؛ آن هم چیزی جز مینی اسکیت بورد انگشتی نبود.

 

هدایای تبلیغاتی

عروسک‌های مک دونالد در سال 2000

 

 

 

سال 2003: در این سال‌ها بچه‌ها علاقه کمتری به اسباب‌بازی از خود نشان می‌دهند و بیشتر روی به سمت بازی‌های ویدئویی آورده‌اند. مک‌دونالد نیز از همین رویه پیروی می‌کند و برای هر خرید هپی میل یک دسته سگا ارائه می‌کرد.

سال 2004: مک‌دونالد دیگر تنها به ارائه بسته هپی میل به کودکان اکتفا نکرد و به سوی بزرگ‌سالان رفت، بسته‌های هپی میل بزرگ‌سالان! این بسته‌ها شامل سالاد، بطری آب‌معدنی، پدومتر کوچک و فیلم بدن‌سازی 15 دقیقه‌ای مرتبط با تمرین‌های یوگا، قدرتی، اصلی و افزایش‌دهنده ضربان قلب بود.

سال 2006: برای مدت محدودی مک‌دونالد در بسته‌های هپی میل خود اقدام به عرضه عروسک‌های دست‌ساز مانند عروسک خرس تدی کرد.

سال 2010: پاسپورت خود را آماده کنید و در زمان مقرر به شعبه‌های مک‌دونالد در نیوزیلند بروید! در این سال مک‌دونالد به جای اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، شعباتی را که توسط یکی از مشهورترین نویسندگان کودک معرفی شده بود، پیشنهاد می‌کردند. در این زمان شما می‌توانستید در حالی که از مک ناگت و سیب‌زمینی سرخ شده‌های مک‌دونالد لذت می‌برید، کتاب ویلی ونکا و کارخانه شکلات‌سازی را بخوانید.

سال 2011: در این سال مک‌دونالد یکی از همراهان طرح مبارزه با چاقی کودکان شد. از همین رو، بسته‌های هپی میل خود را به بسته‌هایی با سیب‌های خردشده، بسته‌های کوچک‌تر سیب‌زمینی سرخ شده و یک پاکت شیر تغییر داد.

سال 2012: همه عاشق باب اسفنجی در بسته‌های هپی میل هستند. این مجموعه از اسباب‌بازی‌ها برای المپیک تابستانه لندن طراحی شده بودند که در آن باب اسفنجی و دوستانش در حال ورزش‌های مختلف مانند بسکتبال، اسکیت سواری و قایق‌سواری بودند.

سال 2013: در این سال مک‌دونالد بر روی بسته‌های هپی میل خود یک بارکد QR قرار داده بود که والدین با اسکن کردن آن می‌توانستند وارد سایت HappyMeal.com شوند و از محتواهای آن مانند بازی و دانلود کتاب استفاده کنند.

سال 2016: یکی از محبوب‌ترین طرح‌های اخیر، ایموجی‌ها هستند. مک‌دونالد نیز از همین محبوبیت استفاده کرد و در بسته‌های هپی میل خود، از این ایموجی‌های بانمک استفاده کرده است. علاوه بر این، کودکان می‌توانند نرم‌افزار McPlay را دانلود کرده و با اسکن این ایموجی‌ها با گوشی‌های هوشمند خود، سرگرمی‌های بیشتری را تجربه کنند. این اسباب‌بازی‌ها به خوبی نشان می‌دهند که بسته‌های هپی میل تا دنیای دیجیتالی امروزی نیز تغییر کرده و خود را همگام تکنولوژی کرده است.

سال 2019: مک‌دونالد به مناسب چهلمین سالگرد هپی میل، برخی از اسباب‌بازی‌های محبوب خود مانند Furby، پاوررنجرز، عروسک‌های اسب تک شاخ، اسباب‌بازی‌های دیزنی و بسیاری دیگر را دوباره عرضه کرد. در این سال همچنین مک‌دونالد اقدام به راه‌اندازی سایتی کرد تا اقلامی مانند چترهای برگر شکل فوق‌العاده، کلاه، سنجاق و تی‌شرت را به طرفداران خود بفروشد.

سال 2020: در این سال مک‌دونالد نیز به سایر رقبای خود مانند تاکوبل و KFC پیوست تا هدایای تبلیغاتی بسیار خاصی را عرضه کنند. در این طرح مک‌دونالد اقدام به ارائه طرح محدودی از شمع‌های خود با رایحه سس کچاپ، خیار شور، پنیر و سایر مخلفات یک همبرگر کرد که به شکل باورنکردنی در مدت کوتاهی همگی به فروش رفتند.

 

عروسک تبلیغاتی

عروسک‌های تبلیعاتی سال 2020

 

 

همچنین، با همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020، مک‌دونالد اقدام به ارائه "وعده غذایی متشکرم" به صورت رایگان به اولین پاسخ‌دهنده کرد. آن‌ها در بسته‌های معمول هپی میل، به جای اسباب‌بازی، پیام تشکر و قدردانی قرار دادند. در این بازاریابی، آن‌ها با تصاویری از اولین پاسخ‌دهندگان که در شعبات مک‌دونالد غذا می‌خورند، منتشر کردند و قلب‌های بسیاری را با خود همراه ساختند.

 

سخن آخر

 

برند مک‌دونالد همچنان یکی از قدرتمندترین برندهای فست فود در جهان به شمار می‌آید که هر بار با شیوه‌های متفاوت و خلاقانه بازاریابی خود همه را شگفت‌زده می‌کند. استفاده از هدایای تبلیغاتی در شکل‌های گوناگون به هر نحوی می‌تواند تأثیرگذار باشد و نه‌تنها بزرگ‌سالان، بلکه کودکان را با نام شما آشنا سازد. به همین دلیل، هیچ‌گاه نباید از ارزش هدایای تبلیغاتی در امر بازاریابی خود غافل شوید.


9/ اردیبهشت/1400



بحث و تبادل نظر
والا
1402/05/25 23:15
عالی ام 678
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف