WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
چه کسی موس پد را اختراع کرد؟ تاریخچه این ابزار جانبی کامپیوتر

چه کسی موس پد را اختراع کرد؟

16/ فروردین/1399

شاید در عصر گوشی­‌های هوشمند و لپ‌تاپ­‌ها، به نظر قدیمی بیاید اما موس پد هنوز هم این شایستگی را دارد که توجه عمومِ مردم را به خود جلب کند. به­‌هرحال، ما بدونِ آن، نمی­‌توانستیم به جایی که الان از نظر تکنولوژی قرار گرفته‌ایم، برسیم.

چه کسی موس پد را اختراع کرد؟ و چرا؟ خواندن این مطلب را ادامه دهید تا متوجه شوید که این عنصر اصلیِ دفاتر کار از کجا به وجود آمده است.


 

 

به لطفِ افزایش استفاده از لپ‌تاپ‌­ها و تبلت‌­ها، نیاز بیش­تری برای موس‌پدهای تزئینی و سرگرم­‌کننده ایجاد شده است.

برگرفته از مجله ماهانه  Gifts & Decorative Accessories  -تأسیس سال 1917 میلادی.

چه زمانی موس کامپیوتر اختراع شد؟

بدونِ افزایشِ موس کامپیوتر، نیازی برای موس پد ایجاد نمی‌­شد. موس اولین بار در دهه 1960 توسط جانباز جنگ جهانی دوم به نام داگلاس سی. انگلبرت [Douglas C. Engelbart] اختراع شد اما شهرت جهانی بدست نیاورد تا اینکه بیست سال بعد با مکینتاش اپل [Apple's Macintosh] جفت شد.

موس کامپیوتر انگلبرت از جنس چوب بوده و به دو چرخ فلزی مجهز می‌­شد. انگلبرت آن را "موس یا موش" نامید چون از انتهای آن دم بیرون می­زد. از طرف دیگر، موس اپل هم در انتهای خود غلتک پلاستیکی داشت. این مدل­‌های اولیه، راه را برای موش­‌های رایانه‌­ای و در نهایت ضرورت موس پدها- هموار ساخت.

 

چه زمانی موس پد کامپیوتر اختراع شد؟

اولین موس داگلاس انگلبرت

چه کسی موس پد را اختراع کرد؟

یک موس پد ساخته­ جک کِلی [Jack Kelley]  اولین بار در 1968 در کنفرانسی به نام "اصلِ همه­ دموها [The Mother of All Demos]" در سن فرانسیسکو دیده شد. فقط یک ارائه­ ساده بود که صرفاً به منظور حمایت از اولین موس کامپیوتر جهان ایجاد شده بود.

جک کلی مخترع موس پد

جک کلی اولین بار در 1968 یک موس پد را معرفی کرد.

کِلی و داگلاس انگلبرت، خالق اولین موس کامپیوتر، در یک شرکت لوازم خانگی به نام هرمان میلر [Herman Miller] با هم همکار بودند. کِلی صرفاً برای اینکه از اختراع انگلبرت حمایت کند با یک موس خیلی ساده وارد کار شده بود.

این موس پد، پس از گذشت 20 سال (وقتی که اپل با موس کامپیوتر خودش، روی کار آمد)، ارزش بیش­تری هم بدست آورد.

موس ترک اولین آگهی

موس ترک، اولین آگهی موس پد مربوط به شرکت اپل

 

 چه زمانی موس پدها محبوب شدند؟

در دهه­ 80، برای پاسخ به تقاضای موس پدها، باب مکدرماند [Bob McDermand] و شرکتش، موسترَک [Mousetrak]، شروع به تولید انبوه موس پدهایی کردند که لوگوی اپل را نشان می­‌داد. آن‌ها خیلی موفق عمل کردند و شرکت توانست با دیزنی [Disney]، لوکاس فیلمز [LucasFilms] و پارامونت [Paramount] برای همکاری توافق کند.

از آن به بعد، شما می‌­توانستید موس پدهایی را تهیه کنید که کاراکترهای مختلفی روی آن چاپ شده بودند. چه کسی دوست ندارد موس کامپیوترش با معروف­ترین موش دنیا هم­خوانی داشته باشد؟

حتی امروز هم همچنان در موس پدهای تمام رنگی چاپی و طرح­‌های جذاب تنوع وسیعی وجود دارد. مردم سراسر جهان در دفترکارشان از این موس پدهای شخصی­‌سازی شده برای ارسال ایمیل­‌ها، تایپ گزارش‌­ها، ویرایش اسناد و خیلی فراتر از آن، استفاده می­‌کنند.

 

موس پد دیزنی لند

 

 

آرماندو فرناندز [Armando Fernandez] چه کسی بود؟

 

برخی منابع آرماندو فرناندز را به عنوان مخترع موس پد به رسمیت می­‌شناسند. او برای شرکت زیراکس [Xerox] کار می­‌کرد و در سال 1979 یک پد پلاستیکی ساخت که البته روی میز سر نمی‌خورد و حرکت نمیکرد.

بیش­تر موس­‌های کامپیوتری که توسط زیراکس ساخته شد یک سری "پدهای مخصوص [Special Pads]" هم به همراه داشت که توسط فرناندز ساخته شده بودند. تنها مشکل این بود که زیراکس برای تولیدِ تکنولوژیِ بسیار گران­‌قیمت بدنام شده بود. در واقع، موس آن‌ها حدود 300 دلار آن زمان بود یعنی چیزی حدود بیش از 1000 دلار امروز!

همین عدم دسترسی و نبود توان مالی بود که باعث شد فرناندز در مورد اختراع موس پد به عقب­‌نشینی محکوم شود. بنابراین باید او را در تاریخ موس پد مؤثر بدانیم.

آیا می‌دانستید؟

اصطلاح "موس پد"، اولین بار در سال 1983 استفاده شده است. بخشی از یک مقاله منتشر شده برای یک منبع تکنولوژی به نام اینفوورلد [InfoWorld] بود.

 در طول تاریخ، از موس پد چه استفاده‌هایی شده است؟

شاید بی‌­اهمیت به نظر برسد اما موس پدها واقعاً نقش کلیدی را در رویدادها و لحظات تاریخی متعدد ایفا کرده‌­اند.

برای نمونه، حضور سناتور جان مک­کین [Senator John McCain] در انتخابات 2008 را در نظر بگیرید. او موس پدهایی را به عنوان یادگاری به کسانی که حداقل با 75 دلار در کمپین او مشارکت کرده بودند هدیه داد. برای اهداکنندگان سه گزینه وجود داشت که یکی از آن‌ها موس پد بود و نمای درخشان صورت سناتور را نشان می­‌داد. انگار هر بار که در اینترنت می­‌چرخید مک­کین می‌­توانست شما را ببیند.

با اینکه مک­کین در آن رقابت شکست خورد اما جمعیت هنوز هم از آن هدیه رایگان سیر نشده‌­اند. در واقع، او در طول انتخابات ریاست جمهوری بیش از 164 میلیون دلار از کمک‌­های مالی دریافت کرد.

 

موس پد مک کین

 

 انواع مختلف موس پدها

 

تنوع مختلف در سبک و طرح­‌های موس پدها در طول سال­‌ها ظهور کرده‌­اند. در ادامه مواردی را می­‌بینید که می­‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید:

 

  • گرد (دایره): موس کامپیوترتان کوچک­تر است؟ پس احتمالاً موس پد دایره­‌ای برای شما بهتر است. ظاهر غیرمنتظره‌­ای دارد، اما دقیقاً به اندازه­ دیگر موس پدها کارآمد است.

موس پد گرد

  • چهارگوش (مربع): رایج­ترین شکل موس پدها، مربع است. یک ظاهر کلاسیک که می­‌توانید آن را در تمامی دفاتر کار و آزمایشگاه­‌های کامپیوتر دانشگاه­‌ها ببینید.

موس پد مربع

  • نرم: اگر به دنبال نوعی کوسن می­­‌گردید، موس پد نرم بهترین گزینه برای شماست. از فوم یا کائوچو ساخته شده که یک پوشش با بافت پارچه‌­ای دارد.

موس پد نرم

  • سفت: موس پدهای سفت از جنس کائوچو هستند که یک سطح پلاستیکی صاف دارند که به راحتی می­‌توان آن را تمیز کرد. این سبک موس پدها نسبت به موس پدهای نرم، ارزان­تر هستند.

موس پد سفت

  • بازی: با کامپیوتر می­‌توانید بازی­‌های مختلفی انجام دهید. موس پدهای بازی یک استایل ارجح هستند چون به طور مخصوص شما را به "دقت کردن" و کمی هم "اصطکاک" وامی­‌دارند.

موس پد بازی

  • نور (روشن): شرکت­‌هایی مثل رِیزر [Razer] طیف گسترده‌­ای از موس پدهای ال ای دی [LED] دارند. این نوع موس پدها به میزهای معمولی رنگ خاصی می­‌بخشند.

موس پد نوردار

  • شارژی: یک گوشی با شارژ کم، اصلاً چیزی نیست که دل­تان بخواهد ببینید. خوشبختانه، با موس پدی که به عنوان شارژر قابل حمل، باتری را دو برابر می‌­کند می­‌توانید همیشه باتری گوشی­تان را در 100 درصد نگه دارید.

موس پد شارژی

  • شکل دار: برش مخصوص که در اواسط دهه­ 1800 اختراع شد، باعث شد که اقلام را در حالت‌­های موردنظرشان برش دهند. یعنی می­توانید موس پدهایی را بسازید که شبیه اسب، گل، چاپ­‌های پنجه­‌ای و هر چیز قابل تصور دیگر باشد.

موس پد شکل دار

  • استراحتگاه مچ دست: کلیک کردن روی موس در کل روز، ممکن است برای تاندون­تان مشکل ایجاد کند. یک موس پد که محل استراحت برای مچ دست­تان داشته باشد می­‌تواند تکیه‌­گاه موردنیاز را برای­تان به وجود بیاورد. مخصوصاً در طول یک شیفت کاری طولانی!

 موس پد استراحتگاه مچ

اندازه یا شکل آن اصلاً مهم نیست، تقریباً همه­ موس پدها نوعی لوگو یا طرح چاپ شده دارند. این یک تبلیغات بسیار عالی برای همه­ شرکت­‌ها -کوچک و بزرگ- است.

  

آینده موس پدها به چه صورت است؟

 

حتی اگر به سمت دستگاه­‌های دستی هم حرکت کنیم باز هم موس پدها در دنیای تکنولوژی همچنان جایگاه والایی دارند. همیشه داشتنِ یک کامپیوتر موس­‌دار احساس راحت­تر و آسودگی به دست می­‌دهد.

بسیاری از شرکت­‌ها، مثل لوجی تک [Logitech]، موس پدهایی خلاقانه و جدید مثل G840 XL  به بازار عرضه می­‌کنند. این موس پد غول‌­پیکر به راحتی با کیبورد، تبلت، موس و هر چیز دیگر هم­خوانی پیدا می­‌کند. برای کسانی که چندین کار را همزمان انجام می‌­دهند بهترین لوازم جانبی دسکتاپ محسوب می‌­شود.

به‌طور کلی، در عصر دیجیتال، موس پدها هنوز هم ارزشمند هستند. خلاق باشید و یک موس پد منحصربفرد با ظاهر جذاب را برای خودتان پیدا کنید.

 

نتیجه نهایی

سوالات و تردیدهای زیادی درباره­ منشأ موس پد مطرح هست اما حالا شما هم برخی از این اسرار را می­‌دانید. از این دانش خود به خوبی استفاده کنید. مثلا برای تحت ­تأثیر قرار دادن همکاران­تان یا در بحث‌های خانوادگی، از آن بهره ببرید.

امروزه موس پد تبلیغاتی جز یکی از پرفروش‌ترین هدایای تبلیغاتی هستند که بسیار ارزان و کاربردی‌اند. برای سفارش انواع موس‌پدهای تبلیغاتی با ما در تماس باشید.

 


16/ فروردین/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف