WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
5 موردی که بازاریابان باید در مورد اجرای مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی بدانند

5 موردی که بازاریابان باید در مورد اجرای مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی بدانند

23/ شهریور/1399

آیا شما هم زمانی را که شرکت‌های تولیدکننده چای، در داخل جعبه چای یک کارت جایزه یا هدیه کوچکی قرار می‌دادند را به خاطر دارید؟ این هدایا اغلب به شکل قاشق، فنجان و یا حتی در بعضی موارد سکه‌های طلا بودند. اما امروزه دیگر، این مدل از هدایا را نمی‌بینیم و یا خیلی کمتر اتفاق می‌افتد!


ایده ارائه هدیه به صورت کامل از بین نرفته است. در عوض، این هدایا از داخل این جعبه‌ها به بسترهای رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام منتقل شده‌اند. برندها و شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا، هر روزه، میزبان مسابقه‌های مختلفی در رسانه‌های اجتماعی هستند اما آیا همه آن‌ها این کار را به درستی انجام می‌دهند؟ به هر حال، این گونه از مسابقات، به سادگی فروش و ارائه بلیط‌های بخت­آزمایی و قرعه‌کشی نیستند! پس بهتر است که در مورد بایدها و نبایدهای دنیای مسابقات رسانه‌های اجتماعی عمیق‌تر بیاندیشیم و همه موارد را در نظر بگیریم.

 

آنچه بازاریابان می‌بایست در مورد برگزاری مسابقه در رسانه‌های اجتماعی بدانند، عبارت‌اند از:

  • چه نوع مسابقه‌ای را باید به راه بیاندازند؟
  • قوانین مخصوص هر پلت فرم رسانه اجتماعی چیست؟
  • چه شرایط و ضوابطی برای برگزاری مسابقه باید در نظر گرفته شود؟
  • چگونه مسابقه خود را تبلیغ نمایند؟
  • چگونه میزان موفقیت مسابقه خود را بسنجند؟

 

1-بهترین نوع مسابقه را بسته به کسب‌وکار خود اجرا کنید

 

انواع مسابقه‌های رسانه‌های اجتماعی

 

گرچه ممکن است که مسابقه و قرعه‌کشی به نظر یکسان باشند اما در واقع، هر یک، مقوله‌ای کاملاً متفاوت می‌باشند. هر تبلیغی، مجموعه قوانین و انتظارت خاص خود را دارد. بنابراین بهتر است که قبل از به راه‌اندازی هرگونه کارزاری، برای خود مشخص کنید که چه هدفی دارید!

سه نوع تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی عبارت هستند از: مسابقه، قرعه‌کشی، بخت­آزمایی

مسابقه: مسابقه نوعی تبلیغ است که برنده آن بر اساس یک سری شایستگی‌ها انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، بهترین نقاشی، جالب‌ترین عکس و غیره.

قرعه‌کشی: قرعه‌کشی‌ها عموماً به عنوان یک نوع اهدا هدیه در نظر گرفته می‌شوند. هر شخص شرکت‌کننده‌ای، شانس برابر با سایر افراد شرکت‌کننده دارد و انتخاب افراد به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد.

بخت­آزمایی: این روش، نوعی روش تبلیغاتی است که خرید کردن، لازمه ورود به قرعه‌کشی می‌باشد.

بر اساس نوع هدایایی که انتخاب می‌کنید، بستر قوانین تعیین می‌شود تا افراد شرکت‌کننده بدانند چگونه می‌توانند در مسابقه یا قرعه‌کشی شرکت نمایند و چگونه می‌توانند برنده شوند. پس از انتخاب نوع شیوه تبلیغاتی خود، می‌توانید برای جزییات آن برنامه‌ریزی نمایید!

اینستاگرام

شما کدام شبکه اجتماعی را برای بازاریابی خود انتخاب می‌کنید؟

 

 

2-در مورد قوانین شبکه‌های اجتماعی تحقیق کنید

 

قوانین مسابقه در رسانه‌های اجتماعی

 

بزرگ‌ترین اشتباهی که در زمان سازمان‌دهی تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوید، عدم آشنایی ابتدایی با قوانین است. نه تنها هر بستر اجتماعی، دستورالعمل‌ها و قوانین خاص خود را دارد، بلکه عموماً بر این پلتفرم‌ها، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) نظارت دارد.

 

دستورالعمل‌های FTC رسانه‌های اجتماعی

 

اگر شما با شرکت دیگری که تأمین کننده هدایای شما است، مشارکت مالی دارید، FTC نیاز دارد که این موضوع را در پست خود بیان نمایید. این موضوع برای دنبال کنندگان (فالوئرها) شما مهم است که ارتباط شما با آن شرکت را بدانند تا بهتر بفهمند که برای چه کاری اقدام می‌کنند. این همان شفافیت است!

پیروی از دستورالعمل‌های FTC برای مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، مهم است. اگر این قوانین را زیر پا بگذارید، ممکن است با جریمه سنگینی روبه‌رو شوید. مادامی که دارید خود را برای یک کمپین وسوسه‌انگیز آماده می‌کنید که تعداد دنبال کنندگان شما را افزایش دهد، زمان کافی را نیز به بررسی و کسب اطمینان از قوانین نمایید، تا مطمئن باشید که تمام قوانین را رعایت می‌کنید. برای کمپین‌های بزرگ، شاید بهتر باشد که حتی از وکیل‌های باتجربه نیز کمک بگیرید تا نگاهی به این مسائل بیندازند!

 

قوانین مسابقه‌های شبکه‌های اجتماعی

 

تمام شبکه‌های اجتماعی مشابه یکدیگر نیستند. به عنوان مثال، اینیستاگرام، دستورالعمل‌های کاملاً متفاوتی نسبت به توییتر دارد! چه میزبان برگزاری بک قرعه‌کشی در فروشگاه خاصی باشید و چه بخواهید آن را در چند فروشگاه مختلف تبلیغ کنید، باید مطمئن باشید که از قوانین پیروی می‌کنید.

عدم رعایت قوانین اعلام شده در هر پلت فرم، می‌تواند منجر به حذف پست شما شود و یا صفحه شما غیرفعال گردد و یا حتی شرکت شما مجبور به پرداخت جریمه شود. از این رو بهتر است که فعالانه عمل کنید و از مطابقت داشتن قوانین، اطمینان حاصل نمایید.

 

3-شرایط و ضوابط خود را مشخص کنید

 

شرایط و ضوابط مسابقه در رسانه‌های اجتماعی

 

آخرین چیزی که دلتان می‌خواهد درباره آن از شما سؤال شود، پرسیدن شرایط و ضوابط مسابقه درست در زمانی است که مسابقه در حال انجام شدن است. پیش از اینکه خبر برگزاری قرعه‌کشی یا مسابقه خود را جهانی نمایید، صلاحیت‌ها را بنویسید. این موضوع، بستر قوانین را مشخص می‌کند و از مشکلات آتی، پیشگیری می‌نماید.

هرچه کالایی که هدیه می‌دهید، ارزشمندتر باشد، شرایط و ضوابط از درجه اهمیت بالاتری برخوردار می‌شوند. این امر به ویژه در مواردی که هدیه‌های ویژه‌ای مانند مسافرت یا سایر جوایز که ریسک بالاتری نیز دارند، در نظر گرفته‌اید، صدق می‌کند. به هر حال جایزه مهم نیست، اینکه نباید جزییات فراموش شوند، اهمیت دارد.

 

برخی از مواردی که به عنوان شرایط شرکت در مسابقه باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • سن لازم جهت ورود به مسابقه یا قرعه‌کشی
  • محدوده جغرافیایی مانند محدودیت‌های کشوری
  • زمان شروع و پایان کمپین
  • نحوه  اطلاع‌رسانی به شخص برنده
  • آیا نام برنده به صورت عمومی اعلام خواهد شد یا خیر
  • نام و مقدار دقیق اقلامی که به عنوان هدیه در نظر گرفته شده‌اند
  • آیا نیازی به انجام خرید، برای کسب مجوز لازم برای ورود به کمپین می‌باشد یا خیر

 

ایجاد شرایط و ضوابط مسابقه، یکی از مهم‌ترین مراحل سازمان‌دهی تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است. شاید این موارد بسیار خسته کننده و سخت به نظر بیایند اما مطمئن باشید که بدون انجام این موارد، می‌توانید ادعا و درخواست‌های ناعادلانه‌ای را به روی کسب‌وکار خود باز کنید. این موضوع ارزش وقت گذاشتن و تلاش کردن را دارد!

اینستاگرام

قبل از برگزاری مسابقه به تمام جوانب آن دقت کنید

 

 

4-مسابقه خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید

 

چگونه می‌توان مسابقه خود را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کرد؟

 

اگر قرار باشد که برای تبلیغات خود وقت نگذارید، پس میزبانی یک مسابقه در رسانه‌های اجتماعی چه فایده‌ای دارد؟ دنبال کنندگان شما باید بدانند که رویداد بزرگی در شرف وقوع است. حتی اگر افراد ملزم به ورود از طریق یک پلت فرم خاص باشند، شما باید این مسابقه را در تمام پروفایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر خود به اشتراک بگذارید. حتی اگر بتوانید اطلاعیه این مسابقه را در وب‌سایت خود و یا از طریق ایمیل به دنبال کنندگان و مشتریان خود اطلاع دهید، خیلی عالی می‌شود.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید که یک دوچرخه را در صفحه اینیستاگرام خود هدیه بدهید، وقت بگذارید و این موضوع را در صفحه فیس‌بوک خود نیز اطلاع‌رسانی نمایید. شما باید لینک‌هایی را نیز جهت انتقال افراد به صفحه اینیستاگرام خود قرار دهید. همچنین در مورد قوانین اصلی مانند اینکه تا چه زمانی حق شرکت در مسابقه را دارند، اطلاع‌رسانی نمایید.

 

5-میزان موفقیت مسابقه را بسنجید

 

اثربخشی مسابقه در شبکه‌های اجتماعی

 

اگر تصمیم به برنامه‌ریزی و راه‌اندازی یک مسابقه در رسانه‌های اجتماعی را دارید، مهم است که به موضوع، کمی با نگاه کارشناسی و تحلیلی هم بنگرید. به عنوان مثال، شما می‌خواهید بدانید که در نتیجه اجرای این تبلیغات، چه تعداد دنبال کننده به دست آورده‌اید. بنابراین مهم است که میزان مشارکت کلی پروفایل خود را پیش، در حین و بعد از برگزاری مسابقه خود پیگیری نمایید.

 

حتماً اطلاعات مستندی از موارد زیر، قبل و بعد از شروع مسابقه تهیه کنید:

  • تعداد دنبال کنندگان
  • میزان بازدید صفحه
  • تعداد لایک‌های صفحه
  • تعداد و میزان دسترسی به پست
  • اشتراک گذاری و تعامل‌ها در خصوص پست

 

برندها، تنها به دلیل احساس سخاوتمندی که دارند، برگزار کننده مسابقات نیستند. هدف آن‌ها از این اقدام، افزایش و توسعه تعداد دنبال کنندگان اجتماعی آن‌هاست! از آنجایی که برنامه‌ریزی برای یک مسابقه، زمان بر، نیازمند تلاش بسیار و نیز هزینه زیادی را برای انجام آن به دنبال دارد، مهم است که دلایل موفقیت آن را بررسی کنید. هیچ‌کس نمی‌خواهد در موضوعی سرمایه‌گذاری کند که تأثیری در معیارهای عملکردی‌اش ندارد!

 

چگونه می‌توان یک تبلیغ رسانه اجتماعی را اجرا کرد؟

 

اجرای یک تبلیغ رسانه اجتماعی، کار شاخ و بزرگی نیست! برخی فرمت‌ها پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به سایر فرمت‌ها دارند، اما برای موفقیت در مسابقه، تنها کمی خلاقیت نیاز است.

 

در زیر، نحوه اجرای تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی آورده شده است:

  • تصمیم بگیرید که در کدام شبکه اجتماعی می‌خواهید میزبان مسابقه خود باشید.
  • درباره قوانین و مقررات آن پلت فرم به خوبی تحقیق کنید.
  • نحوه ورود افراد به مسابقه را مشخص کنید.
  • دستورالعملی درباره نحوه ورود افراد بنویسید و تصویر مناسبی برای آن تهیه کنید.
  • جزییات این تبلیغ را در تمام رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
  • پس از پایان مسابقه، برنده یا برندگان را در رسانه‌های اجتماعی خود، معرفی نمایید.
  • با مشاهده عملکرد صفحه خود، میزان موفقیت مسابقه را بسنجید.

 

فراموش نکنید که از چند عکس سرگرم کننده و جالب و یا طرح‌های گرافیکی برای مسابقه خود استفاده کنید. بیشتر افراد در شبکه‌های اجتماعی، به موضوعات ظاهری اهمیت می‌دهند؛ بنابراین همچنان که در حال معرفی برند خود هستید، جلب توجه آن‌ها در سریع‌ترین زمان، بسیار حائز اهمیت است. برای تبلیغ کمپین خود، تصویری از جایزه در نظر گرفته شده، بگذارید و یا از یک تصویر متنی با رنگ‌های پر رنگ و چشم‌گیر استفاده نمایید.

اینستاگرام

با انتخاب چند عکس ساده اما جذاب می‌توانید خود را در فضای مجازی تبلیغ کنید

 

 

بهترین مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی کدم‌اند؟

 

بهترین مسابقه در شبکه‌های اجتماعی، مسابقه‌ای خلاقانه، ارزشمند و همسو با نام تجاری شما است. دنبال کنندگان شما باید احساس کنند که در پشت این جایزه، مفهومی نهفته است؛ بنابراین نباید یک سری محصولات بی‌ربط و کم ارزش را برای ارائه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، هیچ‌کس دوست ندارد، یک باکس جوراب زنانه تحویل بگیرد.

موفق‌ترین مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی، دربرگیرنده اقلامی هستند که مربوط به دنبال کنندگان آن صفحه یا برند می‌باشند. مثلاً اگر شما برندی در زمینه شکلات و قهوه هستید، بنابراین دنبال کنندگان شما بدون هیچ شکی، خواهان بهترین نوع شکلات یا قهوه هستند تا اینکه بخواهند به عنوان جایزه یک وسیله متفرقه مانند یک کولرگازی برنده شوند. خلاق و متفکر باشید و برای برگزاری مسابقات خلاقانه در رسانه‌های اجتماعی ایده پردازی نمایید!

 

در زیر، برخی از بهترین مسابقات در رسانه‌های اجتماعی در تمام سال‌های گذشته تاکنون را برای شما آورده‌ایم:

  • مسابقه برترین طرفدار برند دومینو
  • مسابقه داستان نویسی خطوط هوایی Southwest
  • مسابقه ساندویچ جواهرنشان مک دونالد
  • قرعه‌کشی برند سفورا برای کمپین "من می‌خواهمش، پس به دست می‌آورمش"

 

 مسابقه برترین طرفدار برند دومینو

 

در سال 2017، برند دومینو در هر یک از صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خود، مسابقه‌ای برگزار کرد که در آن، مبلغ 10 هزار دلار به یکی از برترین طرفداران خود اهدا می‌کرد. افراد می‌بایست از طریق حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی، وارد شده و سپس عکسی را با هشتک #PieceofthePieContest در صفحه خود به اشتراک می‌گذاشتند. برند دومینو، برای برگزاری هر دو سال یک‌بار این مسابقه بسیار معروف و شناخته شده است و هر بار تعداد دنبال کنندگان و تعامل‌های آن‌ها افزایش می‌یابد!

 

مسابقه داستان نویسی خطوط هواییSouthwest

 

در سال 2019، خطوط هواپیمایی Southwest میزبان یک مسابقه همه‌گیر در اینیستاگرام بود که در آن، بلیط‌های پرواز رایگان، کارت‌های هدیه سفری و air mile (مایل هوایی) به عنوان جوایز در نظر گرفته شده بود. به منظور ورود به مسابقه، شما باید عکسی از سفر مورد علاقه خود را به همراه هشتک #SouthwestStorytellers و با یک کپشن سرگرم کننده و جالب، در اینیستاگرام به اشتراک می‌گذاشتید. بر همین اساس، این شرکت هواپیمایی، 100 نفر را از بین شرکت کنندگانی که درباره ایده­آل‌ترین برنامه سفر خود گفته بودند، برای مرحله نیمه‌نهایی انتخاب کرد. در نهایت، 10 نفر برنده خوش شانس از بین این افراد، در این مسابقه برنده شدند و در عین حال، این شرکت هواپیمایی نیز توانست از این طریق، تعداد بسیار زیادی مطلب و مخاطب دریافت کند.

 

 مسابقه ساندویچ جواهرنشان مک دونالد

 

برند مک دونالد، بازاریابی خود از طریق بازی و سرگرمی را ارتقا بخشیده و آن را افزایش داده است. پس جای تعجب و شگفتی نیست که کمپین ساندویچ جواهرنشان 2018 این برند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. آن‌ها از طرفداران خود خواسته بودند که درباره اینکه چقدر ساندویچ‌های گرند بیگ مک دونالد را که یکی از جدیدترین ساندویچ‌های این برند است، دوست دارند، بنویسند. به همین ترتیب، مک دونالد به یک برنده خوش شانس، یک حلقه شبیه ساندویچ همبرگر به ارزش 10 هزار دلار هدیه داد. آن‌ها حتی قبض‌های مالیات مربوط به حلقه را نیز پرداخت کرده بودند!

 

قرعه‌کشی برند سفورا برای کمپین "من می‌خواهمش، پس به دست می‌آورمش"

 

در سال 2016 برند سفورا، با برگزاری مسابقه کمپین "من می‌خواهمش، پس به دست می‌آورمش" در اینیستاگرام، سر و صدای زیادی به راه انداخت. این برند، یک حساب اختصاصی برای مجموعه لوازم آرایشی سفورا خود ایجاد کرد و هر روز، یک پست جدید برای تبلیغ خط تولید خود منتشر می‌کرد. تمامی کاری که شما برای ورود به این مسابقه نیاز داشتید تا انجام بدهید، این بود که یکی از دوستان خود را در زیر پست تگ (منشن) کنید و حتماً جزو فالو کنندگان (دنبال کنندگان) این حساب باشید! تعداد دنبال کنندگان آن به سرعت افزایش یافت و این موضوع باعث محبوبیت ویژه این مجموعه از محصولات سفورا شد.

ایده‌های خلاقانه بسیاری در مورد برگزاری مسابقه وجود دارد. به احتمال زیاد، اگر یک‌بار در اینیستاگرام خود جستجو کنید، نمونه‌های زیادی از این خلاقیت‌ها را خواهید دید! اگر به خوبی در مورد مسابقه فکر کرده باشید و با دقت آن را اجرا کنید، تمام دنبال کنندگان شما، قدردان زحمات شما خواهند بود؛ حتی اگر برنده مسابقه هم نشده باشند.

 

آیا انجام مسابقه در شبکه‌های اجتماعی کارساز است؟

 

انجام مسابقه در رسانه‌های اجتماعی، قطعاً جواب می‌دهد! از این طریق شما می‌توانید میزان فالوئرهای خود را افزایش داده و نام تجاری خود را گسترش دهید. اکثر مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی، ایجاب می‌کنند که شرکت کنندگان در بخش نظرات یک پست در شبکه‌های اجتماعی، دوستان و خانواده خود را تگ کنند. هر بار که آن‌ها یک نفر را تگ کنند، آن شخص، با شرکت شما آشنا خواهد شد. به همین سادگی!

اگر تازه‌کار هستید و توانایی خرید اقلام خاص را به عنوان هدیه ندارید، با سایر برندها یا اینفلوئنسرها همکاری کنید تا هزینه‌تان کاهش یابد. با این کار، نه تنها ارائه جایزه مقرون‌به‌صرفه تر خواهد شد، بلکه ایده همکاری با سایر برندها، همیشه ایده خوب و موفقی بوده است.

اینستاگرام

در شبکه‌های مجازی برند خود را محبوب کنید

 

 

تأثیر مسابقه‌ها در رسانه‌های اجتماعی چیست؟

 

مسابقات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تعداد دنبال کنندگان را افزایش دهند، تعاملات را بهبود بخشند و وفاداری مشتریان و دنبال کنندگان شما را تقویت نمایند. به صورت کلی، آن‌ها به رشد و ارتقا حساب کاربری شما با روشی که به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد، کمک می‌کنند. در حقیقت، حساب‌های اینیستاگرامی که میزبان مسابقات هستند، می‌توانند 70 درصد سریع‌تر از حساب‌هایی که مسابقه و قرعه‌کشی برگزار نمی‌کنند، رشد نمایند.

همه آدم‌ها، عاشق چیزها و وسایل رایگان هستند. به همین دلیل است که مسابقه‌ها و قرعه‌کشی‌ها بسیار موفق می‌شوند. فکر کردن به برنده شدن یک لپ‌تاپ جدید یا سفر به فرانسه بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، ایده‌ای بسیار فریبنده است. زمانی که برندی از این روش استفاده می‌کند، دنبال کنندگان آن حتماً در قرعه‌کشی یا مسابقه شرکت خواهند کرد. اگر خودتان ارائه دهنده کالا یا خدماتی هستید، به این طریق حتی می‌توانید شاهد افزایش فروش خود باشید. نرخ تبدیل از طریق مسابقه می‌تواند تا بالای 34 درصد باشد.

اگر مسابقه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به درستی انجام شوند، می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند. از انتخاب بهترین مسابقه تا بررسی و پیگیری نتایج حاصل از آن، همگی مراحل ساده و در عین حال بسیار حیاتی و مهمی هستند. با شناختی که از دنبال کنندگان خود دارید، مسابقه‌ای را برگزار کنید که هم از قوانین پیروی کنید و هم ارزش آن‌ها را حفظ کرده باشید. به این ترتیب یک فرصت طلایی برای رشد و ارتقا خود فراهم خواهید کرد.


23/ شهریور/1399



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف