WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
معرفی انواع بازاریابی در دنیای کسب و کار

معرفی انواع بازاریابی در دنیای کسب و کار

9/ آبان/1402

بازاریابی یکی از حوزه‌های کسب‌وکار است که به‌صورت مداوم در حال تغییر و پیشرفت است. این روند به دلیل تغییر اقتصادی و اجتماعی اتفاق می‌افتد و در هر بار تغییر تجزیه‌وتحلیل برای بازنگری مجدد انجام بازاریابی انجام می‌شود.


برای تبلیغ برند و محصول یک کسب‌وکار باید سعی کرد ترکیبی از انواع بازاریابی که مناسب هستند را استفاده کرد. در این مطلب به بررسی انواع بازاریابی می‌پردازیم و هرکدام را به‌تفصیل توضیح می‌دهیم. پس برای آشنایی با انواع برتر بازاریابی در دنیای امروزی با ما همراه باشید.

 

انواع بازاریابی

 

با انواع بازاریابی در ادامه مطلب آشنا خواهید شد:


بازاریابی سنتی


در این نوع از بازاریابی از کانال‌های آفلاین استفاده می شود و قدمت آن به قبل از ابداع دنیای مجازی برمی‌گردد. در بازاریابی سنتی از پوستر و بیلبورد بیشترین استفاده را می‌کردند. در این روش برای اینکه اطلاعات برند در اختیار تمامی مردم قرار گیرد بیشترین استفاده از بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی بود.

 

بازاریابی برون‌گرا


بازاریابی برون‌گرا از انواع بازاریابی در دنیای کسب‌وکار است که از طریق تماس تلفنی، ارسال پیغام و ایمیل و همچنین بروشورها انجام می‌شود. در این نوع از بازاریابی بدون توجه به سلیقه مخاطب برای او پیام ارسال می‌شود و اغلب اوقات این روش برای افراد کسل‌کننده و مزاحم است.

 

بازاریابی درون‌گرا


این نوع از بازاریابی دقیقاً برعکس بازاریابی برون‌گرا است و هدف از انجام این نوع تبلیغات ایجاد تعامل، جذب و لذت برای مشتریان هدف است. این بازاریابی بیشتر از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کند. بازاریابی برون‌گرا ابتدا از طریق تولید محتوایی جذاب در مخاطب حس لذت و جذب‌شدن به محصول و یا برند را ایجاد می‌کند.

پس از این مرحله با ارسال ایمیل و یا چت کردن با مشتری با او وارد تعامل و گفتگو می‌شوید و فرد را به یک مشتری هدف‌مند برای محصول خود تبدیل می‌کند.

 

دیجیتال مارکتینگ


از معروف‌ترین انواع بازاریابی می‌توان دیجیتال مارکتینگ را نام برد که از ابزار آنلاین برای ایجاد تبلیغ و بازاریابی برند استفاده می‌کنند. در این روش استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی و برقراری ارتباط با مشتریان در دنیای مجازی بسیار رایج است.

دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی محتوا


ایجاد و انتشار محتوای مناسب و کاربردی برای جذب مخاطبان بیشتر به کسب‌وکار یکی از راه‌های بازاریابی داخلی و دیجیتالی است. این تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی، کتاب، مجلات و... انجام می‌گیرد. در این صورت شما ابتدا نیازها و نگرانی‌های مشتری را برطرف و سپس او را به خرید تشویق می‌کنید.

 

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی


این روش از بازاریابی از برنامه‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و... استفاده می‌کند و با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کند. در این نوع از بازاریابی ابتدا باید محتوای مناسب تولید شود به‌گونه‌ای که باعث خستگی و سردرگمی فرد نشود سپس مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید و روند بازاریابی را برای آن‌ها ادامه دهید.

در این نوع بازاریابی، محتوا باید به صورتی باشد که برای بازدیدکننده جالب بوده و آن‌ را لایک و اشتراک‌گذاری کند. با این روش شانس بیشتر دیده‌شدن برند و محصول به‌شدت افزایش می‌یابد.

 

بازاریابی ویدئویی


در بررسی انواع بازاریابی استفاده از ضبط ویدئو و حرف‌زدن رودررو با مشتریان باعث ایجاد حس اعتماد و اطمینان در آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید از طریق یک ویدئو درباره محصول خود توضیحات لازم را ارائه دهید و حتی نحوه استفاده از محصول را نیز نشان دهید.

در این حالت می‌توانید به مخاطبان خود اجازه دهید تا ویدئو را تجزیه‌وتحلیل کنند و نظرات خود را آزادانه بیان کنند.

 

بازاریابی موتورهای جستجو


بازاریابی موتورهای جستجو که SEM نیز نامیده می‌شود روشی است که فرد نام محصول و یا برند موردنظر را در موتور جستجو مانند گوگل جستجو می‌کند و صفحاتی که در رتبه‌های ۱ تا ۱۰ این جستجو قرار می‌گیرند شانس بیشتری برای دیده‌شدن دارند.

در این نوع از بازاریابی از SEO برای تولید محتوای مناسب و بهینه‌سازی موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

 

سئو

 

بازاریابی ایمیلی


بازاریابی ایمیلی برای ارسال ایمیل تبلیغاتی و معرفی محصول و برند کسب‌وکار استفاده می‌شود. در این روش مخاطب هدف باید مشخص شود و فقط برای آن‌ها ایمیل ارسال کرد و در داخل ایمیل به‌صورت کاملاً شفاف درباره هدف خود صحبت کنید و همچنین به افراد اجازه توقف ارسال ایمیل را نیز بدهید.

 

بازاریابی مکالمه‌ای


در این روش از بازاریابی که یکی از انواع بازاریابی در دنیای کسب‌وکار امروزی است امکان دارد فرد تمایل داشته باشد تا به‌صورت حضوری پرزنت شود و یا برای برقراری ارتباط با مخاطبان دیگر نیاز به تماس تلفنی و یا مکالمه در چت داشته باشید.

در این روش بهتر است که توانایی مدیریت کانال‌های ارتباطی مختلف با مشتریان خود را داشته باشید. در این صورت نتیجه بهتری می‌گیرید.

 

Buzz Marketing


این نوع بازاریابی یک استراتژی از بازاریابی ویروسی به شمار می‌آید. در این روش بهتر است با اینفلوئنسرها در تماس باشید و تبلیغات پرسروصدایی ایجاد کنید. برای کسب نتیجه بهتر استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار پیشنهاد می‌شود.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ


این نوع از مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی از افرادی استفاده می‌کنند که بیشترین تعداد فالوورها را دارند و توانایی ایجاد اعتماد و تعامل سازنده را با آن‌ها دارا هستند. در این صورت این افراد بسیار سریع‌تر برای شما مشتریان وفاداری پیدا می‌کنند.

 

بازاریابی اکتسابی


یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی اکتسابی است. این نوع از مارکتینگ با گروه‌هایی مانند خدمات مشتریان همکاری می‌کنند. زیرا اعتقاد این روش این است که مشتریان راضی بهترین تبلیغ‌کنندگان هستند. در این صورت یک وب‌سایت به یک موتور جستجوی سرنخ تبدیل می‌شود.

 

بازاریابی برند


در بازاریابی برند شما نیاز دارید ابتدا مخاطب هدف خود را شناسایی کنید او را بشناسید و موقعیت برند خود را در بین سایر رقبا بررسی کنید. در این صورت به‌راحتی می‌توانید درباره برند خود داستان‌پردازی کنید و در ذهن افراد ماندگار شوید.

 

بازاریابی برند

 

بازاریابی مخفیانه


این روش از بازاریابی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد فکر نمی‌کند در معرض بازاریابی قرار دارد. به طور مثال در هنگام تماشای یک تبلیغ تلویزیونی در تصویر ناگهان متوجه یک کالای دارای برند می‌شوید و همین کار برای جلب‌توجه بسیار کارآمد است.

 

بازاریابی رویداد


بازاریابی رویداد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا یک برنامه مانند کنفرانس، پاپ‌آپ، سمینار و... برای معرفی و تبلیغات خود راه‌اندازی کنند. در این صورت با مخاطبان هدف خود به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند.

 

بازاریابی جهانی

در این روش مخاطبان هدف به‌صورت جهانی پیدا می‌شوند. برای انجام این کار نیاز است تا تحقیقات بازاریابی بسیار گسترده و دقیقی انجام شود که مشخص گردد در کجا و چه منطقه‌ای محصولات شما بهتر مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

در این صورت شاید نیاز باشد تا باتوجه‌به سلیقه افراد هر منطقه تغییراتی در محصول عرضه شده انجام شود.

 

بازاریابی اطلاعاتی


در بازاریابی اطلاعاتی کمتر از احساسات در تبلیغات استفاده می‌شود و در صورت ردوبدل‌شدن پیام، پیام‌ها حاوی اطلاعات دقیق‌تری از محصول هستند که مشکلات افراد را برطرف می‌کند. در این روش محصولات شما با رقبا نیز مقایسه می‌شوند.

 


در این مطلب به بررسی انواع بازاریابی برای استفاده در کسب‌وکارهای امروزی پرداختیم. تعداد این روش‌ها بسیار زیاد است و هر کسب‌وکاری باتوجه‌به بودجه و تناسب محصولات خود می‌تواند یک یا ترکیبی از این روش‌ها را انتخاب کند.

روش‌های دیگری نیز مانند اهدای هدایای تبلیغاتی از جمله ست‌های مدیریتی تبلیغاتی، هدایای الکترونیکی، صنایع‌دستی، کتب نفیس و... نیز روش‌های بسیار تأثیرگذاری هستند که می‌تواند نام برند را برای مدت‌های طولانی در ذهن افراد ماندگار کند.


9/ آبان/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف