WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
راهنمای خرید اسپیکر

راهنمای خرید اسپیکر

8/ فروردین/1402

اسپیکرها یکی از لوازمی هستند که رنج گسترده‌ای دارند. از سیستم‌های صوتی قدیمی تا اسپیکرهای بلوتوثی کوچک که این روزها روی کار آمده‌اند. حال بین این همه محصول با لوگو های معروف باید کدام را انتخاب کرد؟ اگر شما هم چنین سوالی را در ذهنتان دارید در این مطلب از پیشکش همراه ما باشید تا راهنمای خرید اسپیکر را با هم بررسی کنیم و سپس طبق نیاز خود محصول موردنظرتان را انتخاب کنید.


قبل از اینکه به راهنمای خرید اسپیکر بپردازیم باید با چند مفهوم آشنا شوید تا در زمان خرید اسپیکر با لوگو های معروف به مشکل برخورد نکنید.

 

توییتر

برای سر هم کردن یک سیستم صوتی حرفه‌ای به توییتر نیاز دارید. این وسیله همان بلندگویی است که قطر دیافراگم کمتری دارد. توییتر توانایی پوشش عالی سیگنال‌های بالا را دارد.

 

ساب ووفر

ساب ووفرها اسپیکرهای جانبی به‌حساب می‌آیند که توانایی افزایش عمق صدا را دارند. این لوازم با پوشش‌دادن سیگنال پایین صدا، انتخاب خوبی برای گوش‌دادن به موزیک‌های راک و متال هستند. زمانی که به دنبال خرید اسپیکر با لوگو های معروف هستید، اگر بلندگوهای بزرگ به چشمتان خورد، احتمالا با یک ووفر یا ساب ووفر مواجه هستید.

 

ساندبار

این محصول بیشتر برای تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و با طراحی خاصی که دارد، فضای کمی را اشغال می‌کند. معمولا طراحی ساندبارها به شکل کشیده انجام می‌شود. اگر دوست دارید با تلویزیون به موسیقی گوش دهید، می‌توانید علاوه بر ساندبار، با یک ساب ووفر کار را تکمیل کنید.

 

راهنمای خرید اسپیکر

 

اولین مرحله در راهنمای خرید اسپیکر؛ هدف از خرید اسپیکر

 

پیش از اینکه در راهنمای خرید اسپیکر به معرفی مشخصات فنی بپردازیم، باید از خودتان این سوال را بپرسید که چه استفاده‌ای از اسپیکر دارید؟ شاید فکر کنید که اسپیکر برای گوش‌دادن به موسیقی کاربرد دارد. هرچقدر صدا بلندتر باشد هم که چه بهتر. اما منظور ما این است که فقط می‌خواهید در حالت عادی به موزیک گوش کنید یا بهترین سیستم صوتی را نیاز دارید؟ پس در ابتدا باید ببینید که هدف شما از خرید این محصول با لوگو های معروف چیست.

اگر می‌خواهید به‌صورت روزمره به موسیقی گوش کنید، شاید یک جفت اسپیکر TWS با صدای سه‌بعدی کارتان را راه بیندازد و نیاز نداشته باشید اسپیکرهای بزرگ و چندین کاناله را خریداری کنید و هزینه اضافی بدهید. از بین انواع اسپیکرهای بلوتوثی یا رومیزی خانگی می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

درصورتی‌که دوست دارید همیشه در خانه موسیقی پخش شود و در زمان انجام کارهای روزمره مانند آشپزی صدای موسیقی را بشنوید، می‌توانید یک جفت اسپیکر بوک شلف یا به‌اصطلاح طاقچه‌ای با لوگو های معروف را انتخاب کنید. اگر هم می‌خواهید در طیف‌های پایین باس بیشتری داشته باشید، یک ساب ووفر کوچک نیز در کنار سیستم صوتی خود قرار دهید.

شاید فقط می‌خواهید برای تلویزیون خود یک اسپیکر مناسب بخرید تا بتوانید فیلم‌های موردعلاقه خود را با صدای باکیفیت‌تری ببینید و گاهی هم موزیک پخش کنید. در این شرایط بهتر است یک ساندبار خریداری کنید.

اگر یک خوره موسیقی هستید و می‌خواهید با بهترین وضوح و کیفیت به موسیقی گوش کنید، باید یک سیستم کامل از توییتر، ساب ووفر، آمپلی‌فایر و غیره را تهیه کنید.

 

اسپیکر

 

دومین مرحله در راهنمای خرید اسپیکر؛ توجه به فضایی که در اختیار دارید

 

یکی دیگر از بخش‌های مهم در راهنمای خرید اسپیکر این است که به محل نصب اسپیکر توجه کنید. البته درصورتی‌که قصد دارید از میان لوگو های معروف یکی از انواع اسپیکرهای قابل‌حمل را خریداری کنید دیگر به این مرحله خیلی نیاز ندارید. محل قرارگیری اسپیکر تاثیر زیادی در بلندی، شفافیت و چرخش صدا دارد. اجسام داخل اتاق، کف، دیوارها و ابعاد اتاق در صدایی که از اسپیکر به گوش می‌رسد، موثرند. در ادامه در مورد هرکدام توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

 

ابعاد اتاق

اگر می‌خواهید یک سیستم صوتی خوب بخرید و از یک راهنمای خرید اسپیکر استفاده ‌کنید و یا از یک متخصص راهنمایی بگیرید، اول درمورد ابعاد اتاق از شما سوال می‌کند. اگر اتاق کوچکی دارید نباید اسپیکر خیلی بزرگی را خریداری کنید. همچنین برای اینکه صدای اسپیکر به بهترین شکل در اتاق پخش شود، باید با منبع صدا کمی فاصله داشته باشد.

 

دیوارها و کف

سطوح صاف و سخت بدترین چیز برای کاهش کیفیت صدای اسپیکر هستند. فرقی ندارد که اسپیکر خود را از لوگو های معروف خریده باشید یا نه اگر آن را در یک اتاق خالی قرار دهید، بدترین کار را کرده‌اید؛ چراکه صدا با برخورد به سطوح خالی دیوار و کف، منعکس می‌شود. هر جسمی مثل تخت، فرش، کمد و غیره که سبب شکست صدا شود، برای شنیدن صدای بهتر اسپیکر کمک می‌کند.

 

گوشه اتاق

گوشه اتاق اصلا جای خوبی برای قراردادن اسپیکر نیست؛ چراکه به دو دیوار منتهی می‌شود و صدا پس از خروج از اسپیکر، به دیوارها برخورد کرده و انعکاس پیدا می‌کند. همچنین نباید اسپیکرهای فول رنج را در کنار تلویزیون قرار داد، چون صدای بیس خفه می‌شود.

 

چه اسپیکری بخریم

 

 

سومین مرحله در راهنمای خرید اسپیکر؛ توجه به مشخصات اسپیکر

 

حال که هدفتان از خرید اسپیکر و فضایی که در اختیار دارید را بررسی کردید و تا حدودی فهمیدید چه محصولی موردنیازتان است، باید به مهم‌ترین قسمت از راهنمای خرید اسپیکر بپردازیم و آن هم مشخصات محصول است. باید اسپیکری را خریداری کنید که توانایی، قابلیت و جنس خوبی داشته باشد تا صدای باکیفیتی را ارائه دهد. در ادامه بیشتر جزئیات را بررسی می‌کنیم.

 

جنس اسپیکر

مخروط بلندگو (صفحه صدا) باید جنس خوبی داشته باشد تا کیفیت صدا مناسب باشد. هر شرکت با لوگو های معروف برای ساخت دیافراگم از متریال مشخصی استفاده می‌کند؛ ولی معمول‌ترین مواد شامل فیبر پلیمری، شیشه، سرامیک و آلومینیوم هستند. حال کدام جنس بهتر است؟ کارایی بیشتر مخروط‌ها همانند پیستول است و با بالا و پایین‌رفتن و فشردن هوا، به تولید فرکانس مشخصی می‌پردازند. موادی که انعطاف‌پذیر باشند، سبب ایجاد دیستورشن در صدا می‌شوند. بنابراین بهتر است در زمان خرید این محصول باتوجه‌به راهنمای خرید اسپیکر، مدلی را انتخاب کنید که دیافراگم‌های سخت‌تری دارند و انعطاف‌پذیر نیستند.

 

کراس اوور اسپیکر

بهترین اسپیکر باید توانایی پوشش تمام فرکانس‌های شنیداری ما را داشته باشد. چنین محصولی نیاز به یک واحد تقسیم وظایف به نام Crossover دارد. مدار کراس آور همانند یک پلیس راهنمایی رانندگی کمک می‌کند تا فرکانس‌ها توسط بلندگوی مناسبشان پخش شوند. برای مثال کراس آور باید فرکانس‌های میانی را به اسپیکرمید رنج، فرکانس‌های بالا را به توییتر و فرکانس‌های پایین را به ووفر بسپارد. بنابراین در زمان خرید اسپیکر با لوگو های معروف اگر به دنبال full Frequency بودن هستید، باید به این موارد توجه کنید.

●       داشتن درایور ووفر

●       داشتن درایور توییتر

●       داشتن درایور مید رنج

 

فرکانس پاسخگویی اسپیکر

فرکانس پاسخ گویی، کل رنج فرکانسی است که توسط یک اسپیکر تولید می‌شود. در این راهنمای خرید اسپیکر می‌خواهیم با شما صادق باشیم. پس باید بگوییم که فرکانس پاسخگویی که در مشخصات فنی اسپیکرها درج شده مفهوم خاصی ندارد. چرا که روی همه اسپیکرها محدوده 20 Hz- 20 KHz نوشته شده است. اما یک اسپیکر خانگی صدا را 3 دسی‌بل پخش می‌کند و یک اسپیکر کامپیوتر با همین بازه، صدا را در 10 دسی بل یا بیشتر پخش می‌کند. بنابراین فرکانس پاسخگویی همه چیز را برای شما بیان نمی‌کند.

 

امپدانس اسپیکر

اسپیکرها با لوگو های معروف یک مشخصه الکترونیکی به نام امپدانس دارند که با واحد اهم بیان می‌شود. امپدانس مقاومت اسپیکر نسبت به سیگنال امپ است. اگر اسپیکر مقاومتی را در مقابل توان امپ نداشته باشد، بر اثر دریافت توان بالا می‌سوزد. بهتر است اسپیکرهای زیر 8 اهم را با آمپلی‌فایر ست نکنید؛ چون ممکن است نتواند از پس آن برآید.

 

حساسیت اسپیکر

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید اسپیکر باید به آن توجه کنید، حساسیت است. حساسیت یا Sensitivity ساده بالاترین صدای یک اسپیکر به نسبت وات می‌باشد. اگر اسپیکر حساسیت پایینی داشته باشد، به توان بالاتری برای رسیدن به حجم صدای زیاد نیاز دارد. کمترین مقدار حساسیت 80db تا 88db و حساسیت‌های بالا با عدد 89db تا 100db هستند.

 

پورت‌های اسپیکر

در زمان خرید اسپیکر با لوگو های معروف حتما دقت کنید که پورت‌های موردنیاز شما را داشته باشد. پورت Aux و پورت USB از مهم‌ترین پورت‌هایی است که این محصول نیاز دارد. برخی از این محصولات دارای یک درگاه برای اتصال کارت حافظه نیز هستند.

 

درایورهای اسپیکر

تقریبا اندازه اسپیکر با اندازه درایورها ارتباط مستقیمی دارند. در نتیجه در اسپیکرهای بلوتوثی کوچک درایورهای خیلی بزرگ وجود ندارد. البته ابعاد درایور تنها عامل تاثیرگذار در کیفیت صدا نیست و عوامل دیگری نیز در این مورد نقش دارند. اما به‌طورکلی برای گوش‌دادن به موسیقی در جمع‌های کوچک می‌توانید از یک اسپیکر بلوتوثی استفاده کنید؛ ولی این محصول برای جشن‌های بزرگ انتخاب خوبی نیست.

 

نسخه بلوتوث اسپیکر

این قسمت از راهنمای خرید اسپیکر فقط به اسپیکرهای بلوتوثی بی‌سیم مربوط است. نسخه بلوتوث مشخص می‌کند که کیفیت صدای انتقال‌یافته بین گوشی و اسپیکر چقدر است. این کیفیت بستگی به میزان فاصله گوشی و اسپیکر هم دارد و رنج آن باتوجه‌به کلاس بلوتوث بین 5 تا 100 متر است.

 

تامین برق اسپیکر

اسپیکرها در دو نوع برقی و شارژی با لوگو های معروف در بازار هستند. در نتیجه تصمیم با شماست که بخواهید اسپیکر خانگی بخرید یا قصد جابجا کردن آن را هم دارید. دسته دوم، باید دنبال اسپیکرهای شارژی باشند تا بتوانند بدون کابل هم از اسپیکر خود استفاده کنند.

 

راهنمای خرید اسپیکرها

 

کلام آخر

اسپیکرهای زیادی با لوگو های معروف در بازار دیده می‌شوند. در این مطلب از پیشکش سعی کردیم راهنمای خرید اسپیکر را برایتان قرار دهیم تا بتوانید بهترین محصول را بسته به نیاز خود خریداری کنید. در نهایت در کنار همه موارد گفته شده، باید به بودجه خود نیز توجه کنید و اسپیکر مورد نیاز خود را انتخاب کنید.


8/ فروردین/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف