WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
فواید استفاده از بخور سرد

فواید استفاده از بخور سرد

22/ اردیبهشت/1402

همه ما حتی اگر دستگاه بخور را از نزدیک ندیده باشیم، حداقل نام بخور را شنیده‌ایم. بخور سرد و بخور گرم جزء مواردی هستند که اغلب ما حداقل یک بار با روش‌های سنتی آنها را انجام داده‌ایم. اما شاید تعداد کمی از ما با فواید بخور گرفتن آشنا باشیم و آن را فقط اقدامی برای رفع خستگی و یا سرماخوردگی بدانیم. اما فواید بخور گرفتن بسیار فراتر از این موارد است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد بخور سرد صحبت کنیم.


هدف اصلی دستگاه بخور این است که رطوبت لازم برای هوای اطراف ما را فراهم کند. ما برای تنفس یک هوای سالم به رطوبت احتیاج داریم. اما بسیاری از عوامل موجب می‌شوند که رطوبت هوا کاهش یابد؛ مواردی مانند عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا، شرایط آب و هوایی منطقه و … موجب کاهش رطوبت می‌شوند.

در صورت کاهش رطوبت هوا مشکلاتی نظیر سردردهای سینوسی، مشکلات تنفسی، خشکی پوست، خشکی لب، خروپف و … در افراد به وجود می‌آید. حال همین رطوبت اگر از حد عادی بیشتر شود نیز خوشایند نخواهد بود. اینجا است که دستگاه بخور سرد و گرم به کار می‌آیند؛ زیرا این دستگاه‌ها از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند رطوبت هوا را به میزان کافی تنظیم نمایند.

انواع دستگاه‌های بخور

به طور کلی دو نوع دستگاه بخور داریم. دستگاه بخور سرد و گرم. تفاوت اصلی این دو نوع دستگاه در دمای بخوری است که تولید می‌کنند. البته باید بگوییم دمایی که این دستگاه‌ها تولید می‌کنند توجه به دمای محیط تنظیم می‌شود. ما در این مقاله به طور اخص می‌خواهیم در مورد بخور سرد صحبت کنیم.

 

انواع دستگاه‌های بخور

دستگاه بخور سرد را در شکل‌های متنوع برای سلیقه‌های مختلف می‌توان تهیه کرد

 

 

دستگاه بخور سرد چیست؟

یکی از روش‌هایی که می‌توان رطوبت هوا را افزایش داد، استفاده از دستگاه بخور سرد است. دمای بخوری که دستگاه بخور سرد تولید می‌کند از دمای محیط پایین‌تر است. همین موضوع باعث می‌شود که به آن بخور سرد گفته شود. فرایند تولید رطوبت در دستگاه بخور سرد به این گونه است که آب در این دستگاه بخار نمی‌شود. بلکه یک سری فرایندهایی موجب می‌شوند که آب به صورت یک توده در بیاید. این توده همانند مه و یا غبار است. دستگاه بخور سرد در دو مدل تبخیری و التراسونیک وجود دارد. در ادامه این مطلب به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

دستگاه بخور سرد تبخیری

یکی از انواع دستگاه بخور سرد، نوع تبخیری آن است. آب در این نوع دستگاه تبخیر نمی‌شود، بلکه به شکل یک توده در آمده و در محیط به چرخش در می‌آید. همین چرخش در فضا ایجاد رطوبت می‌کند. چرخش ایجاد شده توسط فن‌هایی انجام می‌گیرد که در دستگاه قرار دارند. همچنین در این دستگاه یک فیلتر نیز قرار دارد. این فیلتر، توده ایجاد شده را در فضا پخش می‌کند.

همچنین وظیفه دیگری که بر عهده فیلتر است این است که هوا را قبل از اینکه در فضا پخش کند پاکسازی کرده و هرگونه میکروب و ناخالصی را به خود جذب می‌کند؛ بنابراین با توجه به این موضوع همیشه حواستان به تمیز کردن فیلتر باشد. فیلتری که به موقع پاکسازی نشود، خود می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری‌ها و پخش آلودگی‌ها باشد.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک

نوع دیگری از دستگاه بخور سرد، دستگاه بخور اولتراسونیک است. این دستگاه نسبت به دستگاه بخور سرد تبخیری، پیشرفته‌تر و دارای تکنولوژی جدیدتری است. یک صفحه دیافراگمی در دستگاه اولتراسونیک قرار دارد. این صفحه با سرعت چرخش بالایی که دارد می‌تواند ذرات آب را در هوا پخش کند. عملکرد آن هم به این گونه است که ذرات آب بر روی صفحه دیافراگمی قرار می‌گیرند.

چرخش این صفحه موجب می‌شود که ذرات آب از یکدیگر جدا شوند. حال ذرات جدا شده آب، توده‌ای شبیه ابر را ایجاد می‌کنند. این توده در هوا پخش شده و به چرخش در می‌آید. از این طریق رطوبت محیط تامین می‌شود. دستگاه اولتراسونیک برخلاف دستگاه تبخیری سر و صدای کمتری تولید می‌کند. همچنین مصرف انرژی در این دستگاه نسبت به نوع تبخیری بسیار کمتر است‌.

 

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک

استفاده از بخور سرد برای پوست و سلامتی بسیار کارآمد و مناسب است

مزایا و معایب انواع دستگاه‌های بخور سرد

دستگاه‌های بخور سرد تبخیری و اولتراسونیک هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند؛ به طور مثال فیلتر دستگاه تبخیری هر از گاهی باید تعویض شود. همچنین این دستگاه هنگام استفاده سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کند. اما این مزیت را دارد که فضای بزرگتری را تحت پوشش رطوبت‌رسانی خود قرار می‌دهد. از طرفی دستگاه التراسونیک فضای کمی را برای رطوبت‌رسانی تحت پوشش قرار می‌دهد. اما مزیت آن این است که شما قرار نیست مدام فیلتر را عوض کنید.

همچنین سر و صدای کمتری نیز تولید می‌کند. حال اگر فقط بخواهید قیمت را بررسی کنید، دستگاه بخور سرد تبخیری قیمت مناسب‌تری نسبت به نوع اولتراسونیک دارد؛ از این رو، یکی از انتخاب‌های حرفه‌ای برای ارائه به عنوان هدیه تبلیغاتی است. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که هزینه‌های جاری دستگاه تبخیری نسبت به التراسونیک بیشتر است؛ زیرا شما مدام باید فیلتر آن را تعویض نمایید و این موضوع در طول زمان هزینه بیشتری را روی دست شما می‌گذارد؛ بنابراین اگر شما قصد خرید دستگاه بخور سرد را دارید، باید جمیع جوانب را در نظر گرفته و بر اساس آن اقدام به خرید نمایید.

فواید دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد فواید بسیار زیادی دارد. همانطور که گفتیم کمبود رطوبت در هوا مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. دستگاه بخور سرد با ایجاد رطوبت از این مشکلات جلوگیری می‌کند. یکی از فواید این دستگاه برای افرادی است که مبتلا به آلرژی هستند. دستگاه بخور موجب می‌شود علایم ناشی از آلرژی در این افراد کمتر شود. رطوبتی که دستگاه بخور ایجاد می‌کند موجب کاهش گرد و غبار موجود در هوا شده، در نتیجه علائم آلرژی کمتر می‌شوند.

همچنین رطوبت هوا موجب می‌شود که افراد دارای تنگی نفس نیز حال بهتری داشته باشند. از طرفی افزایش رطوبت هوا مجاری تنفسی مانند بینی و گلو را نرم‌تر کرده و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. یکی دیگر از مضراتی که خشکی هوا دارد، خشک کردن پوست نیز است. خشکی پوست گاهی با علائمی مانند خارش همراه است.

حال اگر رطوبت هوا به میزان کافی برسد، خشکی پوست نیز در فرد بهبود می‌یابد. مشکل دیگری که هوای خشک به وجود می‌آورد، افزایش فعالیت و سرایت میکروب‌ها و باکتری‌ها است؛ در نتیجه تأمین مناسب رطوبت در عدم سرایت میکروب‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. خروپف کردن یکی از مسائل آزاردهنده‌ای است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که گاهی وقت‌ها عدم وجود رطوبت کافی در هوا منجر به ایجاد خروپف در افراد می‌شود.

رطوبت ناکافی منجر به خشکی گلو شده و خشکی گلو نیز عوارضی مانند خروپف را در پی دارد؛ بنابراین تأمین کافی رطوبت در فضا می‌تواند به کاهش خروپف نیز منجر شود. از دیگر فوایدی که دستگاه بخور سرد دارد این است که با ایجاد رطوبت مناسب در فضا می‌تواند به حفظ کیفیت وسایل چوبی نیز کمک کند؛ زیرا خشکی بیش از حد هوا به مرور زمان باعث ایجاد ترک و شکستگی در وسایل چوبی می‌شود؛ در نتیجه با تأمین مناسب رطوبت می‌توان از این موضوع جلوگیری نمود.

 

فواید دستگاه بخور سرد

میزان مصرف کم برق در مدل‌های جدید دستگاه بخور سرد بر جذابیت‌های بی‌نظیر آن افزوده است

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بخور سرد صحبت کردیم. از آنجایی که در ایران اغلب مناطق دارای آب و هوای خشک هستند، تأمین رطوبت هوا امری ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین شاید بهتر باشد هر خانه‌ای مجهز به یک دستگاه بخور باشد؛ زیرا شاید تأمین رطوبت مسئله چندان مهمی به نظر نیاید، اما باید بدانیم ریشه برخی از مشکلات جسمی ما در خشکی هوا است؛ بنابراین بهتر است مسئله رطوبت هوا را جدی‌تر بگیریم.

 


22/ اردیبهشت/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف