WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

23/ اردیبهشت/1402

طراحی لوگو یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل راه‌اندازی یک کسب ‌و کار است که عدم آشنایی با اصول طراحی لوگو و مراحل آن ممکن است در موفقیت شما در این کسب و کار تاثیر منفی بگذارد. در اصل می‌توان گفت لوگو نمایانگر چهره کسب و کار شماست، چرا که مردم شما را با آن می‌بینند، با آن به یاد می‌آورند و به همین دلایل باید لوگوی یک کسب و کار به یاد ماندنی باشد.


یک طراحی لوگوی خوب می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا از رقبای خود متمایز شود، بهترین لوگوها جاودانه هستند و ارزش‌های کسب‌و‌کار را از طریق اشکال، نشانه‌ها و کلمات توضیح می‌دهند. اما طراحی یک لوگو از طرفی می‌تواند چالش برانگیز نیز باشد، به همین دلیل در این مقاله سعی داریم چند مورد از اصول طراحی لوگو را به شما عزیزان شرح دهیم تا از طریق یکی از موثرترین راه‌ها به رشد برند خود کمک کنید.

5 اصل طراحی لوگو

 

راه‌های مختلفی برای طراحی یک لوگوی خوب و موثر وجود دارند، اما ما در این مقاله سعی داریم تنها به 5 مورد از مهمترین اصول طراحی لوگو بپردازیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید یکی از بهترین لوگوهای مورد نظر خود را برای کسب و کارتان طراحی نمایید.

لوگو باید اورجینال باشد

برای طراحی لوگوهای به یادماندنی، اصل و یونیک بودن آن مهم است. اینکه از یک لوگوی خوب دیگر در طراحی لوگوی خود ایده بگیرید ایرادی ندارد ولی برای ایجاد هویت برند و شخصیت‌‎دهی به برند خود، لازم است که خاص باشید. یک طراح گرافیک باید سبک برند را برای استفاده از نمادها و تصاویر قابل تشخیص و جاودانه در نظر بگیرد. این امر به رسمیت شناختن نام تجاری کمک می‌کند، به طوری که مشتریان می‌توانند به سادگی با نگاه کردن به لوگو با وب سایت و کسب و کار شما آشنا شوند. بنابراین اگر لوگوی شرکت شما شبیه به سایر برندها نباشد و به عبارتی خاص و اصیل باشد جذابیت و ماندگاری آن در ذهن مخاطبان بیشتر خواهد بود.

در اوج سادگی طراحی گردد

به عنوان یک طراح گرافیک، فرد ممکن است هنگام طراحی یک لوگوی منحصر به فرد، زیاده‌روی کرده و از المان‌ها و حروف و عناصر متعددی استفاده کند. ولی به این نکته توجه کنید که لوگوی هر شرکتی ممکن است در سایزهای مختلف و نیز در سطوح مختلف چاپ شود به همین دلیل بسیاری از جزئیات و المان‌هایی که در طراحی یک لوگو به کار خواهد رفت ناخودآگاه از نظرها پنهان می‌ماند و بهتر است لوگویی طراحی شود که به سادگی پیام کسب‌وکار و شرکت شما را منتقل کرده و به راحتی از میان سایر برندها قابل شناسایی باشد. ساده بودن لوگو همچنین در زمان حکاکی لیزری لوگوی شما بر روی انواع هدایای تبلیغاتی به شما کمک می‌کند. زیرا به این ترتیب، می‌توانید با وضوح و کیفیت بالاتری لوگوی خود را بر روی محصولات تبلیغاتی انتخابی خود چاپ کنید.

 

در اوج سادگی طراحی گردد

استفاده از طرح‌های ساده و خلاقانه می‌تواند موفقیت بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد

 مثلا اگر به لوگوی کوکاکولا دقت کرده باشید، به لطف لوگوی ساده‌اش یکی از محبوب‌ترین برندها در ذهن مخاطبان شده است، چرا که این شرکت سعی کرده است با رعایت تمامی اصول طراحی لوگو  هم نام شرکت را در طراحی خود جا دهد و هم به مخاطب اجازه ‌دهد که با خدمات آن ارتباط برقرار کند. یا مثلا لوگوی آدیداس که تنها سه خط نمایانگر این برند معروف می‌باشد که هر شخصی با یک نظر دیدن آن به یاد محصولات آدیداس می‌افتد. در اصل سادگی یکی از مهمترین اصول طراحی لوگو است چرا که حتی ممکن است درک لوگویی که شلوغ و پیچیده و پر از عناصر ریز و درشت است برای مخاطب سخت بوده و تشخیص اینکه هدف این برند انتقال چه مطلبی برای مشتری یا مخاطب است سخت باشد.

تطبیق پذیری

همانطور که گفته شد لوگوی طراحی شده هر شرکت و یا سازمانی ممکن است در قالب‌ها و یا اندازه‌های مختلف از جمله روی کارت ویزیت، پیراهن، لیوان و... چاپ شود، پس یکی دیگر از اصول طراحی لوگو این است که علاوه بر معنی دار بودن آن، باید چند منظوره نیز باشد طوری که در صورت چاپ آن روی سطوح مختلف خوب دیده شده و پیام شرکت یا سازمان خاصی را منتقل کند. پس اگر حتی در پس زمینه سیاه و سفید یک لوگوی چشم‌نواز که از نظر بصری در ذهن‌ها ماندگار باشد طراحی کردید این یعنی موفق بوده‌اید. علاوه بر این، تغییر اندازه و رنگ لوگو نباید بر هدف اصلی برند تأثیر بگذارد. یک لوگوی واکنش‌گرا باید مشتری را راضی کند و به نفع کسب و کار باشد.

نام تجاری مناسب

اصل اساسی طراحی گرافیک بیان می‌کند که لوگو باید مناسب شرکت، سازمان یا کسب و کار فرد باشد. به عنوان مثال، لوگوهای خودروهایی مانند مرسدس و آئودی باید مدرن باشند و عناصر سبک آرم و برتری مترادف با وسایل نقلیه و خدمات آنها را در خود جای دهند. از سوی دیگر، لوگوهای محصولات کودک باید رنگارنگ با نمادهای خاص و جذاب باشند تا بتواند حس شادی و سرزندگی را به مخاطبان منتقل کنند. از این رو، بسته به کسب و کار و ارزش‌های شرکت، ایجاد یک لوگوی متناسب ضروری است.

 بی زمان

یکی دیگر از اصول طراحی لوگو موفق، ایجاد عنصر بی‌زمانی است یعنی در عین حال یک لوگو باید مدرن و امروزی باشد، از سوی دیگر بایستی فارغ از زمان باشد یعنی لوگو طوری طراحی نگردد که برای زمان حال مناسب و برای 5 سال دیگر یک طرح و رنگ از مد افتاده و مسخره داشته باشد. گاهاً به دلیل طراحی‌های نه چندان جالب برخی از شرکت‌ها و یا سازمان‌ها هر چند وقت یکبار مجبور به تغییر لوگوی خود می‌شوند که این اصلاً ایده چندان جالبی نیست و در ارتباط‌گیری مشتریان برند اختلال ایجاد می‌کند.

 طراحی لوگو باید طوری صورت گیرد که به یاد ماندنی بوده و در ذهن مشتریان حک شود و اطمینان حاصل شود که همه با دیدن لوگو به یاد کسب و کار شما می‌افتند.  فرآیند طراحی لوگو باید طول عمر یک کسب و کار را در نظر بگیرد، به این معنی که لوگو باید حتی چندین سال بعد هم از نظر مخاطبان خوب به نظر برسد. چون هر بار که مصرف کننده طرح شما را مشاهده می‌کند، در واقع یک پیام بصری را تبلیغ می‌کند.

تمرکز بر هویت برند

بنابراین، بهتر است یک ایده کلاسیک را انتخاب کنید تا شرکت و یا کسب وکار خود را متمایز کنید. شما باید بر هویت برند و فرآیند طراحی تمرکز کنید. یک شرکت می‌تواند بعد از چند سال به طور اساسی از نظر ظاهری تغییر کند، اما لوگو باید اصول و سیاست‌های کسب و کار را بدون هیچ مشکلی نشان دهد. اگر لوگوی طراحی شده شما بتواند ارزش‌های سازمانی را نشان دهد، به نمادی از هویت آن تبدیل می‌شود و آن را جاودانه می‌کند.  

 

تمرکز بر هویت برند

برقراری ارتباط بین لوگو و نام برند از اصلی‌ترین مواردی است که در طراحی لوگو باید در نظر گرفت

در نهایت اینکه طراحی لوگو برای یک سازمان، شرکت و یا حتی یک کسب و کار کوچک یکی از اساسی‌ترین اقدامات است که تاثیر به‌سزائی در موفقیت تشکیلات و یا کسب و کار شما دارد و همین عامل حساسیت طراحی یک لوگو را دوچندان می‌کند، از طرفی کار طراحی چندان ساده‌ و پیش‌پاافتاده نبوده و نیاز به آشنایی کامل با اصول طراحی لوگو دارد که کمک گرفتن از متخصصان این زمینه را می‌طلبد.

سخن آخر

بهترین کار این است که برای ایجاد یک لوگوی خوب از همفکری و ایده‌های متخصصان این زمینه کمک بگیرید، زیرا اینکه شما یک روز صبح از خواب بیدار شده و شروع به طراحی یک لوگو برای کسب و کار خود که می‌تواند در سرنوشت آن تاثیر بگذارد نمایید غیرممکن است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با یک تیم طراحی گرافیکی معتبر و خوب همفکری داشته و ایده‌های مختلف، نیازها و انتظارهای خود و مشتریان از لوگوی خود را با هم درمیان بگذارید تا در هر چه بهتر شدن لوگوی خود تلاش کنید.

 


23/ اردیبهشت/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف