WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
کلیدی ترین اصول طراحی لوگو

کلیدی ترین اصول طراحی لوگو

19/ خرداد/1402

کلیدی ترین اصول طراحی لوگو چیست؟ هنگام طراحی لوگو به چه مواردی باید توجه داشته باشیم؟ آیا این کار باعث اعتبار بیشتر در نگاه گوگل خواهد شد؟ برای اطلاع از جزئیات و اهمیت این طراحی در ادامه با ما همراه باشید.


یک لوگوی خوب، قابل تشخیص و به یاد ماندنی است. شکی در این جمله نیست، اما ویژگی‌های یک لوگوی خوب چیست و چگونه می‌توان آن را طراحی کرد؟ اکثر لوگوهای موفق مشهور ویژگی‌های مشترکی دارند که می‌توانند به ما در این راه کمک کنند. فرقی نمی‌کند لوگو برای چه نوع کسب و کاری باشد و چقدر حرفه‌ای باشد، در این مقاله با تعدادی از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو آشنا می‌شویم که در همه شرایط قابل استفاده هستند.

لوگو باید بازتابی از کسب و کار باشد

قطعا نشان دادن کل یک کسب و کار در یک لوگو کار راحتی نیست. با این وجود یک لوگو باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا خاص و منحصر به فرد باشد:

اصالت لوگو

قاعدتا آخرین چیزی که هر کسب و کاری می‌خواهد این است که مشتریان لوگوی آن را با لوگوی برند دیگری اشتباه بگیرند. بنابراین کپی‌های حتی حرفه‌ای از لوگوهای معروف هرگز نمی‌تواند ایده خوبی باشد و از اصول طراحی لوگو به دور است.

نشان دهنده کسب و کار باشد

این یکی شاید آسان نباشد، اما بهتر است لوگو منعکس کننده خدمات کسب و کار مربوطه باشد. مثلا لوگوی خدمات پستی آمریکا، یک عقاب در حال پرواز است که دو چیز را نشان می‌دهد: این موسسه آمریکایی است و این که سرعت بالایی هم دارد.

نشان دهنده کسب و کار باشد

برجسته کردن ویژگی‌های کسب و کار

باید به این فکر کنید که مشتریان احتمالی چه چیزی را بیشتر دوست دارند بدانند؟ محصولی که آن بیزینس می‌فروشد؟ عملکرد شرکت مربوطه؟ هر کسب و کاری شعار یا نکته تمایز خاصی را دارد که باید آن را در لوگوی خود منعکس کند.

لوگوی رقبا را بررسی کنید

قبل از اینکه حتی به کشیدن چیزی فکر کنید، باید یک جست و جوی کامل داشته باشید. طراحی کامل یک لوگو و صرف وقت و بعداً فهمیدن اینکه به طور تصادفی یک طرح موجود را کپی کرده‌اید، اصلا دورنمای خوبی به نظر نمی‌رسد پس حتی از احتمال آن هم جلوگیری کنید. مسئله این جا فقط نقض غیرعمدی کپی رایت نیست. از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو خاص و متمایز بودن آن است. بنابراین با کمی جست و جو در میان لوگوی برندهای مشابه می‌توانید بفهمین چه چیزی لوگویی که طراحی می‌کنید را خاص‌تر می‌کند. برای مثال اگر متوجه شدید که اکثر لوگوها از حروف و کلمات استفاده کرده‌اند می‌توانید به سمت یک طرح انتزاعی بروید و برعکس.

زیبایی در سادگی است

این نکته را از یاد نبرید: لوگو کوچک‌تر از آن است که بخواهید آن را زیادی پیچیده کنید. اضافه کردن جزئیات بیش از حد نه تنها زیبایی لوگو را از بین می‌برد، بلکه بدتر از آن باعث می‌شود شکل لوگو به راحتی در ذهن باقی نماند و خیلی راحت فراموش شود. سعی کنید از یک کلمه کوتاه یا مخفف و یک نماد تا جای ممکن مینیمال و ساده استفاده کنید تا بتوانید پیام خود را به مشتری منتقل کنید. این سادگی تنها در اصل شکل و کلمات نیست. در اصول طراحی لوگو، مهم است که در لوگو تا جای ممکن کم‌تر از جلوه‌های طراحی ویژه استفاده کنید. چنین ویژگی‌هایی مانند سایه انداختن یا طرح‌های سه بعدی آن هم در مقیاس کوچک، واقعا کوچک‌ترین کمکی به زیبا شدن لوگوی شما نمی‌کند.

از طرف دیگر هرچه لوگوی خود را ساده‌تر طراحی کنید، احتمال این که در سال‌های بعد هم به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید بیشتر می‌شود. کمپانی‌های بزرگ هر چند وقت یک بار لوگوی خود را ارزیابی می‌کنند، آن را با اصول طراحی لوگو تطبیق می‌دهند در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند تا مدرن‌تر و زیباتر به نظر برسد. نکته مهمی که در همه این تغییرات وجود دارد حرکت لوگوها به سمت سادگی بیشتر و داشتن جزئیات کمتر است. بنابراین می‌توانید با در نظر گرفتن سادگی به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو، از ایجاد هزینه‌های بعدی جلوگیری کنید.

زیبایی در سادگی است

رنگ لوگو مهم است

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو رنگ یا رنگ‌هایی است که برای آن انتخاب می‌کنید. رنگ لوگویی که طراحی کرده‌اید ممکن است روی صفحه‌ی طراحی شما خوب به نظر برسد. اما مهم‌ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که همین لوگو اگر پس زمینه عوض شود هنوز هم زیبا و جذاب است؟ به این فکر کنید که اگر پس زمینه روشن‌تر یا تیره‌تر شود چگونه می‌توانید رنگ‌ها را تغییر دهید.

نیازی به گفتن نیست که انتخاب چندین رنگ برای لوگو هم آن را زیادی پیچیده می‌کند و هم تغییر آن و تطبیق دادنش با پس زمینه‌های مختلف را بسیار سخت می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، گفته می‌شود تعداد رنگ‌های استفاده شده در یک لوگو نباید بیش از سه رنگ باشد، هر چند که در خیلی از اصول طراحی لوگو روی تنها یک یا دو رنگ تاکید می‌شود. به علاوه باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است خیلی جاها لوگو به صورت سیاه و سفید چاپ شود و لوگویی طراحی کنید که در حالت سیاه و سفید هم مفهوم را برساند.

فونت لوگو را دست کم نگیرید

به نظر نمی‌رسد افراد زیادی انتخاب فونت را به عنوان یکی از اصول طراحی لوگو در نظر بگیرند. با این وجود اگر لوگویی که طراحی می‌کنید قسمت نوشتاری هم دارد، حتما باید انتخاب فونت را جدی بگیرید. چه نوع فونت و چه اندازه آن تاثیر بسیار زیادی روی لوگو دارد. یک فونت قدیمی و دم دستی می‌تواند لوگو را بی‌اهمیت و معمولی جلوه دهد، در حالی که فونتی جدید و در عین حال ساده آن را شیک و حرفه‌ای نشان می‌دهد.

فونت لوگو را دست کم نگیرید

لوگویی به یاد ماندنی طراحی کنید

یک طراحی لوگوی خوب به یاد ماندنی است و به یک برند اجازه می‌دهد تا با وجود رقابت برندهای دیگر برای جلب توجه مشتری، در ذهن مشتری باقی بماند. اما چگونه می‌توان به چنین لوگویی دست یافت؟ در اینجا باید به همان مهم‌تریناصل از اصول طراحی لوگو یعنی سادگی بازگردیم. یک لوگوی واقعا ساده را اغلب می‌توان پس از یک نگاه کوتاه به یاد آورد، چیزی که با طراحی بیش از جزئی امکان پذیر نیست. از سادگی که بگذریم، علامت تجاری باید بر روی یک مفهوم یا همان داستان برند متمرکز شود.

لوگو باید در سایزهای مختلف خوب به نظر برسد

یکی دیگر از اصول طراحی لوگو که در عین سادگی بسیار هم است، طراحی لوگو به شکلی است که همه جا قابل استفاده باشد. در نظر بگیرید که این لوگو ممکن است جاهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد: از وبسایت برند گرفته تا ایمیل، روی بیلبوردها، سردر فروشگاه‌ها یا حتی روی یونیفورم کارمندان. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که لوگو را در همه‌ی این حالت‌ها فرض کنید و ببینید آیا لوگو در موقعیت‌های مختلف و اندازه‌های مختلف هنوز هم خوب به نظر می‌رسد یا نه. برای این کار هم بهتر است از خطوط و علایم بیش از حد نازک، طرح‌های پیچیده و طراحی‌های دارای همپوشانی خودداری کنید.

لوگو باید در سایزهای مختلف خوب به نظر برسد

جمع بندی

رعایت اصول طراحی لوگو نه فقط برای یک ظاهر خوب، بلکه برای اعتبار برند و کسب و کار حیاتی است. یک لوگوی خوب می‌تواند با سازمان اعتبار ببخشد، آن را مهم و باارزش جلوه دهد و از همه مهم‌تر، آن برند را در ذهن مشتری حک کند. از این‌ها گذشته طراحی لوگو چیزی نیست که بتوان یک شبه یاد گرفت و نیاز به مهارت، آزمون و خطا و تجربه دارد.

 


19/ خرداد/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف