WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری

تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری

17/ مهر/1402

مهرها نقش بسیار ویژه‌ای در دنیای نوشت‌افزار و لوازم اداری دارند و از کاربردهای متنوعی برخوردار هستند. در گذشته، بیشتر مهرهای قدیمی به‌صورت لاستیکی بودند و پیشرفت‌های فناورانه موجب شدند تا راهکارهای نوآورانه‌ای مانند مهر لیزری و مهر ژلاتینی ارائه شوند. هدف این مقاله، ارائه تحلیلی جامع در مورد تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری، با تعریف و بیان خصوصیات و کاربردهای هر یک از آن‌ها است. علاوه بر این، ما ویژگی‌های هر یک از این مهرها را بر اساس الزامات گوناگون بیان می‌کنیم.


پس اگر به دنبال آشنایی هر چه بیشتر پیرامون این مهرها و شناخت تفاوت میان آن‌ها هستید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

معرفی مهر لیزری


پیش از بررسی تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری، ابتدا قصد داریم این دو مهر را به‌صورت اجمالی معرفی کنیم. مهر لیزری یا مهر نوری، یک روش پیشرفته برای استفاده از فناوری لیزر به‌منظور حکاکی طرح‌ها یا متن بر روی فوم‌های مخصوص است. فرآیند حکاکی لیزر سبب افزایش هر چه بیشتر دقت، دوام و قابلیت‌های لازم برای ثبت جزئیات پیچیده می‌شود و کیفیت طرح نهایی مهر را بالا می‌برد.

 این مهرها با استفاده از ماشین‌های حکاکی لیزری مخصوص ساخته می‌شوند که از لیزر برای حکاکی یا برداشتن لاستیک برای درج طرح مهر استفاده می‌کنند. ورق لاستیکی هنگام حکاکی شدن بر روی ماشین مهرزنی جهت ایجاد نقش‌ها بر روی سطوح مختلف، نصب می‌شود. در بخش بعد مهر ژلاتینی تعریف می‌شود تا بتوان به تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری پی برد. در طراحی این مهر، استامپ و ژلاتین وجود ندارد. شارژ این مهر نیز با جوهر مخصوص انجام می‌شود.

 

مهر لیزری

 

معرفی مهر ژلاتینی


مهر ژلاتینی مهری است که در آن از جوهر ژلاتینی درون دستگاه استفاده شده است. این مهرها به دلیل قیمت کم و طول عمر بالا، جزو محبوب‌ترین انواع مهرها در بازار هستند. مهرهای ژلاتینی به‌طور رایج برای مهر زنی مکرر استفاده شده و می‌توان جوهر آن را در صورت نیاز پر کرد. همچنین امکان تعویض ژلاتین در این مهرها وجود دارد. این مهرها با روش‌های قدیمی ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از در زمره مهرهای قدیمی بازار دانست.

مسئله مهم دیگر، حساسیت ژلاتین در برابر نور ماورای بنفش است. مهرهای لیزری به دو دسته مهرهای ژلاتینی با دسته معمولی و مهرهای ژلاتینی خودکار تقسیم می‌شوند.

 

مهر ژلاتینی

 

مزیت‌های مهر لیزری


می‌توان در بررسی تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری، مزیت‌های هر دو مهر را موردبررسی قرار داد. مزیت‌های مهرهای لیزری عبارت‌اند از:

 

دقت و انعطاف‌پذیری زیاد


صرف‌نظر از استفاده از فناوری حکاکی یا برش لیزری، این روش‌ها دارای دقت بالایی بوده و انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را هنگامی طراحی پروژه خود و انتخاب مواد، ایجاد می‌کنند.

 

حداکثر کارایی و سرعت


می‌توان با ریسک سرمایه‌گذاری محدود و هزینه تولید کم، بیشترین استفاده را از مهرهای لیزری کرد. همچنین مهر لیزری دارای سرعت بسیار بالایی است و این مزیت، دیگر تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری است.

 

مقرون‌به‌صرفه بودن


فرآیند حکاکی لیزری با داشتن کارایی و سرعت بالا، صرفه اقتصادی بسیار زیادی دارد. زمان در کسب‌وکارها، اهمیت زیادی دارد.

 

تطبیق‌پذیری مهر لیزری


حکاکی لیزری از تطبیق‌پذیری مطلوبی برخوردار است. امکان حکاکی لیزری بر روی تعداد بسیار کمی از کالاها وجود ندارد و مواد بسیار معدودی در حکاکی قابل‌استفاده نیستند. بنابراین حکاکی لیزری و استفاده از مهر نوری برخلاف دیگر روش‌های سفارشی‌سازی محصول، به یکی از بهترین روش‌ها تبدیل شده است.

 

مزیت‌های مهر ژلاتینی


پس از بررسی مزیت‌های مهر لیزری به‌منظور درک تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری، در این قسمت، مزیت‌های مهر ژلاتینی را بیان می‌کنیم. این مهرها دارای نقاط قوت بسیار زیادی هستند و می‌توانید از مزیت‌های آن، چه قصد استفاده مداوم را داشته و یا می‌خواهید به‌صورت مقطعی از آن‌ها استفاده کنید، بهره‌مند شوید.  مزیت‌های این مهر عبارت‌اند از:

 

سهولت در استفاده


می‌توان به‌سادگی از مهرهای ژلاتینی استفاده کرد. کافی است آن را برداشته، به پایین فشار داده و شاهد نقش بستن مهر خود باشیم.

 

قابل‌حمل بودن


مهرهای ژلاتینی با توجه به طراحی خود، قابل‌حمل هستند. می‌توان از این مهرها در موقعیت‌های گوناگون استفاده کرد.

 

نمایش انواع اطلاعات


می‌توان با استفاده از مهرهای ژلاتینی، انواع اطلاعات موردنیاز را نمایش داد. حتی امکان نمایش لوگوی یک کسب‌وکار نیز وجود دارد.

 

دوام بالا


مهرهای ژلاتینی، دوام بسیار بالایی دارند. می‌توان از این مهرها طی سالیان طولانی استفاده کرد و همچنان شاهد کیفیت مطلوب آن‌ها بود.

 

جای مهر کامل


این مهرها، جای مهر کاملاً یا تقریباً کاملی را با هر نوبت استفاده، به‌جا می‌گذارند.

 

مهر لیزری و ژلاتینی

 

بررسی تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری


در این بخش، می‌خواهیم به‌طور مستقیم تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مهر عبارت‌اند از:

 

توزیع تراکم جوهر


تجربه استفاده از هر دو مهر نشان داده است که مهرهای لیزری یا نوری، قابلیت بیشتری برای توزیع جوهر با تراکم بیشتر در قیاس با مهرهای ژلاتینی دارند. درنتیجه، کیفیت به‌جا ماندن نقش مهر در مهر لیزری، بسیار مطلوب‌تر بوده و می‌توان شاهد تمامی جزئیات نقش مهر در صورت استفاده از این مهر بود. بنابراین، نحوه توزیع تراکم جوهر، دیگر تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری را نشان می‌دهد.

 

هزینه


مهرهای ژلاتینی در ابتدا صرفه اقتصادی بیشتری دارند، اما مهرهای لیزری به دلیل دوام بسیار زیادی دارند، می‌توانند در بلندمدت، صرفه اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشند.

 

سهولت در استفاده


مهرهای ژلاتینی دارای ویژگی کاربرپسندی بیشتری هستند و برای ایجاد جای مهر، تلاش زیادی لازم نیست. اما در مورد مهرهای لیزری، باید مراحل بیشتری را طی کرد. در مهرهای لیزری، جوهر از طریق مخزن جوهر یا کارتریج، روی فوم منتقل می‌شود. در مرحله بعد، باید طرح را از روی فوم به کاغذ انتقال داد.

 

اندازه


یکی از تفاوت‌های دیگر میان مهرهای ژلاتینی و مهرهای لیزری، کوچک‌تر بودن اندازه مهرهای ژلاتینی در مقایسه با مهرهای لیزری است. درواقع، در مهرهای ژلاتینی، از چرخش 180 درجه ژلاتین به‌منظور انتقال طرح مهر بر روی صفحه استفاده شده است، درحالی‌که این چرخش در مهرهای لیزری وجود ندارد و بدین ترتیب، مهرهای لیزری کوچک‌تر هستند.

 

تازگی فناوری مورد استفاده


مهرهای ژلاتینی، جزو قدیمی‌ترین مهرهای موجود در بازار محسوب می‌شود. از طرفی مهر لیزری، یکی از تازه‌ترین مهرهای عرضه شده در بازار است که شهرت بسیار بالایی به دلیل دقت و کارایی خود یافته است.

 

مدت‌زمان ساخت


مدت‌زمان ساخت مهرهای لیزری در مقایسه با مهرهای ژلاتینی بسیار کمتر است. ازآنجایی‌که در مهرهای لیزری از فوم به‌جای ژلاتین و استامپ استفاده شده است و از طرفی، جوهر مهرهای لیزری به‌طور خودکار از طریق کارتریج به فوم انتقال پیدا می‌کند، می‌توان مدت‌زمان ساخت کمتر و سرعت بالاتر مهره لیزری را جزو مزیت‌های آن در مقایسه با مهر ژلاتینی دانست.

 

رنگ‌آمیزی طرح نهایی


مهرهای ژلاتینی دارای طیف رنگی بیشتری هستند و می‌توان از طرح‌های چندرنگی و زیبای این مهرها لذت برد. مهرهای لیزری، غالباً طرح‌های سیاه یا خاکستری تولید می‌کنند، مگر آنکه از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی دیگر در این مهرها استفاده شود.

 

دوام


مهرهای لیزری عموماً دارای طول عمر بیشتری به دلیل وجود ورق‌های لاستیکی بادوام خود در مقایسه با مهرهای ژلاتینی هستند.

 

توالی استفاده


یکی از مزیت‌های مهر ژلاتینی نسبت به همتای لیزری خود، قابلیت این مهر در مهر زدن‌های پی‌درپی است.

 

تفاوت مهرهای لیزری و ژلاتینی

 

سخن پایانی
 ما در این مقاله، به دنبال بررسی تفاوت مهر ژلاتینی و لیزری بوده و مزایای هر یک از آن‌ها را بررسی کردیم. مهر لیزری دارای دقت، دوام و تطبیق‌پذیری بسیار مطلوبی برای سطوح مختلف است. از طرف دیگر، مهرهای ژلاتینی از قابلیت‌هایی همچون سهولت در استفاده، طیف رنگ گسترده و راحتی برخوردار است. انتخاب بین این دو مهر بستگی به الزامات خاصی مانند نیاز به سفارشی‌سازی، دوام، کیفیت به‌جا ماندن طرح یا تغییرات رنگ دارد. ارزیابی هر یک از این عوامل، سبب کمک به تعیین مطلوب‌ترین گزینه مهرزنی برای کاربردهای گوناگون می‌شود.

 


17/ مهر/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف