WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
20 نکته کلیدی در طراحی لوگو

20 نکته کلیدی در طراحی لوگو

24/ مهر/1402

امروزه جهان، به شکل مجازی رو به پیشرفت است، اما دنیای واقعی هنوز هم طرف‌داران خودش را دارد؛ بنابراین چه مجازی و چه واقعی به‌شدت رقابتی شده است. شما باید راهی برای جلب‌توجه، متمایزشدن، اطلاع‌رسانی سریع به مردم در مورد کسب‌وکارتان پیدا کنید تا آن را همیشه در ذهن‌ها جاودان کنید. این کاری است که با رعایت نکات طراحی لوگو انجام می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به عواملی که برای ایجاد یک لوگوی خوب اهمیت حیاتی دارند، بپردازیم و شما را با نکات طراحی لوگو آشنا کنیم.


چرا لوگوها این‌قدر مهم هستند و باید نکات طراحی لوگو را بدانیم؟


لوگو چهره هر برندی است. اولین برداشت؛ بنابراین طراحی آن بسیار مهم است. زمانی که لوگو به‌درستی اجرا شود، دارایی قدرتمندی برای برند مشتری شما است. به هر کسی که کسب‌وکاری را شروع می‌کند توصیه می‌شود برای طراحی یک لوگو سرمایه‌گذاری کند، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که داشتن یک لوگوی خوب تنها اولین قدم در توسعه یک هویت برند به‌یادماندنی است.

لوگو سنگ اصلی برند شما است و مهم نیست که چه نوع برند یا کسب‌وکاری دارید، داشتن یک لوگوی حرفه‌ای بسیار مهم است. بدون آن، مخاطبان شما نمی‌توانند شرکت شما را شناسایی کنند، چه رسد به اینکه به شما اجازه دهند از رقبای خود برتری داشته باشید.

 

قوانین طلایی نحوه طراحی لوگو


وقتی صحبت از طراحی خوب لوگو به میان می‌آید، چند قانون ساده اما ضروری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. باید بدانید که طراحی لوگو برای موفقیت آن نیاز به تمرین و تجربه فراوان دارد. دانش قطعاً برای هر طراح گرافیکی قدرت است. به همین دلیل، ما 20  قانون اساسی را برای طراحی لوگوی مؤثر بیان کرده‌ایم. قطعاً توجه به این نکات طراحی لوگو کار شما را آسان‌تر می‌کند.

 

نکات طلایی طراحی لوگو

 

1. اصل سادگی را فراموش نکنید


یکی از نکات طراحی لوگو که بسیار مهم است اصل سادگی و دوری از پیچیدگی است. لوگوی شما باید به‌راحتی در یک نگاه قابل‌شناسایی باشد. اجازه تغییر اندازه و رنگ را بدهید. لوگوهای خوب چیزهای غیرمنتظره‌ای را ارائه می‌دهند و بدون پیچیدگی منحصربه‌فرد هستند.

 

2. زیادی به جزئیات نپردازید


لوگوهای ساده سریع‌تر از لوگوهای پیچیده شناسایی می‌شوند. خطوط و حروف قوی بهتر از خطوط نازک نشان داده می‌شوند و لوگوهای تمیز و ساده بسیار بهتر از لوگوهای پیچیده کوچک و بزرگ می‌شوند.

اگرچه لوگوی شما باید ساده باشد، اما درعین‌حال نباید زیادی هم ساده باشد. لوگوهای خوب دارای چیزی غیرمنتظره یا منحصربه‌فرد هستند بدون اینکه بیش از حد درگیر جزئیات باشند. توجه کنید که چگونه لوگوهای ساده و درعین‌حال جذاب می‌تواند هر کسی را تحت‌تأثیر قرار دهد. به طور مثال هر کسی که با یک کودک ۴ساله گرسنه با مک‌دونالد برخورد کرده باشد قدرت نماد لوگوی تمیز را می‌داند.

 

3. لوگو به شما کمک می‌کند تا از دیگران متمایز شوید


در این دنیای رقابتی، برای جذب مشتری باید نسبت به دیگران منحصربه‌فرد باشید و یک لوگو با طراحی زیبا می‌تواند به شما کمک کند تا در این زمینه به‌راحتی رقبا را شکست دهید. لوگوی ساخته شده از طراح حرفه‌ای یک شرکت طراحی لوگو می‌تواند به شرکت شما هویت خاصی بدهد؛ زیرا می‌تواند اشکال، فونت‌ها، رنگ‌ها را به شیوه‌ای انحصاری برای کسب‌وکار شما ترکیب کند.

بدون جذب مشتری، نمی‌توانید کسب‌وکار خود را بیشتر رونق دهید. داشتن چیزی خارق‌العاده نسبت به رقبا به شما جایگاه قوی‌تری می‌دهد و نشان می‌دهد که یک‌قدم از آنها جلوتر هستید. این همان چیزی است که در نکات طراحی لوگو باید مدنظر قرار دهید.

 

4. وفاداری به برند را تشویق می‌کند


جلب رضایت مشتری از اولین باری که آنها انتخاب می‌کنند از خدمات شما استفاده کنند یا محصولات شما را خریداری کنند، خواهید دید. اعتمادی که در برند شما پیدا می‌کنند به این معنی است که لوگوی شما را به‌خاطر خواهند آورد، هنگام خرید به دنبال لوگوی شما خواهند بود و با نشان‌دادن لوگوی شما به دوستان و خانواده خود شما را توصیه می‌کنند.

 

5. منحصربه‌فرد


لوگوهای دارای خطوط پررنگ و فرم‌های قوی و منحصربه‌فرد به‌راحتی از نظر بصری قابل‌شناسایی هستند. حقیقتاً، برای اینکه بدانید یک طرح از نظر بصری منحصربه‌فرد است، باید بدانید که قبلاً چه چیزی وجود دارد. لوگوی شما باید منحصربه‌فرد و متمایز باشد. اجازه ندهید شبیه یا تقریباً شبیه به لوگوهای دیگر باشد. اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما به‌خوبی با برند شما مرتبط است و باید به‌راحتی شناسایی شود و با لوگوی شرکت دیگر متفاوت باشد.

 

اصول طراحی لوگو

 

6. فونت‌های خود را بشناسید


شما باید فونت‌هایی را انتخاب کنید که کاملاً لوگوی شما را تکمیل کنند. فونت‌ها باید نسبت به برند شما واقعی و صادق باشند. به‌عنوان‌مثال، فونت‌های پررنگ برای یک لحن جدی ایده‌آل هستند، درحالی‌که فونت‌های گرد مناسب‌تر هستند اگر می‌خواهید احساسی دوستانه ایجاد کنید.

 

7. درباره مخاطب خود تحقیق کنید


تحقیق و پیداکردن صحیح مخاطب هدف جز یکی دیگر از نکات طراحی لوگو است؛ بنابراین خود را به‌جای مشتریان خود قرار دهید و وانمود کنید که شما مخاطب هدف هستید. ویژگی‌های ضروری شرکت را که می‌خواهید با آنها کار کنید فهرست کنید. آیا برای سرگرمی است یا یک نام تجاری هیجان‌انگیز که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد؟

 

8. قابل‌شناسایی


اول‌ازهمه، لوگوی شما باید به‌راحتی با برند شما شناسایی شود. باید به‌وضوح ارزش‌ها و خدمات کسب‌وکار شما را منعکس کند. در مورد رنگ و تایپوگرافی و نحوه تنظیم تن طرح فکر کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک شرکت ساختمانی هستید، احتمالاً نمی‌خواهید از رنگ صورتی در لوگوی خود استفاده کنید. اگر طراحی لوگوی شما شامل یک تصویر است، مطمئن شوید که مربوط به کسب‌وکار یا برند شما است.

 

9. به لوگو هویت دهید


یک هویت برند خوب به یک تصویر برند معتبر تبدیل می‌شود و کسب‌وکار شما را جذاب‌تر و محبوب‌تر می‌کند. لوگوی شما اساس هویت برند شما را تشکیل می‌دهد که برای قابل‌تشخیص‌تر شدن و رشد یک نهاد تجاری بسیار مهم است. 

 

10. با حروف بزرگ یا حروف کوچک بازی کنید


وقتی صحبت از نکات طراحی لوگو و یک  طراحی خوب به میان می‌آید، گاهی اوقات این جزئیات کوچک هستند که همه تفاوت را ایجاد می‌کنند. چیزی به‌سادگی بازی‌کردن با حروف بزرگ می‌تواند حروف و علامت تجاری شما را به سطح جدیدی برساند.

به طور سنتی، لوگوهای بزرگ پیامی قوی از اقتدار را ارائه می‌دهند، درحالی‌که استفاده از حروف کوچک، حال و هوای راحت‌تر و معمولی را ایجاد می‌کند. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از متن بزرگ استفاده کنید و درعین‌حال ظاهر را با رنگ‌های انتخابی خود نرم کنید.

 

11. طرح مناسب و درست را انتخاب کنید


یک لوگوی حرفه‌ای باید برای هدف مناسب باشد. لوگو باید برای مخاطب موردنظر مناسب باشد. به‌عنوان‌مثال، لوگوی یک فروشگاه اسباب‌بازی می‌تواند در اجرای خود رنگارنگ و بازیگوش باشد، اما این امر در مورد یک شرکت حقوقی صدق نمی‌کند.

 

12. به‌یادماندنی


یک لوگو را باید به‌راحتی پس از یک نگاه به‌خاطر آورد. به‌هرحال، یک نگاه معمولاً تمام چیزی است که لوگوی شما از اکثر مردم دریافت می‌کند. مانند هر نمادی، لوگو شما  باید آن قدر قوی و منحصربه‌فرد باشد که به‌راحتی در ذهن‌ها بماند. اگر پس از اینکه شخصی به آن نگاه کرد، فوراً بتواند عناصر اصلی آن را توصیف کند. لوگویی که پیچیده، شلوغ، دارای بخش‌ها و تکه‌های متعدد یا بیش از حد سبک است، برای بیننده دشوار است. در نتیجه به‌راحتی کنار گذاشته می‌شود.

 

13. مدرن و درعین‌حال جاودانه و بی‌زمان


برای نکات طراحی لوگو وقتی می‌گویم مدرن و امروزی منظور این است که تا چند سال آینده هم زیبا و به‌روز باشد نه اینکه مثلاً تا پنج سال دیگر لوگوی شما احمقانه به نظر برسد. یک لوگو باید از این نظر مدرن باشد که باید معاصر باشد، درعین‌حال نه آن‌قدر با اجزای عجیب که وقتی آن روند مسیر خود را طی کرد، چیزی که قدیمی به نظر می‌رسد باقی بماند. زیرا در این صورت شرکت شما نسبت به مشتریان بالقوه شما قدیمی شده است. برخی از لوگوها در طول زمان کمی تغییر کرده‌اند، فقط به‌گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند تا آنها را مدرن‌تر کنند، اما عناصر ضروری را دست‌نخورده نگه داشته‌اند، مانند UPS، Starbucks و Burger King.

 

14. از خوانایی اطمینان حاصل کنید


لوگوی شما در تمام دارایی‌های برند شما، از سربرگ وب‌سایت گرفته تا کارت‌های ویزیت شما، استفاده خواهد شد. صرف‌نظر از جایی که لوگوی شما ظاهر می‌شود، متن شما باید همیشه قابل خواندن باشد. برای اطمینان از این موضوع، به‌اندازه متن و فونتی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید.

 

15. تطبیق‌پذیری


در خصوص نکات طراحی لوگو از تطبیق‌پذیری غافل نشوید. لوگو شما، تابلوهای فروشگاه، تبلیغات دیجیتال و خیلی چیزهای دیگر را تزیین می‌کند بنابراین، لوگوی شما باید همه‌کاره و قابل‌تطبیق برای فرود در هر مکانی باشد. به تمام مکان‌هایی که می‌خواهید از لوگوی خود استفاده کنید فکر کنید و مطمئن شوید که در هر یک از آنها خوب به نظر می‌رسد.

قاعده کلی این است که لوگوی شما نیز باید بتواند با هر رنگ یا پس‌زمینه‌ای کار کند. این بدان معناست که باید در سیاه‌وسفید بدون هیچ اثری خوب به نظر برسد

 

نکات طراحی لوگو

 

16. مقیاس‌پذیری


به طور مشابه، لوگوی شما باید بتواند با هر اندازه‌ای سازگار شود. آیا می‌توان آن را روی یک بیلبورد غول‌پیکر و یک خودکار کوچک قرارداد؟ با بازگشت به اصل سازگاری، می‌دانیم که لوگوی شما باید مقیاس‌پذیر باشد تا برند شما را در هر جایی نشان دهد.

یک لوگوی مقیاس‌پذیر باید در هر اندازه‌ای معنا داشته باشد، خوب به نظر برسد و خوانا بماند. چه روی یک کارت ویزیت کوچک و چه روی یک پوستر بزرگ چاپ شده باشد. اگر جزئیات زیادی را در لوگوی خود بگنجانید، کوچک‌کردن آن در اندازه کوچک دشوارتر خواهد شد.

 

17. استفاده هوشمندانه از رنگ


تئوری رنگ پیچیده است، اما طراحانی که اصول اولیه را درک می‌کنند، می‌توانند از رنگ به نفع خود استفاده کنند. قوانین اساسی که باید در نظر داشت عبارت‌اند از:

  • از رنگ‌های نزدیک به یکدیگر در چرخه رنگ استفاده کنید.
  • از رنگ هایی که آنقدر روشن هستند که برای چشم ها اذیت کننده است استفاده نکنید.
  • لوگو باید در سیاه و سفید، خاکستری و دو رنگ نیز خوب به نظر برسد.

 

18. تفاوت لوگو و برند را بشناسید


اغلب افراد برند و لوگو را به یک معنی می‌شناسند درصورتی‌که این درست نیست. در واقع لوگو یک نماد و ماهیت تعیین‌کننده است. لوگو مثل سایت و کارت ویزیت نیست. در واقع این عناصر هویت یک برند را مشخص می‌کنند در واقع برند درست آن چیزی است که در صورت نبود شما دیگران شما را با آن می‌شناسند. به‌طورکلی لوگو همانند اعضای بدن شماست و برند شخصیت و کاراکتر شما را شکل می‌دهد.

 

19. از انتزاعی بودن نترسید


گاهی اوقات انتزاعی بودن هم بد نیست حتی در جذب مخاطب می‌تواند مؤثر واقع شود. مثال اگر در حال طراحی لوگو یا دنبال یادگیری نکات طراحی لوگو مربوط به کفش هستید لزومی ندارد از طرح کفش در طراحی خود استفاده کنید. مثل کاری که نایک در طراحی خود انجام داده یک تیک را در لوگو خود طراحی کرده است.

 

20. از طرح‌های دیگر فقط برای الهام استفاده کنید


آخرین قانونی که برای نکات طراحی لوگو مؤثر باید مدنظر قرار دهید. کارهای طراحان دیگر را کپی نکنید. درحالی‌که الهام‌گرفتن از طراحان دیگر اشکالی ندارد، کپی‌برداری از ایده‌ها یا کارهای دیگران از نظر اخلاقی و قانونی اشتباه است.

 


از این نکات کلیدی برای طراحی لوگو را برای به‌دست‌آوردن یک نتیجه برجسته اعمال کنید. برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید این اصول را برای طراحی لوگوی خود اعمال کنید، به 20 نکته طلایی که در بالا نگاه کنید؛ بنابراین چه اولین لوگو یا صدمین خلق لوگو شما باشد و چه خودتان یک لوگو طراحی کنید یا با یک طراح گرافیک کار کنید، مطمئن شوید که این کار را با رعایت اصول طراحی لوگو انجام می‌دهید و برای این کار می‌توانید از این مطلب استفاده کنید و  از اطلاعات سودمندی که برای شما آماده کرده‌ایم بهره‌مند شوید.

 


24/ مهر/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف