WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
شخصیت برند چیست؟

شخصیت برند چیست؟

17/ آبان/1402

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا مردم برای دریافت آیفون جدید ساعت‌ها صف می‌کشند؟ پاسخ ریشه در روان‌شناسی شخصیت برند دارد. برندهایی که دوست دارید تصادفی موردعلاقه شما نیستند. داشتن شخصیت برند به‌اندازه داشتن هویت برند ضروری است. این برند شما را منحصربه‌فرد می‌کند و مشتریان ترغیب به خرید از شما می‌کند تا رقبای شما.


همچنین به شما کمک می‌کند تا از طریق تداعی ویژگی‌های انسانی با مصرف‌کنندگان ارتباط عاطفی برقرار کنید تا موقعیت خود را در بازار تثبیت کنید. اما قبل از اینکه بتوانید یک استراتژی بازاریابی مؤثر طراحی کنید که بر تقویت روابط با مشتری از طریق شناخت برند تمرکز دارد، باید مشخص کنید که به‌عنوان یک شرکت چه کسی هستید. شخصیت برند شما چیست.

 

شخصیت برند به چه معنا است؟


به زبان ساده، شخصیت برند تفاوت چندانی باشخصیت انسان ندارد. شخصیت برند چیست مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی است که یک برند را تعریف می‌کند. چیزهایی مانند ارزش‌ها، سرگرمی‌ها، شوخ‌طبعی، صراحت و صداقت شخصیت برند شما را تشکیل می‌دهند. این ویژگی‌ها برای ایجاد ارتباط عاطفی با یک مخاطب خاص با ویژگی‌های مشابه انتخاب شده‌اند.

 

چرا شخصیت برند مهم است؟


حالا که متوجه شدید شخصیت برند چیست باید از اهمیت آن در دنیای کسب‌وکار هم اطلاع داشته باشید. شخصیت برند جوهر هویت اصلی شماست. همان‌طور که شخصیت‌های خودمان ما را دوست‌داشتنی یا آزاردهنده، الهام‌بخش یا کسل‌کننده، مغناطیسی یا بیهوده می‌کنند، شخصیت برند نیز می‌تواند همین کار را برای کسب‌وکار شما انجام دهد.

 

شخصیت برند

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن برندها با مخاطبان طنین‌اندازی واقعی دارند بنابراین، داشتن یک شخصیت برند به‌راحتی متمایز و جذاب برای سالم نگه‌داشتن یک برند حیاتی است.ارائه یک برند با ویژگی‌های شخصیتی خاص، آن را انسانی‌تر می‌کند. مصرف‌کنندگان نسبت به رفتار و ارزش‌های آن احساس نگرانی خواهند کرد. آنها احساس می‌کنند که دارند با یک نفر صحبت می‌کنند که باعث ایجاد دلبستگی به برند می‌شود.

 

اهمیت شخصیت برند چیست


در زیر دلایل اصلی اهمیت شخصیت برند چیست را مطرح کرده‌ایم:

  • شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.
  • به گسترش آگاهی از برند کمک می‌کند.
  • یک ارتباط عاطفی ایجاد می‌کند.
  • وفاداری به برند را افزایش می‌دهد.
  • ارتباط را آسان می‌کند.

 

شخصیت برند چگونه زنده می‌شود؟


جایگاه یک برند در جهان، بسیار شبیه به یک انسان، تا حد زیادی توسط شخصیت آن دیکته می‌شود. شخصیت یک برند عمدتاً از طریق  هویت بصری و حسی آن،  سبک ارتباطی و لحن صدای آن، و  نحوه عملکرد آن زنده می‌شود.

 

شخصیت برند از طریق هویت بصری و حسی


لوگوی هویت بصری و حسی، رنگ‌های برند، تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر بصری مانند تصویرسازی یا سبک‌های عکاسی نشان داده می‌شود. یک شخصیت قوی ظاهری فوراً قابل‌تشخیص دارد. مثلاً چه رنگی را با کوکاکولا تداعی می‌کنید؟ پاسخ صحیح البته قرمز است.

شخصیت یک برند را می‌توان از طریق حواس دیگر نیز درک کرد. برای مثال، ویژگی شخصیتی پر زرق‌وبرق برند ممکن است از طریق یک تجربه بویایی (مانند عطرهای زنانه و پیچیده در فروشگاه) زنده شود.

 

شخصیت برند از طریق سبک ارتباطی و لحن صدای آن

  • صدا، لحن، خلق‌وخوی یک برند، همه با ویژگی‌های شخصیتی اصلی آن تعریف می‌شوند.

 

شخصیت برند از طریق نحوه عملکرد


یک برند طوری عمل می‌کند که نمونه است. این‌گونه است که برندها با مصرف‌کنندگان و مشتریان خود ارتباطات معناداری ایجاد می‌کنند.

 

شخصیت برند چیست

 

چگونه یک شخصیت برند قوی و حرفه‌ای ایجاد کنیم؟


در این قسمت از شخصیت برند چیست باید بدانید که برای ایجاد و ابراز شخصیت برند عالی، لازم نیست یک استراتژیست بازاریابی خبره باشید. برای این که بدانید شخصیت برند چیست در چهار مرحله، می‌توانید شخصیتی بسازید که باعث می‌شود برند شما مجذوب مخاطبان قرار بگیرد.

 

مخاطبان هدف خود را بشناسید


شناخت بازار هدف می‌تواند به شما در انتخاب مؤثرترین ویژگی‌های شخصیتی برند کمک کند. به‌جای انتخاب تصادفی صفات، تحقیقات بازار هدف شما را تشویق می‌کند تا در نظر بگیرید که مشتریان ایده‌آل شما  افرادی که بیشتر می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید  با چه چیزهایی ارتباط برقرار می‌کنند.

مخاطبان هدف خود را با مشخص‌کردن ویژگی‌های آن‌ها، مانند جمعیت، سن، سطح درآمد، جنسیت و وضعیت تأهل، ارزش‌ها، علایق و سرگرمی‌ها مشخص کنید. هنگام ساختن شخصیت برند خود، این جزئیات را در ذهن داشته باشید.

 

ابعاد شخصیت برند خود را محدود کنید


یکی از راه‌های مؤثر برای انتخاب ویژگی‌های برند، استفاده از پنج بعد شخصیت برند مثل استحکام، صداقت، هیجان، شایستگی و پیچیدگی توسط روان‌شناس اجتماعی جنیفر آکر است. این چارچوب بیان می‌کند که شخصیت برند چیست و ویژگی‌های شخصیتی یک برند می‌تواند در این پنج دسته قرار گیرد.

 

صفت‌های برتر را انتخاب کنید که برند شما را توصیف می‌کند


هنگامی که ابعاد گسترده برند خود را مشخص کردید، مشخص کنید که کدام ویژگی‌های شخصیتی برند را می‌خواهید در آنها بیان کنید. سعی کنید چند ویژگی را با هم ترکیب کنید تا شما را از سایر رقبا جدا کند.

 

شخصیت خود را در استراتژی برند خود بگنجانید


شخصیت برند جوهر هویت اصلی شماست. برای شروع به بیان مداوم شخصیت خود، زمانی را اختصاص دهید تا سایر جنبه‌های برند خود را با ویژگی‌های شخصیتی اصلی خود هماهنگ کنید.

 

ویژگی‌های شخصیت برند چیست؟


شخصیت برند چیست و چگونه می‌توانید شخصیتی را طراحی کنید که با مصرف‌کنندگان ارتباط مناسب برقرار کند؟ محبوب‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین مدل بازاریابی برای ایجاد شخصیت برند، مدل ارزش ویژه برند جنیفر آکر است. ابعادی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید بیشتر برای مخاطب هدف شما جذاب است و بر اساس جمعیت‌شناسی، ارزش‌ها و سرگرمی‌هایی ذکر کردید، استفاده کنید. شما می‌توانید در یک بعد و یا حتی دو یا سه را با هم ترکیب کنید.

این مدل پنج‌بعدی، ویژگی‌های شخصیتی اولیه‌ای را که برندهای موفق بر اساس آن ساخته شده‌اند، تعریف می‌کند. پنج بعد شخصیت برند عبارت‌اند از:

  1. هیجان: برندهایی با ویژگی‌هایی که در این بعد قرار می‌گیرند، می‌توانند باروحیه و حتی پرخاشگر باشند. اغلب توسط سازمان‌هایی استفاده می‌شود که خارج از چارچوب فکر می‌کنند. هدف این شخصیت برند چیست الهام بخشیدن و برانگیختن مصرف‌کنندگان هدف اصلی این است.
  2. صداقت: این تیپ شخصیتی معمولاً اخلاقی، صادق، مثبت و سربه‌زیر است. برندهای صادقانه اخلاقی، مسئولیت‌پذیر هستند و انتظارات مشتری را جدی می‌گیرند از این تیپ شخصیتی استفاده می‌کنند هدف این شخصیت برند برانگیختن حس اعتماد است.
  3. استحکام: برندهایی که خشن، سخت، در فضای باز و ورزشی هستند. هدف این برندها تأکید بر قدرت مشتریان خود به‌عنوان ریسک‌پذیران شجاع و تقویت موقعیت آنها به‌عنوان یک برند مقاوم و بادوام است که می‌تواند با آنها همگام باشد.
  4. شایستگی: برندهای شایسته، هوشمند و قابل‌اعتماد  این شخصیت موردتوجه آن‌ها است. اینها برندهایی هستند که مشتری زمانی انتخاب می‌کند که می‌خواهد کار را به‌خوبی و با استاندارد بالا انجام دهد.
  5. پیچیدگی: این برندها اغلب در کلاس‌بالا، پر زرق‌وبرق و جذاب هستند و هدف این شخصیت برند الهام بخشیدن به سبک زندگی موردنظر مشتری است.

 

شخصیت برند به چه معناست

 

نمونه‌های شخصیت برند چیست


ما به‌عنوان مصرف‌کننده، برندهایی را دوست داریم که تصور می‌کنیم شبیه شخصیت خودمان هستند یا نشان‌دهنده  ویژگی‌های شخصیتی هستند که آرزوی داشتن آن‌ها را داریم. نکته کلیدی این است که مشخص کنید کدام یک از شخصیت‌های برند بیشتر با جمعیت‌شناسی کلیدی شما طنین‌انداز می‌شود. کدام ویژگی برای مصرف‌کننده هدف شما مهم است؟

در اینجا چند نمونه از مارک‌های محبوب وجود دارد که آن را به‌درستی انجام داده‌اند.

هیجان: رد بول


رد بول نمونه کاملی از شخصیت برند است که بر اساس ویژگی هیجان ساخته شده است. این برند دارای شخصیتی الهام‌بخش، هیجان‌انگیز، برون‌گرا و پرانرژی است. Red Bull معمولاً دو جمعیت اصلی را هدف قرار می‌دهد: ورزشکاران و افراد سرگرم‌کننده. ویژگی‌های شخصیتی که برند خود را بر اساس آن ساخته است با این جمعیت‌شناختی طنین‌انداز است.

 

اخلاص: استارباکس


در اصل، استارباکس تماماً در مورد صداقت، ارائه قهوه واقعی، با تبلیغات صادقانه و شفاف در مورد نحوه پایبندی آنها به اخلاق شخصی خود در هر کاری بود. این صمیمیت امروزه بخش مهمی از شخصیت برند استارباکس باقی‌مانده است، اما این شرکت همچنین با ادغام تلاش‌های بازاریابی خود با ایده‌های جدید و نوآورانه، هیجان بیشتری را درگیر می‌کند.

 

استحکام: هارلی دیویدسون


شخصیت برند هارلی دیویدسون ماجراجو، ماچو، سرسخت، سرکش و خشن است. این شخصیت به برند کمک کرده تا خود را به‌عنوان یک نیروی قدرتمند که برای ماندگاری ساخته شده است، بسیار شبیه به محصولاتی که می‌فروشد، قرار دهد. با معرفی خود به‌عنوان افراد ناهموار و سخت‌کوش و محدودنکردن خود به هنجارهای اجتماعی، شخصیت‌های آزادی‌خواه را جذب می‌کند.

 

صلاحیت: ولوو


شخصیت برند ولوو به شایستگی و قابلیت اطمینان بستگی دارد. ولوو به‌جای ارتقای ویژگی‌های فانتزی، همواره بر یک ارزش کلیدی تمرکز کرده است: ایمنی. این به برند کمک کرده است تا خود را به‌عنوان یک تأمین‌کننده مسئول، قابل‌اعتماد و شایسته خودرو معرفی کند.

 

پیچیدگی: Dove


وقتی اکثر مردم به هویت برند Dove فکر می‌کنند، فوراً به پیچیدگی دررابطه‌با مواردی مانند زنانگی، زیبایی و زرق‌وبرق فکر می‌کنند. بااین‌حال، نام تجاری پشت Dove در طول سال‌ها به معنای بسیار بیشتری تکامل‌یافته است. در حال حاضر، Dove اغلب بااخلاص، در ارزش‌های قوی، متفکرانه، و رویکردهای احساسی خود در بازاریابی همراه است.

Dove به مردم این قدرت را می‌دهد که به خودشان اعتماد داشته باشند، و این رویکرد صادقانه در بازاریابی به آنها کمک کرده است که واقعاً از بقیه متمایز شوند.

 

قابل‌اعتماد: برند نایک


در واقع، شاید یکی از چیزهایی که شخصیت برند نایک را منحصربه‌فرد می‌کند، این است که این شرکت می‌تواند تقریباً برای هر کسی جذاب باشد. مهم نیست شما در دسته ورزشکاران قرار داشته باشید یا خیر. در واقع هر پیشینه‌ای می‌دانند که وقتی بهترین‌ها را می‌خواهند به نایک بروند. این چیزی است که در ارتباط با شخصیت برند چیست باید به آن برسید.

 

نتیجه گیری

شخصیت برند جادویی است که برند شما را زنده می‌کند. این وسیله‌ای است که به برقراری ارتباط با آنچه که شرکت شما را متمایز می‌کند کمک می‌کند، به‌گونه‌ای که مشتریان شما می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. ما در این مطلب درباره مفهوم شخصیت برند چیست صحبت کرده‌ایم. شما با مطالعه مطالب بالا می‌توانید دلایل اصلی اهمیت شخصیت برند و چگونگی ایجاد یک شخصیت برند قوی و حرفه‌ای را درک کنید.


17/ آبان/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف