WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
حکاکی لیزری روی فلز چیست و چه کاربردی دارد؟

حکاکی لیزری روی فلز چیست و چه کاربردی دارد؟

20/ آذر/1402

حکاکی لیزری روی فلز چیست. لیزرها می‌توانند برش، حکاکی و ایجاد علائم شناسایی یا الگوهای تزیینی بر روی مواد مختلف ایجاد کنند. هم علاقه‌مندان و هم کسب‌وکارها می‌توانند از قابلیت‌های لیزرها برای تولید زیورآلات و هدایای شخصی‌سازی شده، گسترش برندهای خود یا بهبود قابلیت ردیابی قطعات ساخته شده خود استفاده کنند.


هر آنچه که باید در مورد چگونه حکاکی و اینکه حکاکی لیزری روی فلز چیست و کاربردها و مزایا آن را در این مقاله آورده‌ایم. پس با ما همراه شوید.

 

حکاکی لیزری روی فلز چیست؟


دوست دارید بدانید که حکاکی لیزری روی فلز چیست. باید گفت که حکاکی لیزری روشی برای ایجاد علائم عمیق طولانی‌مدت بر روی یک ماده با تبخیر و حذف مواد در الگوی دلخواه است. این فرایند برش‌های کم عمقی را در قسمتی ایجاد می‌کند تا تصاویر، الگوها، آرم‌ها، بارکدها و شماره‌های سریال را از جمله موارد دیگر ایجاد کند. حکاکی لیزری روی فلز می‌توان بر روی طیف گسترده‌ای از مواد فلزی استفاده کرد.

با دستگاه‌های لیزر، فلزات نرم؛ مانند آلومینیوم یا فلزات سخت یا آلیاژهایی مانند فولاد را می‌توان به طور دائم، به‌راحتی و به‌سرعت علامت‌گذاری کرد. این برنامه‌ها از برچسب‌گذاری برای ردیابی تا شخصی‌سازی اقلام تبلیغاتی را شامل می‌شود. حکاکی لیزری طرح‌های عمیق و دائمی ایجاد می‌کند که روی سطح مواد حک شده است. به همین دلیل، این روش علامت‌گذاری لیزری ترجیحی برای قطعات کار فلزی است که در معرض فرسایش یا درمان‌های سطحی خشن قرار می‌گیرند.

 

حکاکی فلز چگونه کار می‌کند؟


حالا که فهمیدیم که حکاکی لیزری روی فلز چیست بهتر است با چگونگی کارکرد آن آشنا شوید. حکاکی لیزری فرایندی است که در آن پرتو لیزر ماده‌ای را به بخار تبدیل می‌کند که به نوبه خود علائم دائمی و عمیق را بر روی یک جسم حک می‌کند. لیزر اساساً با برداشتن لایه‌هایی از سطح ماده، علائمی ایجاد می‌کند. ازآنجایی‌که این فرایند به تبخیر متکی است، لیزر باید انرژی بسیار زیادی را به یک منطقه کوچک محلی برای تولید گرمای موردنیاز برساند.

به‌طورکلی حکاکی لیزری فلز فرایندی است که در آن لیزر سطح خاصی از قطعه کار فلزی را تا دماهای شدید گرم می‌کند تا مواد را تبخیر کند. با انجام این کار، برش‌های کم‌عمق (به عمق 0.020 اینچ) روی قطعه ایجاد می شود. برش های حکاکی لیزری در فلز تمیز و دقیق هستند زیرا مواد تبخیر می شوند و هیچ ماده ای در ناحیه برش باقی نمی ماند. حکاکی ها همچنین مقاوم در برابر سایش و دائمی هستند زیرا ویژگی هایی در زیر سطح قطعه ایجاد می شود.

 

حکاکی فلز

 

 

چه نوع فلزی را می‌توان حکاکی کرد؟


فرایندهای مختلف حکاکی روی انواع فلز بهتر عمل می‌کنند. بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که هر فلز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را برای کاربردهای خاصی مناسب می‌کند. متداول‌ترین فلزات حکاکی شده به شرح زیر است:

آلومینیوم
آلومینیوم آنودایز شده یا روکش شده ماده خوبی برای ساختن تروفی‌ها و پلاک‌ها است. آلومینیوم درجه ماشین‌کاری برای ایجاد تابلوهای کنترل، کاربردهای صنعتی و تابلوهای داخلی و خارجی مناسب است. حکاکی‌های دائمی و با کنتراست بالا را می‌توان بر روی انواع آلومینیوم، از آلومینیوم خام گرفته تا آلومینیوم روکش شده، انجام داد.

این فلز با تکنولوژی‌های مختلف حکاکی از جمله دستگاه‌های حکاکی لیزری و حکاکی چرخشی کاملاً کار می‌کند. در نتیجه، حکاکی‌های زیبایی‌شناختی عمیق روی آلومینیوم امکان‌پذیر است. علاوه بر این، قطعات آلومینیومی حکاکی شده با لیزر در برابر دماهای بالا و سایر عملیات سطحی مانند شات بلاست مقاوم هستند.

آلومینیوم آنودایز شده
دو روش برای علامت‌گذاری لیزری آلومینیوم آنودایز شده وجود دارد. می‌توانید آلومینیوم خالی را قبل از آنودایز شدن علامت‌گذاری کنید یا بعد از انجام فرایند، لایه آنودایز شده را علامت بزنید.

حکاکی لیزری علائم عمیقی را در آلومینیوم لخت ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پس از آنودیزاسیون قابل خواندن هستند. از سوی دیگر، حکاکی لیزری برای ایجاد سریع علائم باکیفیت بالا بر روی لایه اکسید بدون حذف لایه آنودایز شده مفید است. هم دستگاه‌های حکاکی لیزری و هم دستگاه‌های اچ قدرت لیزر لازم برای حکاکی آلومینیوم را قبل یا بعد از آنودیزاسیون دارند.

برنج
برنج حکاکی فلزی نرم و در دسترس برای حکاکی است. برنج تجاری به طور غیرعادی ضخیم است و حکاکی آن سخت است. برای حکاکی عمیق بهتر است از برنج با ضخامت 0.040 تا 0.060 اینچ استفاده شود. این نوع فلز بهتر است با رنگ پر شود تا کنتراست با کیفیتی بین پس زمینه و ویژگی حکاکی شده به دست آید.

فولاد
فولاد یک فلز سخت است که گاهی اوقات می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن فرایند علامت‌گذاری شود. دستگاه‌های حکاکی لیزری برای علامت‌گذاری سطوح فولادی با حداکثر سرعت ایده‌آل هستند، درحالی‌که فرایندهای حکاکی لیزری برای ایجاد علائم قوی بهتر است. می‌توانید از آنیل لیزری برای ایجاد علائم مقاوم در برابر خوردگی در زیر سطح فولاد استفاده کنید.

فولاد ضدزنگ
فولاد ضدزنگ مزایای زیادی دارد. مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم در برابر خوردگی و بسیار بادوام است. اسپیندل کولت ابزار اصلی موردنیاز برای برش فولاد ضدزنگ است. دوک‌های جمع‌آوری شده با کولت‌های تقسیم‌شده، به دلیل استحکام بیشتر، برش‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کنند و تراشه‌های برش بسیار کمتری تولید می‌کنند.

حکاکی لیزری گاهی اوقات برای برش فولاد ضدزنگ مناسب نیست؛ زیرا لیزر آن ممکن است یک‌لایه محافظ حیاتی را حذف کند؛ بنابراین، تولیدکنندگان از آنیل لیزری به‌عنوان جایگزین ایدئال استفاده می‌کنند. شما می‌توانید هر نوع فولاد ضدزنگ را با لیزر علامت‌گذاری کنید. اگرچه گریدهای 304 و 316 رایج‌ترین هستند. آنیل لیزری برای علامت‌گذاری این فلز به دلیل توانایی آن در ایجاد علامت صاف بر روی سطح بدون تغییر خواص مواد توصیه می‌شود.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای این فناوری، حکاکی لیزری بر روی فولاد ضدزنگ است، اگرچه سایر قطعات فولادی و آلومینیوم نیز اغلب حکاکی می‌شوند. حکاکی لیزری همچنین برای کدهای دوبعدی که خوانایی بالا را حتی پس از درمان‌های پس از فرایند مانند شات بلاست، پوشش الکترونیکی و عملیات حرارتی حفظ می‌کنند، ترجیح داده می‌شود.

تغییرات در حکاکی لیزری سنتی شامل استفاده از ترکیبات رنگی و همچنین حکاکی مواد لایه‌ای برای جلوه دورنگ است.

نقره، طلا
اینها فلزات نرمی هستند که برش آنها بسیار آسان است. آنها مواد مناسبی برای ساخت اقلام هدیه در بیشتر کاربردهای حکاکی مانند شخصی‌سازی جواهرات هستند. حکاکی بر روی الماس بهترین نتیجه را در کار با این مواد ارائه می‌دهد. می‌توانید با همان ابزارهایی که برای برش برنج استفاده می‌شود، برش‌های عمیقی روی این مواد ایجاد کنید. در بیشتر موارد، برای برش نقره، طلا  نیازی به مایعات برش ندارید.

هر فلزی گرما را هدایت می‌کند و نور را به طور متفاوتی جذب می‌کند. برای کار با مواد متعدد می‌توانید از ماشین‌های مارک لیزری برای فلز استفاده کنید.

 

حکاکی طلا

 

منیزیم
منیزیم فلزی با چگالی کم است که در ساخت قطعات سبک استفاده می‌شود. می‌توانید از دستگاه‌های لیزر اچ برای حذف مواد از سطوح منیزیمی استفاده کنید که منجر به ایجاد علائم سیاه‌وسفید با کنتراست بالا می‌شود.

سرب
وقتی سرب را با لیزر علامت‌گذاری می‌کنید، به دلیل رسانایی حرارتی کم، بیشتر گرما روی سطح فلز باقی می‌ماند. سرب همچنین دمای ذوب پایینی دارد و علامت‌گذاری آن را آسان می‌کند. این فلز همچنین به انرژی کمتری برای حکاکی نیاز دارد.

روی
روی یک فلز مقاوم در برابر خوردگی است که به دلیل قابلیت ریختگی دایکاست معروف است. دستگاه‌های لیزر اچ برای فلز تنها راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانند بدون توجه به آلیاژ، علائمی با کنتراست کافی بالا روی سطوح روی ایجاد کنند.

مزایا و معایب حکاکی لیزری روی فلز چیست؟


اگر این سؤال ذهن شما را درگیر کرده مزایای حکاکی لیزری روی فلز چیست باید گفت که حکاکی لیزری روی فلز مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

  • حکاکی ها با لمس و همچنین بصری قابل تشخیص هستند.
  • از آنجایی‌که حکاکی باعث ایجاد حفره در سطح ماده می‌شود، طراحی آن بیشتر قابل‌لمس است.
  • حکاکی عمیق و طرح های سه بعدی را می توان با پاس های مکرر به دست آورد.
  • برخلاف اچینگ، طرح‌های حکاکی شده با لیزر می‌توانند عمیق‌تر و تهاجمی‌تر باشند و فرم‌های سه‌بعدی دقیقی ایجاد کنند.
  • طرح ها در برابر سایش و سن مقاومت بیشتری دارند.
  • الگوی حک شده عمیق در شرایط سخت بادوام تر و طولانی تر است.
  • سریع و کارآمد در مقایسه با حکاکی دستی.
  • حکاکی لیزری برای اجزای تولید انبوه بسیار کاربردی‌تر است

 

معایب حکاکی لیزری روی فلز چیست؟


در ادامه باید بدانید که برخی از معایب حکاکی لیزری روی فلز چیست

  • محدوده برنامه های کاربردی محدود است.
  • حکاکی لیزری نسبت به حکاکی تطبیق پذیری کمتری دارد.  اغلب برای فولاد ضد زنگ و سایر فلزات استفاده می شود، انواع چوب، شیشه و پلاستیک وجود دارد که می توان آنها را با استفاده از لیزر حکاکی کرد.
  • با مواد کارایی کمتری دارد.
  • تبخیر به این معنی است که حکاکی لیزری نسبت به حکاکی لیزری از نظر منابع کارآمدی کمتری دارد.
  • حکاکی لیزری زمان بیشتری می‌برد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
  • حکاکی به لیزر با شدت بالاتر و بازه زمانی طولانی‌تری نیاز دارد، به‌ویژه در هنگام حکاکی فلزاتی مانند فولاد ضدزنگ.

 

حک

 

کاربردهای حکاکی لیزری روی فلز چیست؟


کاربردهای حکاکی لیزری روی فلز چیست. حکاکی لیزری روی فلز امکانات نامحدودی را در صنعت ساخت فلز امروزی ارائه می‌دهد. برخی از برنامه‌های کاربردی رایج عبارت‌اند از:

شناسایی حکاکی لیزری


می‌توانید آرم برند، جزئیات کارت، هویت، سیستم‌های ردیابی، کدهای QR و سایر جزئیات را روی فلزات حک کنید. برچسب دائمی که هرگز پاک نمی‌شود، شناسایی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای ساده می‌کند.

حکاکی تابلوها


امروزه ما تابلوهای لیزری حکاکی شده زیادی داریم. به این دلیل است که آنها بادوام هستند و نشانه‌های دائمی را ارائه می‌دهند.

حکاکی پلاک


بر روی درها و میزها پلاک‌های نام مشخصی وجود دارد که با استفاده از دستگاه‌های حکاکی لیزری فلزی حکاکی شده‌اند.

ساخت جواهرات با حکاکی


محصولات هدیه شخصی را می‌توان از طریق حکاکی لیزری تولید کرد. روی گردن‌بند، مچ‌بند، ساعت و زیورآلات، می‌توانید پیام‌ها، کتیبه‌ها، مناسبت‌ها یا هر چیز دیگری را که دوست دارید حک کنید. به نظر می‌رسد که چنین ابزارهای قابل تنظیمی در حال حاضر بسیار موردعلاقه هستند.

 

حک جواهرات

 

حکاکی غنائم


شما می‌توانید نام تیم‌ها، عنوان قهرمانی یا هر گرافیک دیگری را حکاکی کنید. علاوه بر این، جوایز رقابتی بی‌ارزش مانند مدال‌های نقره یا طلا را می‌توان حک کرد.

ایجاد هدایا با حکاکی


لیزر را می‌توان برای برچسب‌گذاری غیر قابل پاک‌کردن هر سطحی که دارای حروف اول، سالگرد، علائم تجاری و همچنین متن دیگر است، استفاده کرد. بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند این هدایای تبلیغاتی شخصی سازی شده را به خانواده و دوستان خود بدهند.

حکاکی مواد بازاریابی


در حوزه شرکتی، کالاها به‌عنوان هدیه برای تبلیغ برندها ارائه می‌شوند. کارت‌های آبکاری شده، مدال‌ها، لوازم‌التحریر، و سایر وسایل می‌توانند در اختیار آنها باشند.

واضح است که وقتی صحبت از حکاکی لیزری روی فلز چیست و کاربردهای آن می‌شود، گزینه‌های متعددی در اختیار شماست. در واقع، هنگام ساخت قطعات سفارشی نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

دلایل استفاده از حکاکی لیزری روی فلز چیست؟


دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار حکاکی لیزری فلز باشید. بیایید یک مرور کلی داشته باشیم:

طول عمر
از بدو پیدایش، حکاکی به دلیل کیفیت ماندگارش مورد تحسین قرار گرفته است. مردم حتی قبل از اختراع لیزر، وسایل شخصی، سلاح‌ها و تقریباً هر چیز دیگری را که به دستشان می‌رسید حکاکی می‌کردند.

تعدادی از این کنده‌کاری‌ها امروزه نیز قابل‌مشاهده هستند، زیرا در آزمون زمان و آسیب‌های استفاده روزمره مقاومت کرده‌اند. ازآنجاکه حکاکی مقداری از مواد را از سطح آیتم حذف می‌کند، با سایر انواع شخصی‌سازی آیتم متفاوت است.

سرعت و کارایی
این می‌تواند محصول تکمیل شده لازم را با سطح کارایی بالا در مدت‌زمان بسیار کوتاه تولید کند، این مزیت سرعت واضح آن را به روشی برتر برای علامت‌گذاری تبدیل می‌کند. ازآنجایی‌که زمان پول است، روش حکاکی لیزری به دلیل سرعت و کارایی آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

آسان برای استفاده
پس از بارگذاری طرحی که می‌خواهید حکاکی کنید و دستگاه را پیکربندی کنید. تمام فرایندهای دیگر کاملاً خودکار هستند.

دقت بالا
حکاکی لیزری به‌عنوان یک تکنیک از دقت بالایی برخوردار است. حتی کوچک‌ترین سطوح مواد ممکن است به لطف رزولوشن حداکثر 39 پیکسل در میلی متر، با طرح های پیچیده به دقت حکاکی شوند.

حداقل تعمیر و نگهداری موردنیاز
به دلیل عدم ساییدگی و پارگی کامل مکانیکی ناشی از فرایند علامت‌گذاری لیزری، حکاکی لیزری عمر عملیاتی طولانی دارد.

 

تفاوت بین برش لیزری و حکاکی لیزری در فلز چیست؟


بر خلاف حکاکی لیزری که در آن فقط برش‌های کم‌عمق روی قسمت فلزی ایجاد می‌شود، برش لیزری فرایند برش از طریق یک قطعه فلزی با لیزر است. برش لیزری فلزات به قدرت بیشتری نسبت به حکاکی لیزری فلز نیاز دارد. علاوه بر این، برش لیزری فلزات فرایندی کندتر از حکاکی است. در ادامه تفاوت‌های اساسی‌تری درباره تفاوت بین برش لیزری و علامت‌گذاری لیزری فلزات و حکاکی لیزری در فلز را بررسی می‌کنیم.

برش لیزری فلزات


انرژی پرتو لیزر فیبر به‌راحتی توسط اکثر فلزات جذب می‌شود و باعث می‌شود مواد مستقیماً در مسیر پرتو لیزر به‌سرعت گرم و ذوب شوند. اگر توان لیزر به‌اندازه کافی زیاد باشد، پرتو لیزر به طور کامل در مواد ذوب می‌شود. از یک جت هوای پرفشار برای حذف فلز در حین ذوب‌شدن آن استفاده می‌شود و در نتیجه لبه‌های صاف و مستقیم با کمترین منطقه تحت‌تأثیر حرارت ایجاد می‌شود.

حکاکی لیزری فلزات


قدرت پرتو لیزر فیبر را می‌توان به‌گونه‌ای محدود کرد که مواد را تا عمق مشخصی حذف (حکاکی) کند. معمولاً چندین پاس حکاکی لیزری مورد نیاز است. عمق رایج برای حکاکی لیزری فلزات 0.003 تا 0.005 اینچ (75 تا 125 میکرون) است. با این حال، حذف این مقدار فلز در یک گذر می تواند باعث ذوب یا اعوجاج شود. بنابراین حکاکی فلز معمولا در چند پاس انجام می شود. از فرآیند حکاکی لیزری می توان برای ایجاد علائم شناسایی دائمی استفاده کرد که با حرارت یا سایش پاک نمی شوند.

 

علامت‌گذاری لیزری فلزات


علامت‌گذاری لیزری ظاهر سطح فلز را بدون حذف مواد تغییر می‌دهد. چندین نوع مختلف از علامت‌گذاری لیزری وجود دارد که می‌تواند برای فلزات استفاده شود. علامت‌گذاری مستقیم لیزر را می‌توان با لیزر فایبر یا لیزر CO2 انجام داد. در علامت‌گذاری مستقیم، انرژی پرتو لیزر سطح فلز را گرم کرده و باعث اکسید شدن آن می‌شود. این اکسیداسیون باعث می‌شود فلزی که در معرض پرتو لیزر قرار گرفته است تیره شود و یک علامت سیاه و غیر قابل پاک‌شدن ایجاد کند. لیزر فیبر همچنین می‌تواند برای ایجاد یک علامت روشن یا جلا بر روی سطح فلز استفاده شود. فلز را می‌توان به طور غیرمستقیم، یا با افزودن پوششی مانند ترکیب مارک فلزی، یا با حذف پوششی مانند رنگ، علامت‌گذاری کرد. از علامت‌گذاری لیزری می‌توان برای انتقال اطلاعاتی مانند شماره‌سریال یا آرم استفاده کرد.

 

حکاکی


فناوری لیزر برای مدت طولانی وجود داشته است و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا راه‌های جدیدی را برای مونتاژ و ردیابی محصولات خود توسعه دهند. از جوشکاری پلاستیک گرفته تا حکاکی فلزات، لیزرها در هر صنعتی جای خود را پیدا کرده‌اند. اگر با این فناوری نسبتاً تازه‌کار هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. اطلاعات سودمندی درباره حکاکی لیزری روی فلز چیست به شما می‌دهد.

 


20/ آذر/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف