WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
نور پردازی مناسب مطالعه چیست؟

نور پردازی مناسب مطالعه چیست؟

3/ دی/1402

یافتن نور مناسب برای کمک به بهره‌وری، سلامت چشم و کاهش فشار هنگام مطالعه بسیار مهم است. از راحتی تا تمرکز، جدیدترین نکات را در گوشه‌های مطالعه، اتاق‌خواب، روی میز و موارد دیگر کشف کنید. با پیداکردن نورپردازی مناسب مطالعه تجربه یک مطالعه دل‌پذیر را برای خود به وجود بیاورید.


ما می‌دانیم که پیداکردن نور مناسب در هنگام مطالعه کیفیت مطالعه را تغییر می‌دهد. به همین دلیل است که ما این راهنما را گردآوری کرده‌ایم تا شما همه نکات مربوط به نورپردازی مناسب مطالعه را پیدا کنید.

 

چرا نورپردازی مناسب مطالعه مهم است؟


شاید فکر کنید که بهترین نور برای مطالعه نور طبیعی خورشید است. درحالی‌که این درست است، شما در شب به آن دسترسی ندارید و اگر در داخل خانه هستید که در آن نور طبیعی کافی ندارید، چه؟ شما به‌احتمال زیاد از یک لامپ مصنوعی یا یک چراغ‌مطالعه استفاده خواهید کرد. اما، همه نوع نورها برای بینایی شما خوب نیستند. در طول قرن گذشته، انواع مختلفی از روشنایی در دسترس ما قرار گرفته است و با گذشت زمان، ما به تأثیر نورهای مختلف بر روی چشمان شما و احساسی که در شما ایجاد می‌کنند، پی بردیم.

اگر 40 سال یا بیشتر دارید، نورپردازی مناسب مطالعه برای شما نورهای روشن خواهد بود. حتی اگر از یک عینک مطالعه استفاده می کنید، باز هم توجه به نورپردازی  مناسب مطالعه لازم و ضروری است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اندازه مردمک‌های شما با افزایش سن کاهش می‌یابد و همچنین میزان نور ورودی به چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

 

 

نورپردازی مناسب مطالعه

 

 

در نورپردازی مناسب مطالعه کدام نور بهتر است؟


نورهایی که در در نورپردازی مناسب مطالعه بهتر هستند شامل موارد زیر است:

از نظر دمای رنگ


از نظر دمای رنگ روشنایی، سفید سرد تا طبیعی (4000K تا 6500K) بهترین محدوده برای نورپردازی مناسب مطالعه در نظر گرفته می‌شود. ثابت شده است که نور طبیعی بازدهی بالاتر، خستگی کمتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر در مطالعه را به همراه دارد.

از نظر روشنایی نور


یک نور روشن می‌تواند تجربه‌های روشن‌تری را در مطالعه به خانه بیاورد. به‌طورکلی بهترین کار این است که از نور کم یا نور خیلی روشن برای مطالعه استفاده نکنید. افراط می‌تواند اثرات بسیار منفی داشته باشد. در جایی که نور کم بر کارایی خواندن از طریق خستگی و دید کم‌تأثیر می‌گذارد، نور بیش از حد روشن می‌تواند اثری به نام انعکاس حجاب ایجاد کند که می‌تواند احتباس را کاهش دهد. پس هرگز نورپردازی مناسب مطالعه را دست‌کم نگیرید.

از نظر موقعیت نور


برخلاف کلی‌ترین نورپردازی در فضاها که نورهای سقفی هستند، در واقع پیشنهاد شده است که ترکیبی از چراغ‌های کف و چراغ‌های رومیزی یک محیط ایده‌آل برای مطالعه ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ایده موقعیت‌یابی، اجتناب از همه سایه‌ها و تقلید از محیطی با نور طبیعی است. نور باید نرم و به طور مساوی توزیع شود. لامپ‌های رومیزی یا هر نورپردازی متمرکزی ازاین‌دست باید طوری تنظیم شوند تا از سایه‌ها جلوگیری شود و از پوشش صاف فضای کار اطمینان حاصل شود.

از نظر نوع لامپ


انواع مختلفی از لامپ‌ها موجود است: لامپ‌های رشته‌ای، LED، CFL، چراغ‌های طیف کامل و غیره. برای مطالعه، پیشنهاد می‌شود که نور گرم یا طبیعی که توسط لامپ‌ها و LEDهای طیف کامل تولید می‌شود بهترین باشد؛ زیرا خوانایی را افزایش می‌دهد و همه مواردی که راحتی در مطالعه را از بین می‌برد. اثرات بد نور بد از سوی دیگر، لامپ‌های رشته‌ای و CFL به ترتیب برای مطالعه بیش از حد تیره و خشن هستند.

نحوه انتخاب نورپردازی مناسب مطالعه


به‌طورکلی، مناسب‌ترین نور و  نحوه انتخاب نورپردازی مناسب مطالعه برای مطالعه و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بر چیزی دارد، نوری است که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

نور همگن: نور باید هم در جایی که شما و هم هر چیزی که برای مطالعه استفاده می‌کنید (کتاب، یادداشت، صفحه‌نمایش و غیره) یکنواخت باشد که همان چیزی است که شما به آن نگاه می‌کنید.

نور با شدت صحیح: نه خیلی شدید و نه خیلی کم.

 

 

نور مناسب برای مطالعه

 

نکات مهم مربوط به نورپردازی مناسب مطالعه


 سایر نکات مهم و ضروری در خصوص نورپردازی مناسب مطالعه به شرح زیر است:

  • بهترین چراغ‌ مطالعه آن است که کتاب را از بالا روشن کند.
  • راست‌دست باید نور بالای شانه چپ را دریافت کند، درحالی‌که چپ‌دست باید نور را در سمت مخالف دریافت کند.
  • از بازتاب اجتناب کنید. برای انجام این کار، آینه‌ای را در جایی قرار دهید که کتاب در آن قرار دارد، اگر نور منعکس شد، باید آن را کمی حرکت دهید تا انعکاسی که روی چشمان شما تأثیر می‌گذارد منحرف شود.
  • یک چراغ با  سر قابل‌تنظیم و بازوی مفصلی به شما این امکان را می‌دهد که پرتو را هدایت کنید و همچنین با اعضای مختلف خانواده سازگار شوید.
  • لامپ‌هایی که امکان تغییر درجه حرارت و شدت نور را فراهم می‌کنند در نورپردازی مناسب مطالعه  ایده‌آل هستند. اینها با زمان‌های مختلف روز که بینایی ما خسته است و به نور بیشتری نیاز دارد، سازگار می‌شوند.
  • چراغ‌های ال‌ای‌دی به شما کمک می‌کنند در قبض برق صرفه‌جویی کنید، زیرا مصرف آنها بسیار کارآمدتر است.
  • اگر در شب مطالعه می‌کنید، استفاده از چراغ‌مطالعه فقط توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است کافی نباشد، در این موارد توصیه می‌شود یک چراغ گرم برای اتاق و یک مکمل دیگر برای مطالعه داشته باشید.

 

اگر در نور خوب مطالعه کنیم چه فایده‌ای دارد؟


اگر نورپردازی مناسب مطالعه را رعایت کنید فواید بسیاری برای شما دارد از جمله:

فشار چشم کاهش می‌یابد


یک عنصر اساسی برای مطالعه، کاهش فشار و خستگی چشم است. هنگامی که یک منطقه تاریک و سایه‌دار از فضای مطالعه خود دارید، چشمان شما باید هر زمان که از آن منطقه به مناطق روشن‌تر نگاه می‌کنید، تنظیم شوند. سعی کنید منابع نور خود را طوری قرار دهید که این سایه‌های ناخواسته را حذف کرده و توزیع نور برابرتری به شما بدهد. اگر نورپردازی مناسب مطالعه داشته باشید مردمک‌های شما دیگر نیازی به گشاد شدن ندارند تا حداکثر نور ممکن را دریافت کنند. این کار احتمال خستگی چشم شما را کاهش می‌دهد.

یک محیط یادگیری آرام و کارآمد ایجاد می‌کند


هنگامی که نور مناسب را به اتاق اضافه می‌کنید، سطح حواس‌پرتی بیرونی را کاهش می‌دهید. مغز شما می‌تواند روی داده‌هایی تمرکز کند که سعی در دریافت آن دارد.

 

 

نورپردازی مناسب برای مطالعه

 

بهترین چراغ‌ها برای اتاق مطالعه کدام‌اند؟


حالا اگر یک چیز مشترک برای همه ما وجود داشته باشد این است که درس‌خواندن برای امتحانات در تاریکی یا در فضایی با نور ضعیف بسیار سخت است. یک فضای مطالعه به‌خوبی سازماندهی شده برای دانش‌آموزان یا هر کسی که  می‌خواهد مطالعه داشته باشد ضروری است. کار با نور خوب فضایی را ایجاد می‌کند که مطالعه دل‌چسب می‌شود؛ بنابراین در اینجا بهترین ایده‌های نورپردازی مناسب مطالعه برای  شما وجود دارد.

نور طبیعی


نور طبیعی بهترین منبع نور برای اتاق مطالعه است. نور طبیعی بهترین راه برای کنترل بینایی شماست. استرس شما را هنگام خواندن و نوشتن به حداقل می‌رساند. میز خود را نزدیک پنجره قرار دهید تا بهترین استفاده را از نور طبیعی وارد شده به اتاق مطالعه خود داشته باشید.

چراغ رومیزی


چراغ رومیزی با نور روشن برای هر میز مطالعه‌ای، چه دانشجو، چه حرفه‌ای و چه تنها زندگی می‌کنید، ضروری است. یک چراغ رومیزی هم کاربردی و هم تزیینی است. حتی اگر میز مطالعه شما کوچک باشد، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد که با فضای شما مناسب است. اضافه‌کردن لامپ‌های رومیزی LED را نیز در نظر بگیرید تا نورپردازی مناسب مطالعه شما تکمیل شود.

لامپ‌های رومیزی نیز گزینه خوبی برای میز مطالعه هستند؛ زیرا سرچراغ را می‌توان در جهت‌ها و زوایای مختلف حرکت داد تا قسمت خاصی از میز را روشن کند. آنها فقط ایستگاه کاری را به‌جای کل اتاق روشن می‌کنند که اگر در شب مطالعه یا کار کنید عالی است.

نورپردازی آویز


یکی دیگر از نورپردازی مناسب مطالعه نورپردازی آویز است. روشنایی آویز وسیله‌ای است که با کمک وتر، میله‌های فلزی یا زنجیر از سقف آویزان می‌شود. این جایگزین ارزان‌تری برای لوسترها است و محبوبیت زیادی در بین طراحان، معماران و صاحبان خانه به دست آورده است. چراغ‌های آویز نور را مستقیماً روی میز مطالعه می‌اندازند تا بتوانید روی یک کار خاص تمرکز کنید. آنها همچنین ازآنجایی‌که از سقف آویزان هستند، فضای بسیار خوبی را حفظ می‌کنند. این بدان معنی است که می‌توانید فضای کف و سطح بیشتری داشته باشید.

لامپ و دیوارکوب دیواری


لامپ‌های دیواری ساده‌ترین راه برای روشن‌کردن اتاق مطالعه هستند. این نورپردازی برای کسانی که وقت خود را صرف مطالعه کتاب یا مجلات می‌کنند مناسب است. اگر در اتاق مطالعه فضای کافی برای لامپ‌های زمینی ندارید، لامپ‌های دیواری یا دیوارکوب‌ها یک انتخاب عالی هستند. آنها را در بهترین نقطه روی دیوار اتاق مطالعه خود قرار دهید و ببینید چگونه نور کل فضا را روشن می‌کند. آنها را بالای تخت (اگر محل مطالعه شما در اتاق‌خواب است) یا میز مطالعه نصب کنید تا حداکثر نور را دریافت کنید.

چراغ‌های توکار


چراغ‌های توکار مستقیماً روی سقف نصب می‌شوند. بخش اعظمی از وسایل داخل سقف یا دیوارها پنهان شده و آن را نامرئی می‌کند. اگرچه چراغ‌ها در سقف تعبیه شده‌اند، اما از نظر نور کاسته نمی‌شود. می‌توان از کلیدهای دیمر برای کنترل چراغ‌های فرورفته استفاده کرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید کنترل نرم یا روشن بودن نور را به دست بگیرید.

لامپ‌های کف


لامپ‌های کف فقط یک وسیله جانبی برای دکوراسیون داخلی هر اتاق نیستند. آنها می‌توانند برای تعریف یک‌گوشه مطالعه دنج کوچک در گوشه اتاق مطالعه شما مفید باشند. شما می‌توانید مکان لامپ کف را متناسب با راحتی خود تغییر دهید. آنها طبیعتاً همه‌کاره هستند؛ زیرا می‌توانید انواع مختلفی از لامپ‌ها را متناسب با میزان درخشش که ترجیح می‌دهید در آنها ثابت کنید. لامپ‌های ال‌ای‌دی هوشمند در بازار وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با گوشی هوشمندتان کنترل کرد. تمرکز را روی میز مطالعه خود قرار دهید تا میزان نور موردنیاز شما را تأمین کند. در کنار نورپردازی مناسب مطالعه  یک لامپ زمینی افزودنی عالی برای دکوراسیون اتاق مطالعه شما است.

روشنایی مسیر


وقتی صحبت از روشنایی انعطاف‌پذیر به میان می‌آید، روشنایی مسیر بهترین گزینه است. اینها مجموعه‌ای از وسایل نور هستند که بر روی یک سازه سقفی ساخته شده از فلز یا پلاستیک قرار می‌گیرند. یکی از مزایای قابل‌توجه نورپردازی پیست این است که بسیار کاربردی است و به هر فضایی شخصیت می‌بخشد. می‌توانید سر وسایل را حرکت دهید و آنها را به سمتی که می‌خواهید نور بتابد نشان دهید. شما همچنین می‌توانید آنها را مانند چراغ‌های آویز از سقف آویزان کنید. امکانات بی‌پایان هستند.

 

 

نور برای مطالعه

 

 آنچه در هنگام انتخاب بهترین نور برای مطالعه اهمیت دارد


جدا از مشخصاتی که برای نورپردازی مناسب مطالعه در بالا پیشنهاد شد، چند نکته دیگر نیز وجود دارد که می‌توان قبل از خرید چراغ‌مطالعه برای نورپردازی مناسب مطالعه در نظر گرفت:

تیرگی و تنوع رنگ


همه مردم یکسان ساخته نشده‌اند. ممکن است یک نفر تنظیم نور کمی متفاوت را برای خوددوست داشته باشد. چنین ویژگی‌هایی امکان این اصلاح را فراهم می‌کنند و می‌توانند به شما این امکان را بدهند که تنظیمات عالی را برای همه حالات و به‌خصوص مطالعه کارآمد انتخاب کنید.

حرکت و تطبیق‌پذیری


یک نور خوب به‌خوبی مجهز به اتصالات خواهد بود تا امکان جابه‌جایی آن بر اساس نیازهای اتاق را فراهم کند. چنین انعطاف‌پذیری می‌تواند به ایجاد تفاوت بزرگ در توزیع نور کمک کند.

طول عمر و مصرف انرژی


راه‌حل روشنایی هوشمند نه‌تنها برای مطالعه کارآمد است، بلکه باید طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کم را نیز به همراه داشته باشد. ال‌ای‌دی‌ها دستیابی به این امر را آسان‌تر کرده‌اند، و اگر به دنبال لایه‌های روشنایی هستید، باید چنین گزینه‌های سازگار با محیط زیست و جیبی را در نظر بگیرید.

چراغ‌های مطالعه قابل‌تنظیم در مقابل


چراغ‌های ثابت نور قابل‌تنظیم انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری برای ایجاد جلوه دلخواه در یک منطقه مطالعه فراهم می‌کند. یک لامپ با سر متحرک یا چیزی که به شما امکان می‌دهد شدت را کنترل کنید، فضای سفارشی‌تری را تضمین می‌کند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم به‌جای انتخاب یک یا چند شدت از نورهای ثابت و قابل‌تنظیم، با یک افکت لایه‌ای حرکت کنید.

 

نور مطالعه


نور خوب می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. برای شما بسیار مهم است که نورپردازی مناسب مطالعه خود را انتخاب کنید؛ زیرا نه‌تنها بر کیفیت مطالعه شما تأثیر می‌گذارد؛ بلکه می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت کلی شما داشته باشد. ما در این مقاله درباره نورپردازی مناسب مطالعه صحبت کرده‌ایم و شما را با فواید آن آشنا کرده‌ایم. در نهایت امیدواریم این مقاله در مورد نورپردازی مناسب مطالعه برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن در نورپردازی‌های خود استفاده کنید.


3/ دی/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف