WhatsApp WhatsApp
این محصول به لیست سفارش شما اضافه شد.
ترازو چیست؟ با انواع آن آشنا شوید

ترازو چیست؟ با انواع آن آشنا شوید

24/ دی/1402

تقریبا همه افراد از ترازو استفاده می‌کنند؛ برخی ازآن‌ها برای اندازه‌گیری وزن خود استفاده می‌کنند، برخی دیگر برای اندازه‌گیری مواد غذایی مختلف. به طور کلی، امروزه ترازوها در اشکال و کاربردهای بسیاری وجود دارند. برخی از آن‌ها برای استفاده خانگی و برخی دیگر در صنعت مصارف تجاری دارند. اگر می‌پرسید ترازو چیست و انواع ترازو کدام است؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا انواع ترازو را به شما معرفی کنیم.


ترازو چیست؟


ترازو وسیله‌ای برای اندازه‌گیری وزن یا جرم است. در گذشته ترازوها شامل دو بشقاب یا کاسه که در فواصل مساوی از یک تکیه گاه معلق بودند. با این حال، امروزه انواع دیجیتالی و بسیار دقیقی از این دستگاه‌ها وجود دارد که وزن هر چیزی را با دقت اندازه‌گیری می‌کنند.

گاهی اوقات، برخی معتقدند که این دستگاه‌ها اشتباه اندازه‌گیری می‌کنند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. این نظریه تاحدودی درست است. زیرا ترازو در مدت استفاده از آن درگیر اندازه‌گیری وزن‌های مختلفی است. بنابراین، باسکول‌های آن دچار اختلال می‌شوند. تنها راه چاره آن نیز کالیبره شدن دوباره دستگاه است.

انواع ترازو


در ادامه انواع ترازوهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی می‌کنیم:

ترازوی مکانیکی (Mechanical Weighing Scales)


به این نوع ترازوها Scalemmon نیز گفته می‌شود. این ترازوها در خانه‌ها یا محیط‌های تجاری استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولا از یک سیستم فنر یا اهرمی تشکیل شده‌اند که وزن را با استفاده از وسایلی مانند صفحات برنجی، اندازه‌گیری می‌کند.

 

ترازوی مکانیکی

 

این ترازوها دارای صفحه ساعت مانندی هستند که درست جلوی آن‌ها قرار دارد. با قرار دادن شی روی صفحه آن، عقربه روی عدد خاصی می‌ایستد و وزن آن مشخص خواهد شد. بنابراین، درک واحد اندازه‌گیری برای هر مقیاس، معمولا براساس استانداردهای مکان یا صنعت مهم است.

ترازوی دیجیتال (Digital Weighing Scales)


ترازوهای دیجیتالی رومیزی عموما دقیق‌تر از ترازوهای مکانیکی هستند. امروزه معمولا از رابط صفحه نمایش لمسی درست می‌شوند و همچنین در اندازه‌های مختلفی، از ترازوهای جیبی گرفته تا ترازوهای صنعتی بزرگ تولید می‌شوند. این نوع ترازوها معمولا در آزمایشگاه‌ها، تجهیزات پزشکی و محیط‌های صنعتی کاربرد دارند.

 

ترازوی دیجیتالی

 

همچنین، برای وزن کردن اقلام کوچک‌تر مانند جواهرات یا مواد غذایی استفاده می‌شوند. اکثر این ترازوها دارای سکوی بشقاب یا کاسه‌ای هستند که روی آن اقلامی که قرار است وزن شود قرار می‌گیرد.

ترازوی تحلیلی (Analytical Weighing Scales)


ترازوهای تحلیلی بسیار دقیق هستند و برای اندازه‌گیری مقادیر بسیار کمی از مواد مانند موادشیمیایی در آزمایشگاه استفاده می‌شوند. به طور کلی، آن‌ها از فناوری بازیابی نیروی الکترومغناطیسی (EMFR) برای اندازه‌گیری دقیق وزن استفاده می‌کنند. این ترازوها حتی کسری از میلی‌گرم را نیز می‌توانند اندازه بگیرند.

 

ترازوی تحلیلی

 

ترازوی شمارشی (Counting scale)


از این ترازو برای وزن کردن چندین اجسام که دارای وزن یکنواخت هستند؛ به عنوان مثال، توپهای بلبرینگ استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، اگر مجموعه بزرگی از توپ‌های لاستیکی با رنگ‌های مختلف اما با اندازه ای یکسان دارید، می‌توانید با قرار دادن آن‌ها در چنین مقیاسی و تنظیم پارامتر ورودی به جرم یک توپ، دقیقا تعداد آن‌ها را در مجموعه خود تعیین کنید. بنابراین، برای مجموعه‌ای از توپ‌های لاستیکی با وزن 0.125 کیلوگرم و وزن کلی 40 کیلوگرم، دستگاه پاسخ می‌دهد که شما [40 کیلوگرم/(0.125 کیلوگرم/توپ)] = 320 توپ در مجموعه خود دارید.

 

ترازوی شمارشی

 

ترازوی جرثقیل (Crane scale)


با ترازوی جرثقیل میتوان تا 2270 کیلوگرم را اندازه‌گیری کرد. برخی از آن‌ها تا 2.5 تن را نیز اندازه می‌گیرند. این نوع ترازو به گونه‌ای طراحی شده است که یک گیره آویزان دارند، با آویختن یک جسم به این گیره وزن آن را اندازه می‌گیرند. همچنین، قادرند چندین بار در همان حالت اجسام سنگین را اندازه بگیرند.

 

ترازوی جرثقلی

 

میکروبالانس (Microbalance)


میکروبالانس کمترین مقدار هر چیزی را اندازه‌گیری می‌کند. مقادیری مانند یک میکروگرم یک میلیاردیم کیلوگرم با این ترازو به راحتی قابل اندازه گیری است. برخی از شیمیدانان، میکروبیولوژیست‌ها، فارماکولوژیست‌ها و بسیاری دیگر از متخصصان علوم با این نوع از انواع ترازو سروکار دارند.

 

ترازوی میکروبالانس

 

ترازوی پستی (Postal scale)


این نوع دستگاه نمونه‌ای از ترازوی محاسباتی است که تغییرات قیمت را با اضافه یا برداشتن جرم برای مطابقت با نیاز مشتری نشان می‌دهد. ترازوی پستی برای تعیین هزینه‌های نامه‌ها یا بسته‌های پستی یا شرکت‌های حمل و نقل خصوصی استفاده می‌شود.

 

ترازوی پستی

 

ترازوهای هوشمند (smart scales)


این ترازوها به تازگی اختراع شدند و معمولا برای اندازه‌گیری وزن و دیگر پارامترهای سلامت انسان استفاده می‌شود. این ترازو تنها وزن شما را اندازه نمی‌گیرد، بلکه با فرستادن جریان برق به پاهای شما می‌تواند دیگر پارامترهای سلامتی مانند چگالی بافت‌ها مختلف را اندازه‌گیری کند. این دستگاه با عبور دادن جریان برق از بافت‌های چربی، ماهیچه و استخوان می‌تواند به شما بگوید که چه مقدار از هرکدام در بدن خود دارید.

 

ترازوی هوشمند

 

کاربرد ترازو

در خانه، ترازوی توزین اغلب برای اندازه ‌گیری مواد لازم برای پخت و پز و همچنین به عنوان ابزاری برای کمک به کنترل وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد که از رژیم خاصی پیروی می‌کنند. معمولا به یک ترازو در خانه خود نیاز دارند تا بتوانند وزن خود و وزن تمامی موادغذایی که می‌خورند را محاسبه کنند.

در صنعت و تجارت نیز ترازوها از کاربردهای فراوانی برخوردار هستند. از آن‌ها برای اندازه‌گیری کالاها، اقلام و مواد اولیه استفاده می‌کنند. در محیط‌های پزشکی، ترازوی توزین اغلب برای وزن کردن بیماران و همچنین برای اندازه‌گیری داروها استفاده می‌شود. در آزمایشگاه ها نیز دقیق ترین نوع ترازوها برای وزن کردن مقدار مواد مورد آزمایش استفاده می‌شود.

تاریخچه کوتاهی از ترازو


گمان می‌رود گوتفرید ویلهلم لایب‌نیتس (1646-1716) که به همراه اسحاق نیوتن به عنوان اختراع زمینه ریاضی محاسبات شناخته می‌شود، اولین دستگاه‌های توزین را ابداع کرده باشد. ترازوی اولیه یک ستون عمودی با یک میله افقی داشت که توسط یک مفصل متحرک در بالای آن ثابت شده بود. از انتهای این میله افقی دو صفحه با جرم نسبی برای حفظ تعادل مجموعه آویزان شده بود.

با این حال، در اواسط دهه 1750 بود که اولین ترازوهای آونگی ابداع و ساخته شدند. ترازوهای آونگی هنوز هم به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها با وسایل الکترونیکی مجهز شده‌اند که مثلا امکان تبدیل وزن معین به قیمت خرید معین را فراهم می‌کند.

 

سوالات متداول


انواع ترازو کدام است؟ ترازوها به شکل های مختلفی وجود دارند که از بین آن‌ها میتوان به ترازوی تحلیلی، ترازوی شمارشی و ترازوی جرثقیل اشاره کرد.

ترازوها چه کاربردی دارند؟ این وسایل طیف گسترده‌ای از کاربردها را دارند؛ به عنوان مثال، در خانه‌ها برای وزن کردن موادغذایی و خودمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

 

انواع ترازو را با ذکر مثال شرح دادیم. مطمئنا هیچ سوال دیگری مانند ترازو چیست و چه کاربردهایی دارد، برای شما باقی نمانده است. ترازو یکی از مواردی است که به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده می‌شود. اگر به هدیه دادن ترازو علاقه دارید با ما در تماس باشید تا بهترین پیشنهاد را به شما بدهیم.


24/ دی/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف